13/08/2016 Een ouderwetse versie van de Fly-In op Schaffen Diest

The Red Devils
The Red Devils

Het weekend van 12 tot en met 14 augustus 2016 op Schaffen Diest was weer ouderwets druk bezocht. Gedurende die dagen werd voor de 33e keer de Old Timer Fly-In gehouden. Naast vliegtuigen zijn er bij dit evenement ook veel bijzondere en antieke auto’s te bewonderen. Het mag duidelijk zijn dat onze interesse naar de vliegtuigen uit ging.
Vanaf Vliegveld Hilversum zijn Hans, Luc en ik op de zaterdag met de PH-SKE binnen het uur naar Schaffen Diest gevlogen. Daar werden we door de follow-me allerhartelijkst ontvangen.
Na de landing werd onze aankomst geadministreerd en ontvingen we onze toegangsbandjes en consumptiebonnen. Wat is dit evenement toch geweldig! Gratis twee drankjes en een heerlijk broodje voor ieder crewlid. Tevens geen landingsgeld. Waar vind je dat nog? Voila, ici! 🙂

PH-SKE Cessna 172P Skyhawk, our ride for the day
PH-SKE Cessna 172P Skyhawk, our ride for the day

Na de formaliteiten konden de arriverende kisten bekeken worden. In een constante stroom arriveerden tientalen bezoekers. Daaronder zaten vele leuke exemplaren. Vanaf een positie langs de baan kon alles goed gefotografeerd worden, met een mooie bosrijke achtergrond.
Op deze plek stonden meerdere luchtvaartliefhebbers. Je kon het bijna een reünie noemen. Vele enthousiastelingen komen al vele jaren achter elkaar naar deze Fly-In.

ST-16 SIAI-Marchetti SF260MB
ST-16 SIAI-Marchetti SF260MB

Omdat het vliegveld Schaffen Diest 100 jaar bestaat was er ook een delegatie van de Belgische luchtmacht aanwezig. Dit veld wordt namelijk doorgaans gebruikt voor het opleiden van Belgische parachutisten.
Op het veld stonden een oude F-16 en een vijftal SIAI-Marchetti SF260’s. Vier daarvan in speciale rode kleuren van het formatieteam The Red Devils.

Red Devils
Red Devils

In de middag verzorgde deze Red Devils nog een demonstratie van hun kunsten in het formatievliegen. Daarbij kwam men een aantal keer in een mooie pose langs voor een knappe foto.

Red Devils
Red Devils

Over bijzondere vliegtuigen niet te klagen dit jaar. Hieronder een kleine greep. Wat te denken bijvoorbeeld van een Stark Turbulent D. Het betreft hier een Duitse versie van de Druine Turbulent uit Frankrijk. In de jaren ’50 zijn hier een 35-tal van gebouwd. Het was een van de eerste Duits gebouwde vliegtuigen na de beperkingen die Duitsland opgelegd had gekregen ten aanzien van het bouwen van vliegtuigen na de Tweede Wereldoorlog.

D-EINU Stark Turbulent D
D-EINU Stark Turbulent D
D-EINU Stark Turbulent D
D-EINU Stark Turbulent D

Opmerkelijk was ook de Frans geregistreerde Yakovlev Yak-52. Dit toestel had een Franse testregistratie F-WRUH.

F-WRUH Yakovlev YAK-52
F-WRUH Yakovlev YAK-52

Nog een bijzonder exemplaar; de SP-YBK SSH Bü-133PA Jungmeister. Oorspronkelijk vloog het model van de Jungmeister al in 1935. Toen gebouwd door de Duitse fabriek Bücker. In de jaren ’90 is door SSH Janusz Karasiewicz in Polen een nieuwe productie van Bückers gestart. In eerste instantie bouwde men de Bücker Bü-131 Jungmann. Als project begon Janusz Karasiewicz ook aan de deze Bücker Bü-133 Jungmeister. De SP-YBP is helaas vanwege zijn overlijden niet door hem afgebouwd. De Belgische 737-captain Benoit Dierickx heeft evenwel in 2014 samen met de Tsjechische Zlin-fabriek het toestel afgebouwd. Hadden de originele Jungmeisters een motor van 135 tot 160 pk. Dit exemplaar heeft een 200 pk (146 Kwh) sterke 6 cilinder LOM 337CE motor. Het toestel verblijft tegenwoordig in België.

SP-YBK SSH Bü-133PA Jungmeister
SP-YBK SSH Bü-133PA Jungmeister
SP-YBK SSH Bü-133PA Jungmeister met de 200 pk sterke motor
SP-YBK SSH Bü-133PA Jungmeister met de 200 pk (146 Kwh) sterke motor

Naast deze dubbeldekker waren er dubbeldekkers te over. Wat te denken bijvoorbeeld van vier Boeing Steramans. Deze toestellen horen thuis in respectievelijk Keiheuvel (B), Teuge (NL) en 2x Aachen-Merzbrück (D).

N5323N Boeing Stearman E75/PT-13D/N2S-5 van Keiheuvel
N5323N Boeing Stearman E75/PT-13D/N2S-5 van Keiheuvel
N545WP Boeing Stearman A75N-1/PT-17 Kaydet van Teuge
N545WP Boeing Stearman A75N-1/PT-17 Kaydet van Teuge
OE-AKJ Boeing Stearman E75/PT-13D van Aachen-Merzbrück
OE-AKJ Boeing Stearman E75/PT-13D van Aachen-Merzbrück
N86600 Boeing Stearman A75N-1/PT-17 Kaydet van Aachen-Merzbrück
N86600 Boeing Stearman A75N-1/PT-17 Kaydet van Aachen-Merzbrück

En op een Belgisch vliegfestijn mag natuurlijk de – van origine Belgische – Stampe ook niet ontbreken. Hier waren diverse exemplaren van te zien.

G-BWEF SNCAN Stampe Vertongen SV4C
G-BWEF SNCAN Stampe Vertongen SV4C
OO-ESV Stampe Vertongen SV4B
OO-ESV Stampe Vertongen SV4B
D-EBUT SNCAN Stampe Vertongen SV4C
D-EBUT SNCAN Stampe Vertongen SV4C
OO-GWC SNCAN Stampe Vertongen SV4A
OO-GWC SNCAN Stampe Vertongen SV4A
OO-MON Stampe Vertongen SV4B
OO-MON Stampe Vertongen SV4B

De meest opmerkelijke Stampe was de OO-SPM. Doorgaans poetst iedere eigenaar zijn toestel tot glimmens toe alvorens af te reizen naar een Fly-In. De OO-SPM zag er echter enorm vervuild uit. Het leek wel of deze kist de afgelopen jaren onder een permanent sproeiende giertank had gestaan!. Dit uiterlijk was echter gelukkig alleen maar fake. Het was speciaal aangebracht op de kist voor filmopnames. De week later was het toestel weer onberispelijk gepoetst.

OO-SPM SNCAN Stampe Vertongen SV4C
OO-SPM SNCAN Stampe Vertongen SV4C
OO-SPM SNCAN Stampe Vertongen SV4C
OO-SPM SNCAN Stampe Vertongen SV4C
OO-SPM SNCAN Stampe Vertongen SV4C
OO-SPM SNCAN Stampe Vertongen SV4C

Nog een leuk dubbeldekkertje was de F-PSDM. Dat is een Fisher Celeberty. Het is een Canadees ontwerp zelfbouwtoestel en stamt uit 1989. Er vliegen er wereldwijd ruim 50 exemplaren van.

F-PSDM Fisher Celebrity
F-PSDM Fisher Celebrity
F-PSDM Fisher Celebrity
F-PSDM Fisher Celebrity

Vanaf Hilversum was de Harvard/Texan N13FY afkomstig. Dit toestel maakte bij zijn vertrek een serieus zoemertje over het veld. Spectaculair om te zien èn te horen!

N13FY North American AT-6A Texan maakt een spectaculaire low-pass
N13FY North American AT-6A Texan maakt een spectaculaire low-pass

Nog zo’n prachtige klassieker; de N1943S / FB735 Stinson AT-19 Reliant. Dit toestel ziet er schitterend uit en heeft een zogenaamde gull-wing. Deze kist hoort thuis in Nederland en staat op Maastricht Aachen gebaseerd.

N1943S / FB735 Stinson AT-19 Reliant
N1943S / FB735 Stinson AT-19 Reliant
N1943S / FB735 Stinson AT-19 Reliant
N1943S / FB735 Stinson AT-19 Reliant
N1943S / FB735 Stinson AT-19 Reliant
N1943S / FB735 Stinson AT-19 Reliant

Ook niet alledaags, een Italiaans geregisterde Piper Super Cub. De I-INAB hoort dan weliswaar thuis in België, maar de registratie is zeer smakelijk!

I-INAB Piper PA-18-150 Super Cub
I-INAB Piper PA-18-150 Super Cub

Dan nog een vliegend bommetje de Midget Mustang. Aan deze kant van de oceaan niet veel voorkomend. Deze N31DS is een Midget Mustang die alweer in 1970 gebouwd is. Het kistje zag er perfect uit voor zijn leeftijd.

N31DS Whittig Midget Mustang
N31DS Whittig Midget Mustang

Bij een Fly-In is het niet ongebruikelijk om een nachtje in een tentje onder de vleugel van je kist door te brengen. Daar heb je uiteraard wat bagage voor nodig. Dames doorgaans iets meer dan de heren… Het is in mijn opinie overduidelijk dat met deze Jodel D117 ook een dame meereist… 😉

G-ATWB SAN Jodel D 117 zit afgeladen vol met bggage
G-ATWB SAN Jodel D 117 zit afgeladen vol met bggage
G-ATWB SAN Jodel D 117
G-ATWB SAN Jodel D 117

Naast de eerder genoemde Red Devils gaf ook Fokker Four een demonstratie ten beste. Aan het einde van de middag werd met de vier aanwezige Fokker S-11 toestellen voorgevlogen.

Fokker Four
Fokker Four

Dan nog even het bewijs dat flyeren voor een Fly-In wel degelijk zin heeft. Op de Fly-In van Keiheuvel in België, een paar weken voorafgaand aan Schaffen Diest, liep de organisator en het boegbeeld van de Fly-In op Schaffen Diest – dhr. Guy Valvekens – flyers uit de delen aan piloten. En bij kisten waar hij geen piloot bij aantrof stopte hij een foldertje tussen de cockpitkap. Zo ook bij de PH-IXI. Deze Vans RV-7 ging in op de uitnodiging en was zodoende ook op Diest te zien!

PH-IXI Vans RV-7 met folder van Schaffen Diest op Keiheuvel (jul '16)
PH-IXI Vans RV-7 met folder van Schaffen Diest op Keiheuvel (jul ’16)

Ik weet wel, het kan natuurlijk goed dat de vlieger van de PH-IXI al lang van plan was om naar Diest te gaan, maar dit is leuker voor het verhaal…! Toch?!? 😉

PH-IXI Vans RV-7, nu op Schaffen Diest
PH-IXI Vans RV-7, nu op Schaffen Diest

De foto’s bij dit artikel, en veel meer, zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar België – Schaffen Diest met de datum 13 augustus 2016.

2 gedachten over “13/08/2016 Een ouderwetse versie van de Fly-In op Schaffen Diest

  1. Weer een mooi verslagje !!! Jij doet dat prima . Informatief met hier en daar een kwinkslagje en mooie foto s . mooi mooi mooi .

Geef een reactie