AirshipsHelikoptersHomebuiltOld TimersSportvliegtuigenUltralights

30/07/2016 Fly-in 2016 bij Aeroclub Keiheuvel

N5323N Boeing Stearman Kaydet PT-13D
N5323N Boeing Stearman Kaydet PT-13D

In het weekend van 30 en 31 juli 2016 organiseerde de Belgische Aeroclub Keiheuvel haar jaarlijkse fly-in op het veldje Balen-Keiheuvel (EBKH). Het vliegweer was redelijk en omdat Belgische fly-ins doorgaans garant staan voor gastvrijheid werd besloten om met een Cessna 172 vanaf Hilversum naar de Belgische Kempen te gaan.

Air Traffic Control verwelkomt de bezoekers op Keiheuvel
Air Traffic Control verwelkomt de bezoekers op Keiheuvel

Op zich is dit een relatief kort vluchtje EHHV – EBKH. Na 45 minuten staan we al op het Belgische gras van Keiheuvel. Daar wordt onze Cessna (PH-SKE) naar de overkant van het veld gedirigeerd. De parking aan de noordzijde was kennelijk vol.

PH-SKE Cessna 172P Skyhawk II eenzaam aan de overkant geparkeerd
PH-SKE Cessna 172P Skyhawk II eenzaam aan de overkant geparkeerd

Na de landing werd ons verzocht om een fluorvestje te dragen. In dat geval was het geen probleem om vanaf de airside de toestellen te bekijken en natuurlijk te fotograferen. Prima geregeld!
Tijdens onze heenvlucht zegen we ten noorden van het veld al een Pitts Special aerobatics uitvoeren. We vlogen hier zowat recht onder door. Dit bleek later de G-INDI te wezen. Een Pitts die in België thuis hoort.

G-INDI Aviat Pitts S-2C Special
G-INDI Aviat Pitts S-2C Special

Er was een tweede exemplaar van dit type aanwezig in de vorm van de N51PS. Alleen dit toestel was uitgerust voor één vlieger. De G-INDI heeft twee stoeltjes. Aan het einde van de middag vertrokken beide kisten gezamenlijk.

N51PS Aviat Pitts S-2C Special was de tweede aanwezige Pitts
N51PS Aviat Pitts S-2C Special was de tweede aanwezige Pitts
G-INDI en N51PS Aviat Pitts S-2C Special vertrekken in formatie
G-INDI en N51PS Aviat Pitts S-2C Special vertrekken in formatie

Een wekelijk schitterende oldtimer was de N5323N. Deze Boeing Stearman ziet er uit alsof het toestel zo uit de fabriek is komen rollen. Toch was dat al in 1942. Met deze dubbeldekker werd flink gevlogen. Men maakte er diverse lokale vluchten mee.

N5323N Boeing Stearman Kaydet PT-13D
N5323N Boeing Stearman Kaydet PT-13D

De G-AHAM is een mooie oude Auster J-1 Autocrat. Dit toestel stamt van net na de Tweede Wereldoorlog en is in 1946 gebouwd.

G-AHAM Auster J-1 Autocrat
G-AHAM Auster J-1 Autocrat

Op gebied van de zelfbouwkisten viel de G-CDJB op. Dit is aan Vans RV-4. In de middag vertrok deze Vans samen met de aanwezige Engelse Stolp Starduster G-BRVB voor een kort lokaal vluchtje.

G-CDJB Vans RV-4
G-CDJB Vans RV-4
G-BRVB Stolp SA-300 Starduster
G-BRVB Stolp SA-300 Starduster
G-BRVB Stolp SA-300 Starduster + G-CDJB Vans RV-4
G-BRVB Stolp SA-300 Starduster en G-CDJB Vans RV-4 in formatie

Onder het motto het oog wil ook wat; de prijs voor de mooiste nose-art van een pin-up girl op het toestel mag wat mij betreft naar de OO-MNM. Deze Piper Super Cub is ogenschijnlijk saai groen van kleur in zijn donkere jasje. Alleen op de neus prijkt een mooie dame, zittend op de neus van zo’n zelfde Piper Super Cub.

OO-MNM Piper PA-18-150 Super Cub
OO-MNM Piper PA-18-150 Super Cub
OO-MNM Piper PA-18-150 Super Cub met de mooiste nose-art
OO-MNM Piper PA-18-150 Super Cub met de mooiste nose-art

Naast een aantal Super Cubs was er ook een zeer fraaie Piper J-3C-65 Cub aanwezig. Het ging hier om de D-EJIZ met een authentiek Amerikaans militair jasje.

D-EJIZ Piper J-3C-65 Cub
D-EJIZ Piper J-3C-65 Cub

Vanaf Vliegveld Hilversum was de D-ESHP aanwezig. De Falco maakte bij het vertrek een lekker laag zoemertje over het veld. Deze vliegende Ferrari kreeg daardoor even alle aandacht op zich gevestigd.

D-ESHP Aeromere F.8L Falco III
D-ESHP Aeromere F.8L Falco III
D-ESHP Aeromere F.8L Falco III maakt een mooi zoemertje over het veld
D-ESHP Aeromere F.8L Falco III maakt een mooi zoemertje over het veld

Bij deze fly-in waren ook veel moderne toestellen te zien. Deze zijn veelal van kunststof gemaakt en vallen geregeld onder de ultralight-categorie. Onder deze relatief nieuwe toestellen waren opvallend veel Tecnam modellen. Zo waren er de Tecnam P.92, P.2002, P2008 en P.2010 te zien.

OO-G95 Tecnam P-92A Echo Super
OO-G95 Tecnam P-92A Echo Super
OO-G54 Tecnam P-2002 Sierra
OO-G54 Tecnam P-2002 Sierra
OO-KWR Tecnam P-2008JC + OO-H49 Tecnam P-2002 Sierra
OO-KWR Tecnam P-2008JC + OO-H49 Tecnam P-2002 Sierra
OO-KWQ Tecnam P-2010
OO-KWQ Tecnam P-2010

Een welkome afwisseling tussen alle vleugelvliegtuigen was de OO-MAA. Deze Bell 47G was de enige aanwezige helikopter en maakte helaas maar één low-pass. Genoeg om op de foto gezet te worden. Over de radio meldde de vlieger dat hij zondag, de tweede dag van de fly-in, weer terug zou komen, dan voor een landing. Bouwjaar van deze oude heli is overigens 1970.

OO-MAA Bell 47G-4A
OO-MAA Bell 47G-4A

Een andere klassieker was de Beech Bonanza met een V-staart, de N8201D. Deze Beech H35 Bonanza uit 1957 kwam na een fraaie low-pass binnen voor de landing. Vooral de grote windmolens op de achtergrond geven een leuk effect aan de eerste foto van deze vermaarde kist.

N8201D Beech H35 Bonanza
N8201D Beech H35 Bonanza
N8201D Beech H35 Bonanza
N8201D Beech H35 Bonanza

Aan het einde van de middag verscheen nog een snelle kist aan de horizon. Het betrof hier de N60LT. Dit is een Pilatus PC-7. Dit opleidingstoestel zie je maar zelden met een civiele registratie. Meestal verzorgt dit type militaire vliegopleidingen, zo ook bij onze eigen Koninklijke Luchtmacht.

N60LT Pilatus PC-7 komt hard en laag voorbij
N60LT Pilatus PC-7 komt hard en laag voorbij

Na een low over werd geland en kon het toestel van dichtbij bekeken worden.

N60LT Pilatus PC-7
N60LT Pilatus PC-7
N60LT Pilatus PC-7
N60LT Pilatus PC-7
N60LT Pilatus PC-7
N60LT Pilatus PC-7

Een gast die waarschijnlijk niet veel bezoekers hebben opgemerkt was de beer Julleke. Deze beer is de vliegende mascotte van de Piper Super Cub OO-SPG. Vanuit een backseat-positie kan deze pluchen aviateur alles goed in de gaten houden. Een kaartje om de nek van deze beert leert dat er zelfs een speciaal logboek is met de bijzondere vluchten van Julleke er in vermeld.

OO-SPG Piper PA-18-95 Super Cub
OO-SPG Piper PA-18-95 Super Cub
Julleke in OO-SPG Piper PA-18-95 Super Cub
Julleke in OO-SPG Piper PA-18-95 Super Cub

Voor amusement en verstrooiing was ook gezorgd bij deze fly-in. Op een podium stond een aantal artiesten in kleding uit de jaren ’40 op de planken om hen beste play-back acts ten beste te geven. Ik had ze al een tijdje niet meer gezien, maar ook “Peppie & Kokkie” waren van de partij! 🙂

Palyback-act
Palyback-act
"Peppie & Kokkie"
“Peppie & Kokkie”

Al met al was deze fly-in weer een ouderwets evenement met een ongeëvenaarde ongedwongen Belgische sfeer en gastvrijheid. Dat zie je (helaas) alleen nog maar bij onze zuiderburen. Jammer dat niet meer toestellen op de zaterdag naar Keiheuvel waren gekomen. Er was nog plek genoeg aan de overzijde, naast “onze” PH-SKE 😉  .
De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Belgium, Keiheuvel met de datum 30 juli 2016.

Geef een reactie