23/09/2016 Een nieuwe Cirrus SR22 strijkt neer op Lelystad Airport

N157ES Cirrus SR22
N157ES Cirrus SR22

Vandaag arriveerde er een nieuwe bewoner van Lelystad Airport. De gelukkige is de N157ES. Dit is een fonkelnieuwe Cirrus SR22 die op 12 september door de eigenaar bij de fabriek in Dulluth (USA) is opgehaald. Vorige week maakte het toestel tussen 15 en 18 september de oversteek van de Atlantische Oceaan, onder andere via IJsland. Vandaar ging het naar Eelde, waar de Cirrsus dealer gevestigd is.

N157ES Cirrus SR22
N157ES Cirrus SR22

Hier kreeg het toestel vast een poestbeurt, werden de bandjes op spanning gebracht, het oliepeil gecontroleerd, volle tank en de kokosmatten er in gelegd, kortom de kist werd klaar voor aflevering gemaakt.
De N157ES kwam deze middag binnen vanaf Eelde en werd door de brandweer met een watersaluut onthaald. Daarna is het toestel (na een korte tussenstop bij Martinair) doorgetaxied naar zijn box.

N157ES Cirrus SR22 voor zijn nieuwe onderkomen
N157ES Cirrus SR22 voor zijn nieuwe onderkomen

De Catalina had het druk vandaag. Een groep mensen was afgezet bij Enkhuizen op het water. Deze werden later weer opgehaald. Tussendoor werden een paar lokale vluchtjes gemaakt. Altijd leuk om deze beauty met mooi weer voor de lens te krijgen.

PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina

Op Middenmeer hoort de ultralight OK-SUA 39 thuis. Dit kistje kwam binnen op de hoofdbaan, nu de ultralightbaan gesloten is. Kennelijk hoort dit type nog onder de snellere ultralights, waar een proef mee loopt tot het einde van het jaar om te zien of deze tussen het reguliere verkeer vanaf de hoofdbaan kunnen opereren.

OK-SUA 39 TL Ultralight TL-3000 Sirius
OK-SUA 39 TL Ultralight TL-3000 Sirius
OK-SUA 39 TL Ultralight TL-3000 Sirius
OK-SUA 39 TL Ultralight TL-3000 Sirius

De Blackshapes maakte een mooie formatiestart. De PH-4N4 en -4P4 vertrokken zij aan zij.

PH-4N4 + PH-4P4 Blackshape Prime BS-100
PH-4N4 + PH-4P4 Blackshape Prime BS-100

De Blackshape die op Seppe thuishoort was ook even van de partij. Waarschijnlijk voor het nodige onderhoud. Halverwege de middag vertrok het kistje waar naar het Brabantse land.

PH-4M7 Blackshape Prime BS-100 p weg naar Seppe
PH-4M7 Blackshape Prime BS-100 p weg naar Seppe

Helikopter weer te over deze middag. Hieronder een impressie.

PH-CVW Robinson R22 Beta II
PH-CVW Robinson R22 Beta II
PH-RWY MBB BO.105DBS-4
PH-RWY MBB BO.105DBS-4
PH-HHJ Eurocopter AS 355 F2 Ecureuil 2
PH-HHJ Eurocopter AS 355 F2 Ecureuil 2
PH-HCC Guimbal Cabri G2
PH-HCC Guimbal Cabri G2

Dan een paar puntjes zonder plaatjes. De AP-BHZ is inmiddels geheel verdwenen. De afgelopen week is het toestel uit elkaar gehaald en op een dieplader naar PS Aero in Baarlo (L) gegaan. Hierdoor is flink ruimte ontstaaan in de Catalinahangaar. De PH-PBA Douglas DC-3 kan dan ook gerust komen. Voor 1 oktober a.s. moet dit toestel van Schiphol vertrekken. Het is de bedoeling dat het in deze hangaar wordt gestald.
Ook de andere Dakota op Schiphol (PH-DDZ), die door het Aviodrome is aangekocht, komt volgende week op Lelystad Airport aan. Het zou zo maar kunnen dat dit toestel dinsdag a.s. per schip arriveert.
Dan nog de spuithal van QAPS. Hier zijn de letters QAPS op de roldeur aan de wegkant vervangen door STTS. STTS is de groep vliegtuigspuiterijen waar QAPS deel van uitmaakt. Kennelijk gaat men de groepsnaam nu meer voeren dan de individuele naam QAPS.
De foto’s uit dit artikeltje (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 23 september 2016.

Geef een reactie