Het leukste deze keer als laatste. Niet alleen in dit artikeltje, ook als laatste interessante vliegbeweging van de dag. Nieuwsgierig? Even doorlezen, aan het einde weet je het!
We beginnen namelijk met een zeldzame bezoeker, een Oberlerchner Job 15-180/2. Van dit type zijn er ooit maar 24 gebouwd. Deze D-EKCI is als laatste toestel van dit type gebouwd in 1965. Het is na een restauratie uiteindelijk in 2014 weer in nieuwstaat in het luchtruim teruggekeerd. De restauratie is uitgevoerd door Raymond’s Aircraft Restauration op Antwerpen. Tegenwoordig is het toestel gebaseerd op Leopoldsbug in België.
Al vroeg in de morgen was de PH-SEP vanaf Breda/Seppe gekomen. In de middag vertrok dit zelfbouwkistje weer.
Twee visitors van Middenmeer vandaag. Twee Tecnams, maar van een verschillend type. Als eerste was de PH-3V5 te zien en later in de middag de PH-4H2.
Nog een Tecnam, de enige Tecnam twin in Nederland, PH-TWN, maakte vandaag een vlucht vanaf Lelystad IFR naar Eelde. Deze twin heeft nog maar weinig uurtjes gemaakt sinds het eerder dit jaar werd afgeleverd.
Dan een bezoeker vanuit Teuge. De PH-CVT kwam even kijken en vertrok kort daarna weer naar de thuisbasis.
De eigenaar van de enige Nederlandse Sukhoi Su-29 had het voorjaar al duidelijk in de bol! 🙂 Met “smoke-on” startte Stephen van Dijck op spectaculaire wijze. Even later gevolgd door een korte serie aerobatic-manoeuvres ten westen van het veld. Na een klein kwartiertje was het stof kennelijk voldoende van de cilinderkoppen afgeblazen en werd de landing ingezet. Niet-rechtuit-vliegen maakt dorstig, voor de vlucht werd getankt, maar na de vlucht ook al weer!
Met de PH-HCE werd vandaag niet kinderachtig gevlogen. Er werd geoefend in zogenaamde high-speed-turns. Met een lekker gangetje aan komen vliegen en dan de bocht om, de snelheid eruit en landen. Leuk om te zien!
De PH-ACW vertrok vandaag voor een retourtje Texel. Na de vlucht hadden de piloten duidelijk last van de laagstaande zon. Het blijft overigens een bijzondere kist!
Dan de afsluiter van de dag. Met enige voorkennis kon ik de aankomst van de EC-DCA vastleggen. Deze Piper PA-28-161 Warrior II was de dagen hiervoor vanuit Spanje overgekomen. Het toestel is aangekocht door Air Waterland en maakt nu deel uit van hun handelsvoorraad.
Met aardig wat tegenwind op de laatste vlucht Reims – Lelystad werd met 8 minuten speling voor “end of daylight” de landing ingezet. Die landing werd omlijst met een mooie oranje lucht.
Na de landing werd kort geïnventariseerd welke aanpassingen aan het toestel moeten komen om het weer een gewilde occasion te maken. Een Britse registratie is hierbij ook het plan. Air Waterland kennende zou het dan zomaar de G-IDCA kunnen worden…
Ondanks het weinige daglicht toch nog een paar leuke plaatjes van deze nieuwe resident van Lelystad Airport. Met dank aan Melvin en Marinus voor de vlucht-info!
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad met de datum 28 november 2016.
3 gedachten over “28/11/2016 Het leukste voor het laatst op Lelystad Airport”
Wat een plezier om deze blogs steeds te lezen. Je zou het bijna normaal gaan vinden.. Top!
Hallo Barry,
Nou! Dat is nog eens een mooi compliment! Dank je wel daarvoor. Motivatie om er lekker mee door te gaan!
Groeten,
Berend Jan Floor
Worrier dos (EC-DCA), met sleurhaak ?