Warbirds

20/07/2016 Jack in the Yak!

N699DP Yakovlev Yak-52TW
N699DP Yakovlev Yak-52TW

Bij de opnames voor de speelfilm Dunkirk zijn een aantal warbirds gebruikt als figurant en natuurlijk helikopters voor het maken van de beelden. Een vreemde eend in deze film-bijt is toch wel de N699DP. Dit is een Yakovlev Yak-52.

N699DP Yakovlev Yak-52TW
N699DP Yakovlev Yak-52TW in de landing (18 juli 2016)
N699DP Yakovlev Yak-52TW
N699DP Yakovlev Yak-52TW met de IMAX-camera tussen de acteur en de piloot

Deze Yakovlev Yak-52 is een versie met een startwiel en wordt daarom aangeduid als Yak-52TW (Tail Wheel). Op Lelystad Airport is de Yak-52 een veel gezien toestel vanwege de Dutch Thunder Yaks die op dit veld gebaseerd staan. Deze Yaks hebben echter allen een neuswiel.

PH-DTX Yakovlev Yak-52 hoort thuis op Lelystad bij de Thunder Yaks
PH-DTX Yakovlev Yak-52 hoort thuis op Lelystad bij de Dutch Thunder Yaks

Nu is een Yak-52TW nou ook weer niet direct een wereldschokkende verschijning. De modificaties aan dit toestel doen echter wel de wenkbrauwen fronsen.

N343DC Yakovlev Yak-52TW is een exemplaar dat niet gemodificeerd is (Oshkosh 2013)
N343DC Yakovlev Yak-52TW is een exemplaar dat niet gemodificeerd is (Oshkosh 2013)

De Yak is eigendom van Theoretical Pictures uit Los Angeles. Een duidelijke link naar de filmindustrie.
Voor de film is dit toestel (dat volgens het Amerikaanse register in 2002 gebouwd is door Aerostar) voorzien van hetzelfde kleurenschema als de Spitfires uit de film.

N699DP Yakovlev Yak-52TW staat klaar in de Catalinahangaar
N699DP Yakovlev Yak-52TW staat klaar in de Catalinahangaar

Er is ook een fake militair serial op aangebracht R9612. Dat kennen we nog van de Spitfires G-AIST en G-CGUK. Om het toestel nog een beetje meer op een Spitfire te laten lijken zijn er aan weerszijden fake uitlaten aan de neus aangebracht.

N699DP Yakovlev Yak-52TW met de fake uitlaatpijpen op de neus
N699DP Yakovlev Yak-52TW met de fake uitlaatpijpen op de neus

Voor de film Dunkirk is de Yak voorzien van een andere cockpitkap. Daarbij moet het voorste deel lijken op dat van een Spitfire. Dat is ook de positie van de acteur in de film. De piloot zit in de achterste positie en zit veelal vol in de wind. Er wordt dan ook gevlogen met een flinke skibril op tegen de vliegjes in je oog.

De piloot zit achterin, vol in de wind
De piloot zit achterin, vol in de wind

De film wordt opgenomen om vertoond te kunnen worden in IMAX-filmtheaters. De film voor zo’n theater wordt met speciale camera’s opgenomen. Deze maken het mogelijk om op doeken van 22 x 16 meter de film in een hoge resolutie weer te geven. In juni 2017 zou de film moeten gaan draaien in de zalen.
In Nederland zijn een aantal bioscopen die een IMAX zaal hebben. Dit zijn:
Pathé Arnhem in Arnhem (IMAX 3D digital projection, next generation sound. 21m x 12m);
Pathé Arena in Amsterdam (IMAX 3D digital projection, 20m x 10m);
Pathé Schouwburgplein in Rotterdam (IMAX 3D digital projection, 18m x 9m);
Pathé Eindhoven (IMAX 3D digital projection, 18m x 7m);
Pathé Tilburg (IMAX 3D digital projection, 19m x 10m);
Pathé Spuimarkt in Den Haag (IMAX 3D digital projection, 21m x 11m).
Omniversum in Den Haag (OMNIMAX);

België heeft momenteel geen IMAX-zalen.

Doordat de camera zo groot is, valt het niet mee om deze in de Yak te herbergen. Deze camera zit bijvoorbeeld ook in de neus van de cameraheli’s die gebruikt worden bij deze film.

Een IMAX-camera is een flinke jongen!
Een IMAX-camera is een flinke jongen!

Voor filmshots over het hoofd van de piloot heen is de camera ingebouwd geweest tussen de acteur en de piloot. In die configuratie was het toestel 18 juli 2016 actief.
Alleen wilde men kennelijk ook de piloot van opzij filmen. Daarvoor werd de camera op een stellage op de linkervleugel gemonteerd, buitenboord!

De camera buitenboord op een stellage
De camera buitenboord op een stellage

In de avond van 20 juli stond men op het punt om te vertrekken voor de opnames. De kist was naar buiten geduwd. De laatste checks werden aan de camera en de stellage gedaan.
De scene die opgenomen werd was op het klapbord vermeld. Jack in the Yak (scene 61, take 1)! Leuk gevonden!

Jack in the Jack!
Jack in the Jack!

Ook de acteur, die voorin mocht zitten, kwam tevoorschijn. Ik had met hem te doen. Het was 33 graden. Hij liep in vol ornaat, dikke laarzen, wollen broek en colbert, stropdas en zwemvest om en een parachute op zijn kont.

Jack op weg naar zijn kist
Jack op weg naar zijn kist
Jack klaar om in te stappen
Jack klaar om in te stappen
De laatste instructies voor vertrek
De laatste instructies voor vertrek
ACTION!
Geluid… loopt! Camera… loopt! KLAP – ACTION!

Door het warme weer kwam er in de avond in de regio onweer opzetten. Dit resulteerde in windvlagen en een stevige turbulentie. Een Pitts Special boven het veld melde turbulentie die het toestel ongewild met +3G en -2G deed bewegen. Geen prettig weer voor stabiele filmbeelden dus…

Helaas, gecancelled vanwege het weer, iedereen uitstappen maar weer
Helaas, gecancelled vanwege het weer, iedereen uitstappen maar weer

De bemanning stapte weer uit de kist en na overleg werd het toestel naar binnen gereden in de Catalinahangaar. Deze avond ging het niet meer gebeuren…

 

4 gedachten over “20/07/2016 Jack in the Yak!

  1. Repo Cheapo,

    Als je ’n Yakovlev Yak-52TW verkracht, waarom niet ’n HA-1112-M1L Buchon, her- en verbouwen, tot ’n ‘real’ lookalike Bf(Me)109… ?

  2. Bij de YAK is de modificatie beperkt tot de cockpit om op een Spit te lijken, relatief makkelijke modificatie. er zijn relatief veel vroege spits die voor de film genruikt konden worden. de tegenstander vinden, de 109E is een ander verhaal.., en heeft men voor de Buchon gekozen

    Bij een Buchon is de cockpit en het airframe al helemaal in orde om op een 109E te lijken, maar geeft de radiator en oliekoeler van de Merlin onder de motor en de nokkenassen van de V opstelling boven de cylinders een totaal ander aanzien dan een 109. Om dat te veranderen heb je het over serieuze engineering, en daar is niks ‘Cheapo’ aan…

    uit mijn hoofd:
    In de vroege jaren 90 is er een Amerikaanse modificatie op een Buchon geweest om dat neusprofiel meer op een 109G te lijken door re positionering van de koelers en radiators, zag er goed uit, maar maakte de kist nog lastiger te vliegen, en had de motor veel last van oververhitting. Geloof dat de kist ook een ‘kraakje’ heeft gehad. In ieder geval is de kist nu weer omgebouwd of tot Buchon of is mogelijk zelfs met originele Daimler-Benz uitgerust.
    nn dan nog; heb je het over een 109G lookalike die in de Dunikerken periode er nog niet was..

    Er is overigens ook een -ik geloof- Allison motor versie ‘af-fabriek’ van de HA-1112 geweest die wel erg op een 109E lijkt, maar geen goede performance had, vandaar dat men voor de Merlin koos en de kist de bijnaam Buchon (dofferduif) kreeg.

    In de US vliegen twee echte 109E’s. In Duitsland vliegt een overtuigende 70 of 90% homebuilt van een vroege109 B,C of D versie (D-EJHA) die door een airliner piloot gebouwd is. Hij werkt nu aan een hele fraaie 100% replica van een 109E.

  3. hello! i’ve seen your pics about dunkirk spitfire recently! it was so amazing to me ^__^

    acutually, i’m a fan of actor jack lowden, so i’m making myself inofficial goods like photo card, bookmark,etc about jack. so can i ask u to use your jack lowden pics to make it if u don’t mind? i have a plan to sell it to lowden fans via internet. it’ll be greatful to me if u allow to use ur pics..! i’ll wait your reply ! thanks to read comments^_^

Geef een reactie