Zaterdag 22 oktober 2016 een kort bezoekje gebracht aan Koblenz-Winningen. Voor de tweede keer dit jaar, 11 september werd dit leuke veldje ook al met een bezoekje vereerd. Toen was het prachtig weer, nu matig met een wegtrekkend buitje en een schaars zonnetje.
Leukste vangst op dit veld was vandaag de D-HRPA. Deze Eurocpter EC135 is van de politie van de regio’s Rheinland-Pflaz. Het toestel hoort thuis op dit veld. Er is een speciale hangaar voor totaal drie heli’s van de Polizei.
De D-HRPA kwam binnen na een missie in de regio en werd snel afgetankt. Daarna kwam de zelfrijdende lift voor de heli uit de hangaar en werd de kist opgetild en naar zijn overdekte verblijf gebracht.
Vanwege het matige weer waren er ook niet veel andere vliegbewegingen te zien. Een Piper Arrow III was druk aan het circuitvliegen. Aan het einde poseerde de kist even voor de foto.
Op het veld stonden nog steeds de D-IJTT en de D-EAZU. Beide kisten zijn superleuk, maar ze stonden er ook al in september en hebben in de tussentijd naar mijn idee geen millimeter bewogen. Wel is het plastic rond de motoren ven de Beech Duke veranderd. Vergelijk voor de aardigheid meer eens de foto’s van 11 september met die van deze keer.
Dacht ik even dat ik de D-ETTR ook al in september op Koblenz had gezien. Mis! Toen stonden de D-ETTK en D-ETTS buiten. Allemaal Cessna 172R’s met dezelfde beschildering. Je moet ook altijd scherp blijven blijkt maar weer!
Als afsluiter nog een leuke Partenavia Victor. Dit toestel vliegt voor het bedrijf Enviscope GmbH en wordt gebruikt voor atmosferisch onderzoek, monitoring van het milieu en survey-vluchten.
Er kan nogal wat op- en aan het toestel aangebracht worden. Een kleine opsomming (in het Engels):
* Roof platform with mounting provisions/openings: W0.34 m x L0.76 m ; 1 Photohatch: D0.36 m
* Several openings for antennas and sensors (up and down)
* 1 pylon under each wing, load capacity 30 kg per pylon
* 1 isokinetic “Aerosol inlet”
* 2 Chemical inlet lines with droplet separator
* 1 “Multichannel” Inlet
* 2 “Universial Inlets” with backward-forward openings
* 1 “CVI Inlet” in co-operation with IfT
* numerous “Aerosol straight-lined inlets” for underwing container
Additional systemes:
* Digital camera systems
* Vacuum system for scientific equipment
* Basic meteorological equipment
* Several types of cloudwater collectors
* 2 Underwing container, length: 136 cm, 19 cm diameter, load capacity for scientific equipment: 26 kg, mounting provisions inside
* Photogrammetric equipment (cameras, navigation systems, ground infrastructure)
Kortom een veelzijdig werkpaardje. En een werkpaardje dat het al een tijdje volhoudt. Met constructienummer 49 werd dit toestel namelijk al in 1976 gebouw en is dus alweer 40 jaar oud!
Deze Partenavia maakt deel uit van EUropean Facility for Airborne Research (EUFAR). Dit is een coördinerende organisatie die overkoepelend de inzet van meetvliegtuigen binnen Europa regelt. Ook de PH-LAB van het Nederlandse NLR valt hier bijvoorbeeld onder. Op de site van EUFAR (www.eufar.net) is onder “Quick Access” -> “Planning Fleet” te zien welke toestellen waar zijn ingepland.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Germany -> Koblenz-Winningen met de datum 22 oktober 2016.
Een gedachte over “22/10/2016 Bezoekje aan een rustig Koblenz-Winningen”
Beste Berend Jan,
Sinds ik twee keer een mail van je ontving in mijn mailbox, verschijnen er geen foto’s meer in de mail. Erg jammer eigenlijk …????
Wil je hier eens na kijken voor mij en mogelijk ook voor anderen?
Ik gebruik het mailprogramma van de IPhone
Succes met je mooie werkzaamheden!