30/09/2016 Op bezoek bij “Doornroosje” en de Magister

PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota
PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota op haar nieuwe stek

Afgelopen woensdag is de PH-DDZ als nieuwste aanwinst bij het Aviodrome op Lelystad Airport aangekomen. Na een tocht van bijna een etmaal, hoofdzakelijk over water, is de Douglas DC-3 Dakota in de T2 hangaar van het museum gezet. Reden genoeg om eens even bij “Doornroosje” op de koffie te gaan.
De Dakota is na aankomst weer op zijn wielen gezet. De vleugels zijn er naast geplaatst.De romp toornt goed zichtbaar boven de meeste kisten uit in deze operationele hangaar van het museum.

PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota toornt boven de andere kisten uit
PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota toornt boven de andere kisten uit

Gelijk is begonnen met het poetsen van de kist. De vleugels zijn ontdaan van de nodige vogelpoep. Kennelijk was hangaar 10 op Schiphol-Oost niet helemaal vrij van vogels… De handen jeuken om ook de romp een goede poetsbeurt te geven, er zit wel wat stof op na de lange tijd van stilstand.
Met de komst van de PH-DDZ is de T2 hangaar aardig gevuld geraakt. Het biedt momenteel onderdak aan een gevarieerd aantal vliegtuigen zoals de Fokker S-11-jes van Fokker Four. De DC-2 “Uiver” staat er, een Grumman Tracker in KLM kleuren, de Van Berkel WA in aanbouw, de Spyker V.2 in aanbouw, een Saab Safir, een Piper Cub en de romp van de Noorduyn Norseman. Daar is onlangs nog de Fouga Magister bijgekomen, daarover later meer. Het is wat passen en meten, maar alles staat hier onder dak.

W.57 Van Berkel WA in aanbouw staat ook in de T2 Hangaar
W.57 Van Berkel WA in aanbouw staat ook in de T2 Hangaar

Terug naar de Dakota. Raymond Oostergo (Manager Collectie, Facilitair en Operaties) en Arjen Dicke van het Aviodrome waren zo vriendelijk mij even de gelegenheid te geven om de Dakota van dichtbij en van binnen te bekijken.

Luchtvaarhistorie in één beeld bijeen; de legendarische DC2 en DC-3
Luchtvaarhistorie in één beeld bijeen; de legendarische DC2 en DC-3

Vergezeld van een zaklamp werd de DDZ beklommen. Het eerste dat opviel is dat de kist van binnen best fris rook. Oude toestellen als deze kunnen na een tijd van stilstand behoorlijk muf gaan ruiken. Doornroosje niet. De stoelen zien er goed uit en het tapijt in het gangpad is netjes met plastic beschermd.

PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota ziet er aan de binnenkant prima uit
PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota ziet er aan de binnenkant prima uit

De cockpit ziet er keurig uit. Het instrumentarium lijkt nog compleet aanwezig. Da’s prettig bij het weer luchtwaardig maken van dit toestel.

De bok van de machinisten
De bok van de machinisten

Deze Dakota staat in goed gezelschap. Samen met de DC-2 van het museum vormt het een fraai historisch duo. Vanuit de DDZ heb je een prachtig uitzicht op zijn unieke voorloper, de DC-2.
Van bovenaf wordt Doornroosje in de gaten gehouden door de Fokker Spin die in de hangaar opgehangen is. Kortom historisch gezelschap genoeg!

"Doornroosje" heeft een prachtig zicht op de DC-2
“Doornroosje” heeft een prachtig zicht op de DC-2
De Fokker Spin waakt over "Doornroosje"
De Fokker Spin waakt over “Doornroosje”

De komende tijd zal beetje bij beetje het toestel opgeknapt gaan worden. Een vastomlijnd tijdpad wanneer het toestel weer gaat vliegen is er nog niet, maar dat men er mee gaat vliegen is zeker. We moeten dan overigens niet denken aan het vliegprogramma zoals bij de Dutch Dakota Association (DDA). Dit zal met “Doornroosje” beperkter zijn, alleen al omdat de Aviodorme-organisatie niet op dergelijke operaties is toegerust.

Deze foto is uit 2012, maar dit beeld is hopelijk weer snel te zien op Lelystad Airport
Deze foto is uit 2012, maar dit beeld is hopelijk weer snel te zien op Lelystad Airport

Fouga Magister

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magiste
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister

Eerder in de maand was de Fouga Magister F-GLHF weer terug gekomen “op het nest”. In juni 2013 raakte dit toestel op Lelystad Airport beschadigd door een landing zonder wielen. De toenmalige passagier dacht bij de lading behulpzaam te zijn en wilde bij het uitrollen na de landing de flaps omhoog doen. De handel die hij daarvoor bediende was echter van het landingsgestel. Gevolg; die wielen klapten in en de kist plofte op de buik op de baan en kwam na een schuiver tot stilstand.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magiste
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister

Bij dit ongeluk werd de onderkant van de kist zwaar beschadigd. Bij v.d. Bos op Teuge is de onderkant van de Fouga weer gerepareerd. In september 2013 zag ik daar de plaat die van de onderkant afkwam. Deze was flink beschadigd.

De zwaar beschadigde bodemplaat op Teuge in sept. 2013
De zwaar beschadigde bodemplaat op Teuge in sept. 2013

Inmiddels is alles weer hersteld en zijn er zelfs onderdelen custom-made weer bijgemaakt. Een voorbeeld is een plaat met een met een vin die aan de onderzijde, net voor het staartwieltje, gemonteerd moet worden.

Deze onderdelen zijn custom-made gemaakt
Deze onderdelen zijn custom-made gemaakt

Nu, ruim drie jaar later is de kist weer hersteld. Eerder deze week zijn de Turbomeca Marboré motoren weer gemonteerd. In oktober hoopt men weer lawaai met de kist te kunnen gaan maken en daarna… weer vliegen!

De motoren zijn eerder deze week teruggeplaatst
De motoren zijn eerder deze week teruggeplaatst

In de tussentijd moet de kist nog wel even bij de spuithal van QAPS langs. De bodemplaat is nu nog van blank metaal. Het is mij niet bekend of de kist geheel wordt overgespoten of alleen wordt bijgewerkt.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister binnen afzienbare tijd weer in de lucht! (foto Oostwold 2009)
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister binnen afzienbare tijd weer in de lucht! (foto Oostwold 2009)

De foto’s uit dit artikeltje (en meer) zijn in een groter formaat te zien via AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 30 september 2016.

Geef een reactie