HelikoptersHomebuiltMuseumOld TimersParachutistenSportvliegtuigenWarbirds

27/08/2016 Fly-In op Texel International Airport

PH-OUQ Supermarine Spitfire LF.IXc komt met een enkele low-pass voorbij
PH-OUQ Supermarine Spitfire LF.IXc komt met een enkele low-pass voorbij

In het weekend van 26 tot en met 28 augustus was op het vliegveld van Texel veel te beleven vanwege de Texel Fly-In 2016. Gedurende drie dagen kwamen, volgens de organisatoren, ruim 200 sportkisten naar Nederlands grootste Waddeneiland. AirOnline.nl was op de zaterdag aanwezig en kon zo het een en ander vastleggen op de gevoelige plaat.

PH-ENJ Piper PA-18-135 Super Cub
PH-ENJ Piper PA-18-135 Super Cub

Onder de bezoekers was een grote variëteit aan toestellen. Eén van de mooiste beperkte het bezoek echter tot een enkelel low-pass. de Nederlandse Supermarine Spitfire PH-OUQ was in de buurt voor een demo boven Harlingen. Daarna maakte het toestel een kort uitstapje richting Texel.

D-EKLW Beech V35B Bonanza
D-EKLW Beech V35B Bonanza

De organisatie had geprobeerd om een beetje een schifting in aan te brengen in de soorten bezoekers door aparte “straten” te benomen waar bijbehorende toestellen in konden parkeren op het veld. Zo was er de VanGrunsven Boulevard voor de Vans zelfbouwtoestellen of de Fokkerstreet voor toestellen van voor 1971. Op de Shawstreet konden de zelfgebouwde Europa’s plaatsnemen, ontworpen door de Brit Ian Shaw.

VanGrunsven Boulevard
VanGrunsven Boulevard

Een paar opmerkelijke kisten waren op Texel neergestreken. Wat te denken van een Ierse Cessna 182. Dit was trouwens de kist die de langste afstand heeft afgelegd naar Texel.

EI-GSM Cessna 182S Skylane
EI-GSM Cessna 182S Skylane uit Ierland

Een andere leuke kist was een Luxemburgse Europa, uiteraard in de Shawstreet. Van dit type waren wel meer exemplaren aanwezig, onder andere uit Nederland, Frankrijk en de UK. Dit type had echter als enige de lange vleugels waardoor het als het ware een motorzwever is geworden. Normaal is de spanwijdte van een Europa 8,29 meter. Dit exemplaar met de registratie LX-CWT heeft een spanwijdte van 13 meter!
Deze set lange vleugels kan overigens prima afgewisseld worden met de normale vleugels. Voor transport zijn de vleugels in 5 minuten te verwijderen of te verwisselen.

LX-CWT Europa XS-MG
LX-CWT Europa XS-MG

Een andere verschil met de normale versie is dat deze Europa geen flaps heeft, maar zogenaamde speedbrakes om de snelheid te verminderen. Een toepassing die je vaker bij (motor)zwevers) ziet.

LX-CWT Europa XS-MG met zijn lange vleugels
LX-CWT Europa XS-MG met zijn lange vleugels

Onder de bezoeker was ook een Deens kistje waar te nemen. De OY-TFK  was een Piper PA-28-151 Warrior uit 1974. Het toestel arriveerde overigens vanuit België.

OY-TFK Piper PA-28-151 Warrior
OY-TFK Piper PA-28-151 Warrior

Rondom het restaurant en het bezoekersgedeelte stonden een aantal klassieke kisten geparkeerd. Een aantal van de Nederlandse YAK-52’s was hier onder andere neergestreken. Dit naast de Antonov AN-2 en De Havilland Chipmunk die op Teuge thuis horen.

G-BWTG / WB671 De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 hoort thuis op Teuge
G-BWTG / WB671 De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 hoort thuis op Teuge

Natuurlijk werd ook even in de hangaars gekeken op het veld. Daar was nog een mooie Boeing Stearman in te vinden. Deze Amerikaans geregistreerde N1994S had niet misstaan tussen de overige klassiekers op het veld. Jammer dat het toestel niet naar buiten mocht.

N1944S Boeing Stearman PT-13D Kaydet in de hangaar
N1944S Boeing Stearman PT-13D Kaydet in de hangaar

Aan de kant van de weg staat voor de eerste hangaar nog een Alouette III opgesteld. Deze kist is indertijd over de weg aangevoerd en herinnert aan de tijd dat met een vijftal van deze toestellen de Search and Rescue taken boven de Waddenzee werden uitgevoerd.

H-08 (A-366) Sud Aviation SE 3160 Alouette III
H-08 (A-366) Sud Aviation SE 3160 Alouette III

Het is overigens niet de originele H-08. Die helikopter, met constructienummer 1308, is in oktober 1971 verloren gegaan bij een zware noodlanding bij Klarenbeek op de Veluwe.
Het toestel dat nu op Texel staat was vroeger de A-366 met constructienummer 1366. In maart 2016 is deze heli, omgespoten en wel, vanuit Gilze Rijen per dieplader naar Texel verscheept.

A-366 Sud Aviation SE-3160 Alouette III Netherlands - Air Force / United Nations (Gilze Rijen, 2014)
A-366 Sud Aviation SE-3160 Alouette III Netherlands – Air Force / United Nations (Gilze Rijen, 2014)

Er is overigens maar één echte SAR Alouette III in Nederland bewaard gebleven. Dat is de H-20 en dit toestel bevindt zicht aan het plafond van het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De overige drie kisten (H-67, H-75 en H-81) zijn eind jaren ’90 verkocht aan Pakistan.

H-20 Sud Aviation SE-3160 Alouette III bewaard in het NMM te Soesterberg
H-20 Sud Aviation SE-3160 Alouette III bewaard in het NMM te Soesterberg

Naast voornamelijk vleugelvliegtuigen waren er ook twee helikopters op deze Fly-In afgekomen. Uit België was de OO-VBA verschenen. Dit is een Bell Jetranger.

OO-VBA Bell 206B-3 Jet Ranger III
OO-VBA Bell 206B-3 Jet Ranger III

Een andere bezoekende heli stond met een flinke tent ernaast. Het gaat hier om de D-HKLE, een Eurocopter EC-120B Colibri.

D-HKLE Eurocopter EC-120B Colibri
D-HKLE Eurocopter EC-120B Colibri

Van Lancair stonden een paar modellen op het veld. De mooiste in mijn ogen en ook wel de snelste denk ik, was de PH-LIS. Deze Lancair Legacy 2000 hoort thuis op Budel en ziet er onberispelijk uit. LIS in de registratie staat overigens voor Liesbeth, de vrouw van de eigenaar. Dezelfde eigenaar vertelde overigens dat dit snelheidsmonstertje eerdaags te koop komt te staan.

PH-LIS Lancair Legacy 2000
PH-LIS Lancair Legacy 2000
PH-LIS Lancair Legacy 2000
PH-LIS Lancair Legacy 2000

Vanuit Breda/Seppe stonden twee identieke Vans RV-12’s naast elkaar. Het frisse kleurenschema van de PH-SEP en PH-SES heeft een duidelijke verwijzing naar het Brabantse land door de rood-wit geblokte staart.

PH-SEP Vans RV-12 met daarachter de identieke PH-SES
PH-SEP Vans RV-12 met daarachter de identieke PH-SES

Eerder deze week was de D-EKQD al te zien op Lelystad Airport. toen op de heenreis naar Texel. Hier is de Piper Super cub te zien tijdens de start voor de vlucht terug naar België.

D-EKQD Piper PA-18-95 Super Cub
D-EKQD Piper PA-18-95 Super Cub

Op Hilversum staat de PH-MMM gebaseerd. Een mooie klassieke Cessna 177B Cardinal. Ik vind dit persoonlijk een van de mooiste Cessna-modellen, voornamelijk vanwege het ontbreken van de vleugelstijlen bij de zogenaamde cantilever vleugels.
In het kader van “veel flauwer wordt het niet…”; Het team van de havendienst op Texel wordt gevormd door vader Ed en zoon Mike de Bruijn. Als de jongste van het stel dit toestel oproept, dan heeft Mike de mike mike mike aan de mike…! 😉

PH-MMM Cessna 177B Cardinal
PH-MMM Cessna 177B Cardinal

Tijdens de Fly-In was de “winkel” gewoon open. Dat wil zeggen, het Paracentrum Texel was in vol bedrijf. De hele dag werden de springers op een enkele reis getrakteerd tussen het overige Fly-In-verkeer. Daaronder waren vele tandemsprongen, een lucratieve business zo te zien.

Tandemsprong
Tandemsprong

Voor de para’s had men de beschikking over een tweetal Cessna 208B Caravans (N762SV en PH-BSU) en een tweetal Cessna 206 Stationairs (PH-JBY en PH-PCT).
De Amerikaanse Caravan vliegt nog niet zo lang boven de Wadden. Dit toestel is eerder dit jaar afgeleverd.

N762SV Cessna 208B Caravan
N762SV Cessna 208B Caravan

De ander Caravan, PH-BSU, is eind vorig jaar nog voorzien van raampjes. Voorheen vloog dit toestel vanaf Rotterdam – The Hague, toen nog in zijn vroegere vracht-configuratie, zonder raampjes. Met een goede decoupeerzaag is daar op Teuge verandering in gebracht en kunnen de para’s zien waar ze vliegen. PH-BSU staat overigens voor Blue Side Up – Blauwe Kant Boven. Een van de meest elementaire wijsheden uit de luchtvaart! 😉

PH-BSU Cessna 208B Super Cargomaster (met raampjes)
PH-BSU Cessna 208B Super Cargomaster (met raampjes)
PH-BSU Cessna 208B Super Cargomaster (nog zonder raampjes (Rotterdam, juni 2015)
PH-BSU Cessna 208B Super Cargomaster (nog zonder raampjes (Rotterdam, juni 2015)

Op AirOnline.nl zijn nog veel meer toestellen van de Fly-In terug te zien. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Texel met de datum 27 augustus 2016.

Geef een reactie