Vandaag een mooie Gyroflug Speed Canard op het platform. Dit toestel was al afgelopen zaterdag aangekomen en vertrok in de middag.
Van dit type zijn er 62 gebouwd. De meeste vliegen in Duitsland. Het doet een beetje denken aan een Rutan VariEz en is met zijn grote vleugel achter een klein canard-vleugeltje voor en een duwschroef een leuke verschijning.
De Dutch Thunder Yaks gebruikten deze middag om nog eens twee formatievluchten voor het einde van het seizoen uit te voeren. De formatie bestond uit een drietal Yak-52’s, waarvan er een op Teuge thuishoort (PH-YAX). Het vierde toestel was de Sukhoi Su-29, PH-KAH.
Vanuit Texel kwam de Scheibe Falcke PH-1073. De titels op de kist mogen wel weer eens een beetje aangepast worden, er staat nog reclame op voor de Texel Airshow van 2015…
Kort na elkaar kwamen er een tweetal Robins binnen. Beide toestellen zijn nog redelijk nieuw en hebben een dieselmotor. Het ging hier om de PH-CCL, die naar Brede/Seppe vertrok, en de PH-XYZ, die terugkeerde naar Rotterdam – The Hague.
De 2-DITO is een kist geregistreerd op het Britse eiland Guernsey. Er vliegen nog niet zoveel kisten met een 2- registratie. Op Lelystad hoort deze 2-DITO thuis. De kist vliegt niet zo vaak. Ik had hem dan ook nog niet zo veel voor de lens gehad, vandaar een plaatje.
De Europa PH-GES had ik nog niet eerder op Lelystad gezien. Na een kort verblijf vertrok het richting Den Helder. Een leuke bezoeker!
De PH-TCM is een Tecnam P2002-JF. Dit is een leskistje van Vliegschool Hilversum. Na een paar touch and go’s werd even gestopt om het landingsgeld te betalen en daarna vloog men weer terug naar Hilversum.
De kersverse Cirrus SR22 N157ES ging even op pad voor een lokale vlucht. Met alleen de vlieger aan boord werd koersgezet richting Noord-Holland om vervolgens na een uurtje weer terug te keren op het nest.
Een andere local die voor een kort vluchtje vertrok was de PH-BLW. Deze Bölkow Bo-207 uit 1963 staat tegenwoordig in de Pioneer Hangaar gestald
Dan nog een nieuwe Nederlandse inschrijving. Het betreft hier de Blackshape Prime BS-100 met constructienummer BPU-032. Het toestel vloog al een tijdje op Lelystad met de Italiaanse testregistratie I-X010. Nu is het de PH-4P2 geworden.
De PH-4P2 staat gestald bij Zelf Vliegen, net als de vrijdag 30 september 2016 jammerlijk verongelukte Blackshape. Dat toestel kwam aan zijn einde op de terugweg van Italië naar Lelystad. De piloot is daarbij helaas om het leven gekomen. Wij wensen de familie, vrienden, bekenden en de medewerkers van Zelf Vliegen sterkte bij dit droevige verlies.
De foto’s uit dit artikeltje (en meer) zijn in een groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 3 oktober 2016.