13/09/2016 Lelystad Airpot met een zeldzame Cessna 210 Centurion op bezoek

OE-DEC Cessna 210 Centurion
OE-DEC Cessna 210 Centurion

Naast de aflevering van de SE-CHP was er nog een prachtige kist te zien op Lelystad Airport. Het betrof hier de OE-DEC. Dit is een stokoude Cessna 210 uit 1960. Dit toestel kwam binnen voor een nachtstop.

OE-DEC Cessna 210 Centurion
OE-DEC Cessna 210 Centurion

Deze Cessna 210 is de eerste versie van dit model en is nog een vierzitter. Het heeft eigenlijk de romp van een Cessna 182B waar een intrekbaar landingsgestel aan is toegevoegd. Ook hebben de Cessna 210 en 210A nog vleugelstijlen. Deze zijn bij latere versies verdwenen met de komst van een nieuwe vleugel (zie plaatje van de N8241M hieronder). Ook is een raampje extra bij gekomen met ruimte voor een vijfde en zesde passagier.

Intrekbaar landingsgestel
Intrekbaar landingsgestel
Nog met vleugelstijlen
Nog met vleugelstijlen
Nog geen extra raampje
Nog geen extra raampje

De Cessna 210 heeft een flink bagageluik aan de linkerkant. Hierdoor kan flink wat bagage meegenomen worden.

Bagageluik
Bagageluik

In het vooronder ligt een Continental motor van 260 pk (190 kW). Van dit vroege model Centurion zijn er 575 gebouwd in 1960 en 1961.

OE-DEC Cessna 210 Centurion
OE-DEC Cessna 210 Centurion

Nu we toch met Oostenrijkers bezig zijn; ook de OE-XEJ vloog weer een aantal keer vandaag. Er wordt naar mijn idee mee lesgevlogen om piloten op te leiden die boven Friesland en de Wadden later dit jaar het patiëntenvervoer gaan verzorgen.

OE-XEJ Eurocopter EC135 T2
OE-XEJ Eurocopter EC135 T2

Op Lelystad Airport ligt momenteel veel gemaaid gras. Met de hoge temperaturen (30+) droogt dit snel en is het hooi een gemakkelijke prooi voor de downwash van de rotorbladen van de OE-XEJ. Het scheelt in elk geval de kosten voor een loonbedrijf om het hooi te schudden tijdens het drogen. Win-win-situatie! 😉

OE-XEJ Eurocopter EC135 T2 zorgt voor wat "opschudding"
OE-XEJ Eurocopter EC135 T2 zorgt voor wat “opschudding”

Voor één van de, zo niet dé laatste keer vertrok de autogyro D-MEAJ vanaf Lelystad. Het toestelletje vertrok naar een veldje in de buurt van Utrecht. Vanaf 15 september a.s. is de grasbaan gesloten voor utralights, waaronder ook deze autogyro valt.

D-MEAJ AutoGyro Cavalon
D-MEAJ AutoGyro Cavalon vertrok (voor het laatst?)

De N8241M is ook een Cessna 210, negen jaar jonger dan de OE-DEC hierboven. Het toestel is een Cessna 210K en staat bij Wing Over Holland gestald. Met deze Cessna werd de Texan opgehaald in Zweden. De kist kwam even voor de AT-6A binnen.

N8241M Cessna 210K Centurion haalde de SE-CHP op
N8241M Cessna 210K Centurion haalde de SE-CHP op

Bij Wings Over Holland waren nog twee Katana’s te zien. De PH-USH is opgeknapt en heeft hetzelfde kleurenschema gekregen als zijn grotere broer de PH-USL. Er zitten alleen nog geen wings aan om over Holland te vliegen 🙂 .

PH-USH HOAC DV-20 Katana
PH-USH HOAC DV-20 Katana

Op de grond lag de romp van nog een Katana. Nog vaag is hierop de registratie te lezen. Het gaat hier om de PH-USI. Dit toestel is al in 2010 uitgeschreven uit het luchtvaartregister.

PH-USI HOAC DV-20 Katana
PH-USI HOAC DV-20 Katana

Tot slot nog een plaatje van de Catalina, omdat-ie zo mooi is. De kist vertrok met de vrouwelijke gezagvoerder aan het roer. Leuk dat inmiddels niet alleen maar mannen deze beauty “bemannen”.

PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina

De foto’s van dit artikel (en meer) zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 13 september 2016.

Geef een reactie