07/07/2016 Leuke bezoekers (waarvan 1 in de 18+ categorie!) op Lelystad Airport

D-ILDO Piper PA-42 Cheyenne 400
D-ILDO Piper PA-42 Cheyenne 400

Een paar leuke kisten op Lelystad vandaag. Vermoedelijk was de D-ILDO de meest opmerkelijke. Niet alleen vanwege het type dat niet zo veel voorkomt, maar vooral vanwege de registratie. Daar moet je toch bewust voor gekozen hebben lijkt me…! Een bezoeker voor boven de 18+ lijkt me! 😉

Een aparte registratie...
Een aparte registratie…

De kist is overigens nog maar pas ingeschreven, want op Internet is er nog weinig over te vinden. Wel is deze registratie eerder gebruikt van ’63 tot ’68 voor een Beech Queen Air.

D-ILDO Piper PA-42 Cheyenne 400
D-ILDO Piper PA-42 Cheyenne 400

Het toestel zat overigens bij de landing nog bijna van achteren (je verwacht het niet… 🙂 ) in een ander toestel. De piloot daarvan, die met een solo-les-vlucht bezig was, draaide kort in, terwijl de Cheyenne al op long finals hing. De solist luisterde niet naar de radio-oproepen van de toren en dus moest de D-ILDO, die een hogere naderingssnelheid had, een go-arround maken.

D-ILDO maakt een doorstart omdat er een kistje op final zit
D-ILDO maakt een doorstart omdat er een kistje op final zit

Een andere leuke kist kwam op Lelystad aan na een afleveringsvlucht uit Spanje. Het gaat hier om de EC-CMX. Dit is een Cessna 182P die door Air Waterland te koop wordt aangeboden. Nu het toestel in Nederland is, zal het binnenkort G-ICMX worden.

EC-CMX Cessna 182P Skylane
EC-CMX Cessna 182P Skylane
Nu nog EC-CMX, straks G-ICMX
Nu nog EC-CMX, straks G-ICMX

Een oude bekende van Air Waterland kwam deze middag ook nog langs. De G-IPPL arriveerde vanuit Stadtlohn.

G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk
G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk

In zijn kielzog vloog de D-EESW. Deze Evektor had kennelijk 3FM opstaan in de kist, want het toestel reageerde niet op de oproepen van de toren. Deze kist wilde namelijk in de slipstream van de G-IPPL landen. Toen de piloot zag dat dit toch wel allemaal een beetje krap werd, maakte hij een 360-bocht over rechts op lage hoogte over de ultralightbaan. De PH-BVL op baseleg kreeg opdracht van de toren om direct het circuit te verlaten om een onveilige situatie te voorkomen. De D-EESW is daarna geland. Laten we het er op houden dat de vlieger het landingskaartje van Lelystad Airport niet helemaal meer op zijn netvlies had staan. Kan me voorstellen dat er bij het afrekenen van de landingsgelden een klein woordje met de vlieger is gesproken…

D-EESW Evektor-aerotechnik SportStar-RTC
D-EESW Evektor-aerotechnik SportStar-RTC

Bij de Martinair Vliegschool had men vandaag bezoek van een Duitse Diamond Twin Star. De D-GLBA werd na de landing bij Martinair op het platform gezet.

D-GLBA Diamond DA-42 Twin Star
D-GLBA Diamond DA-42 Twin Star

Vanaf Hilversum arriveerde de PH-FLG. Dit is een mooie Piper Super Cub. Dit toestel is in een Amerikaans militair jasje gestoken.

PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub
PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub

Vandaag weinig nieuws vanuit de Catalinahangaar. Er werd niet met de warbirds gevlogen voor de film Dunkirk. De enige bewegingen kwamen van de helikopters N161UG en G-DCAM. De N161UG heeft daarbij sinds vandaag de rol van camera-heli gekregen. De enorme Shotover K1 camera, die aan alle kanten gestabiliseerd is, is van de G-WHST afgehaald en op de Amerikaanse heli gemonteerd. De G-WHST stond in de hangaar (panne?).

De enorme Shotover K1 camera
De enorme Shotover K1 camera
N161UG Aerospatiale AS355N Ecureuil II
N161UG Aerospatiale AS355N Ecureuil II
N161UG Aerospatiale AS355N Ecureuil II
N161UG Aerospatiale AS355N Ecureuil II

De foto’s bij dit artikeltje (en meer) zijn in groter formaat terug te zien op AirOnline.nl Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 7 juli 2016.

Geef een reactie