Skydive ENPC op Breda International Airport / Seppe heeft sinds een paar weken een nieuwe kist ter beschikking. Met een mooie Cessna 208 Caravan worden de springers van de Eerste Nederlandse Parachutisten Club tegenwoordig op de gewenste hoogte gebracht. Het toestel heeft de Amerikaanse registratie N102AN.
Ook de Cessna 182 D-EETX was actief voor het droppen van parachutisten. Met deze Duitse kist en de nieuwe Cessna 208 Caravan heeft men niet te klagen over de capaciteit bij deze Brabantse paraclub. Hun oude parakist, de PH-ENP, is inmiddels naar België verkocht. De paraclub in Hoevenen maakt nu gebruik van deze 206 die met een turbinemotor is uitgerust.
Op de heen- en terugreis naar de AOPA Fly-In op Midden Zeeland werd Seppe aangedaan om dit toestel te kunnen zien. Dat is gelukt. In de namiddag vertrok het toestel voor een vlucht en kon zo mooi vereeuwigd worden.
Op Seppe staat de D-EWUP. Dit is een Cessna 206. Het toestel heeft onlangs een nieuw uiterlijk gekregen. Dit voorjaar nog was deze kist in een rood kleurenschema te zien op Seppe. Dit is inmiddels aangepast en overwegen zwart geworden. De eigenaresse vond dat het toestel aan een nieuwe outfit toe was. Rood of zwart, links- of rechtsom, het blijft een store bak zo’n 206!
Tegen het einde van de middag druppelden een aantal toestellen binnen die de Fly-In op Midden Zeeland bijgewoond hadden. In een formatie van drie landden de Piper Cubs die in het vliegend Museum thuishoren (PH-RED. PH-VCY en N14395).
Even later volgde de Yakovlev Yak-52 PH-YAK. Deze kist is eveneens bij het Vliegend Museum gestald.
De Brändly BX-2 Cherry vliegt vanaf Seppe. De eigenaar vervoert het toestel op een aanhanger, zet op Seppe de vleugels er aan en vliegt er mee weg. Vandaag stond een retourtje Midden Zeeland op het programma. Na terugkomst op Seppe werd het toestel weer op de aanhanger geplaatst en vertrok men met de auto weer naar huis.
Op Seppe is het bedrijf CNE Air gevestigd. Zij vliegen met een aantal Piper Pawnee’s. Deze kisten zijn oorspronkelijk bedoeld voor het sproeien van landbouwgewassen. Dit bedrijf zet ze echter in voor het slepen van zweefvliegtuigen of reclamesleepjes. De SE-KHF kwam terug van een vlucht met een reclamesleep. Leuk type, leuke registratie!
Een comfortabele reiskist die op Seppe gebaseerd staat is de Socata TB-20 Trinidad N5551Q. Deze versie, met intrekbaar landingsgestel, was ook vertrokken naar de AOPA Fly-In in Zeeland en kwam weer terug op het nest.
Een enkele touch and go kwam de PH-RES maken. Deze Cessna 172 kwam vanaf Rotterdam en vertrok na de doorstart weer naar de havenstad.
Op 13 januari 2016 kwam op Seppe een leuke kist binnen in de vorm van de PP-BPI. Deze Braziliaanse Beech 200T King Air is bij Mastenbroek onder handen genomen en is inmiddels OO-AIS geworden. Met deze registratie stond het toestel tussen de hangaars geparkeerd. De kist is voor Aerodata International Surveys BVBA.
De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Breda International Airport met de datum 2 juli 2016.
3 gedachten over “02/07/2016 Nieuwe parakist op Breda / Seppe”
Leuk dat jullie onze verrichtingen volgen, gave foto’s ook! Alleen 1 dingetje: de Cessna 206 PH-ENP is inmiddels niet meer in ons bezit, maar bij paraclub Hoevenen in België…
OK! Dank voor de extra info. Passen we dat nog even aan in het artikeltje!
Caravan (N102AN) is een B versie (208B-0906 uit 2001.
Hull heeft 13.660 uur plus, motor 7.000 uur plus en prop 2.700 uur plus.
Stond voordien IOM.
Operator: Aerodynamics Ltd (www.adl.aero)
Beech 200T King Air met little Dolly Parton’s, zie je niet vaak 😉