Van 11 tot en met 13 oktober 2016 was de Amsterdam RAI het domein van de Helikopters. Voor de tweede maal werd hier de luchtvaartvakbeurs Helitech gehouden. De eerst maal in 2014. Dit jaar opnieuw en een beetje groter.
Helikopters
Onze interesse gaat uit naar de aanwezige helikopters. Dat waren en niet meer geworden ten opzichte van de vorige editie in Amsterdam. We laten ze hier even de revue passeren.
Het valt overigens niet mee om de toestellen zonder (al te veel) mensen te fotograferen. Een echte helikopter is nou eenmaal een publiekstrekker waardoor er altijd veel belangstellenden bij in de buurt zijn te vinden.
Bij Leonardo (het vroegere AgustaWestland) stond een mooie AW169 uit Groot-Brittannië. De G-KSST is gebouwd in 2016 en dus nog gloednieuw. Afgelopen zondag is deze kist over gevlogen via de Amsterdam Heliport naar de RAI.
Een tweetal andere heli’s stonden op de stand van Airbus Helicopters. Sinds Airbus de naam Eurocopter heeft laten vallen en nu de aanduiding Airbus Helicopters gebruikt is ook de aanduiding van de toestellen veranderd.
De I-MAKE is een H145. Dit is een ambulance-heli voor Italië. Het gloednieuwe toestel is eveneens afgelopen zondag vanuit Dortmund naar de RAI gevlogen. Op Flightradar was de kist al opgemerkt.
Deze heli is geschikt voor het vervoer van patiënten en beschikt over een hijsinstallatie voor reddingsoperaties boven ontoegankelijk terrein.
De tweede Airbus Helikopter was een H130. Dit donkerrode toestel had nog geen registratie. Wel stond in de staart het vermoedelijke constructienummer; 8291. In de cockpit zelf zat een typeplaatje, maar daar was het c/n nog niet ingevuld. Dit toestel is naar alle waarschijnlijkheid per dieplader aangekomen.
Bij de stand van Bell stond een Bell 429 Global Ranger. De demokist was de HB-ZAP van het Zwitserse Heli Alps. Deze fraaie helikopter was in 2014 ook al eens op een beurs te bewonderen, toen bij EBACE in Genève. Toen was deze kist voorzien van een mooi VIP-interieur met luxe lederen stoelen. Nu, in de RAI, was de kist voorzien van een brancard. Deze brancard kan met een draaimechanisme half het toestel uitgedraaid worden om het inladen en lossen te vergemakkelijken.
Een ontbrekende heli die ik graag had gezien is de Marenco SKYe SH09. Van deze nieuwe Zwitserse heli vliegen momenteel 2 prototypes en wordt hard gewerkt aan een derde toestel waarmee de EASA-certificering in 2017 binnengehaald hoopt te worden. Daarna verwacht men ook de FAA-certificering voor de Noord-Amerikaanse markt binnen te krijgen. De launching customer voor deze heli zal het Zwitserse Air Zermatt dienen. Marenco wil eerst klanten dichtbij (Europa) bedienen. Later hoopt men mogelijk een productielijn op te zetten in de VS. Ook productie voor de Chinese markt in China zelf wordt overwogen. Voor deze heli zijn inmiddels zo’n 90 intentieverklaringen binnen, alles in zich om een succesnummer te worden. De presentatie tijdens Helitech bleef beperkt tot de brochures.
Toeleveranciers
De beurs Helitech trekt ook een groot aantal toeleveranciers voor deze branche aan. Voorbeelden daarvan zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in de winchhaken die aan heli’s bevestigd kunnen worden.
Ook de brancards die middels de winch gebruikt kinnen worden werden gedemonstreerd.
Het bedrijf Airborne Technoligies is gespecialiseerd in het vervaardigen van systemen om sensoren op en aan vliegtuigen te bevestigen. Je moet dan denken aan camera’s in alle soorten en maten, zoeklichten en zelfs geluidssystemen die een boodschap met 70dB over een afstand van 2 km kunnen overbrengen. Dat laatste kan best handig zijn als je over je huis vliegt om te melden dat je wat later bent en de piepers dus nog even van het vuur af kunnen… 😉
Om de systemen te presenteren heeft men een mock-up van een Bolkow Bo-105. Het interieur is compleet veranderd en de staartboom mist van het toestel. Het is mij onbekend wat de herkomst van deze hergebruikte heli is.
What go’s up, must come down. En daarvoor heeft men voor helikopters mobiele landingsplatforms gemaakt. Door op deze vierkante “postzegel” te landen kan vervolgens de helikopter – die doorgaans geen wielen maar ski’s heeft – gemakkelijk de hangaar in gereden worden. De bediening is volledig draadloos, het platform kan alle kanten op bewegen en zelfs om zijn as draaien.
Virtual Reality is een eigenschap die al lang in de luchtvaart gebruikt wordt in de vorm van de vliegsimulatoren. Bij Leonardo was men een stapje verder gegaan. Daar kon met een VR-bril op ervaren worden hoe het is om van een schip omhoog getakeld te worden op volle zee. Voor de special effect werd het “slachtoffer” met een plantenspuit in het gezicht gespoten om het allemaal nog realistischer te maken. Een leuke publiekstrekker!
Tot slot nog een plaatje in de categorie “don’t try this at home”; deze radio is waterdicht. Maar ik zou er toch alleen maar op vertrouwen en het niet onnodig zelf uitproberen als ik zo’n apparaat had…
Amsterdam Heliport
De aan- en afvoer van de helikopters naar de RAI verloopt via de heliport van Amsterdam in het westelijk havengebied. Afgelopen zondag zijn de I-MAKE, G-KSST en HB-ZAP hier vliegend aangekomen en later op de dag naar de RAI overgevlogen. De I-MAKE trof ik via de site van ADS-B Exchange toen het via het Gooimeer en het IJ naar de Amsterdam Heliport vloog.
Reden genoeg om ook midden in de week even te kijken of er nog bezoekers waren die per heli aangekomen zijn om vervolgens de beurs te bezoeken. En dat bleek het geval!
Buiten stonden een tweetal Robinson R44’s. Een Duits exemplaar (D-HDJP) en een uit België (OO-ENH). Na toestemming van de havenmeester konden deze even gefotografeerd worden.
In de hangaar die op de Amsterdam Heliport staat, stond nog een andere smakelijke wentelwiek, de G-VIPR. Deze Eurocopter EC 120 B Colibri kon eveneens op de gevoelige plaat vastgelegd worden.
Rond het middaguur arriveerde er nog een heli, de PH-RBC. Deze Colibi is van de Twentse ondernemer Hennie van der Most. Via de vaste aanvliegroute vanaf de ringweg landde de RBC netjes op het platform van de helihaven.
Volgend jaar
Ook in 2017 vindt er weer een Helitech-beurs plaats. Alleen is deze niet in de RAI in Amsterdam, maar in Londen. Laten we daarom hopen dat we in 2018 deze bijzondere vakbeurs weer in onze hoofdstad mogen verwelkomen!