01/12/2016 Jetnoise op Lelysatd Airport

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister gaat op pad voorde taxi-run
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister gaat op pad voorde taxi-run

Donderdag 1 december 2016 was het zo ver. Eindelijk weer eens jetnoise op Lelystad Airport! Na 1.253 dagen kon de oranje-rode Fouga Magister F-GFHL weer op eigen kracht de baan van Lelystad Airport op en af rijden. Na een ongelukkige landing op 27 juni 2013 was het toestel beschadigd geraakt. Wat volgde was een jarenlange restauratieperiode.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister

Inmiddels is het toestel weer in een blakende conditie. Het einde van de herstelperiode werd gisteren ingeluid met een laatste inspectie waarbij alle logboeken werden afgetekend en het toestel technisch in orde werd bevonden. Wat volgde was een taxi-run over de baan van het vliegveld.
Rond het middaguur taxiede de Fouga vanaf het Aviodrome naar baan 23. Gadegeslagen door een klein groepje van de betrokkenen bij de Dutch Historic Jet Association, waar dit toestel onder valt.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister vol gas op RWY23
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister vol gas op RWY23

Na een kort moment vol gas gedraaid te hebben kwam het toestel in beweging. Alweer ter hoogte van exit B ging de throttle dicht en liet de Pilot in Command, Fons Hemmelder, het toestel uitrijden tot het einde van de baan. Bij Exit E werd de taxibaan weer opgedraaid en keerde ment terug naar het Aviodrome. Missie voor deze dag geslaagd!

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister keert terug na een geslaagde run
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister keert terug na een geslaagde run
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister komt terug op het platform bij het Aviodrome
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister komt terug op het platform bij het Aviodrome
Pilot in Command Fons Hemmeler taxiet behoedzaam naar de T2 hangaar
Pilot in Command Fons Hemmelder taxiet behoedzaam naar de T2 hangaar

De kist werd voor de T2 hangaar geparkeerd. De lekbakken om eventueel wat olie op te vangen werden onder de kist geschoven en de motoren konden weer uit. Ook het toestel zelf vond het best spannend en moest ook even stoom afblazen…

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister aan het einde van zijn korte missie voor vandaag
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister aan het einde van zijn korte missie voor vandaag
Fons Hemmelder geeft het teken dat de motoren uitgeschakeld worden
Fons Hemmelder geeft het teken dat de motoren uitgeschakeld worden
Voor de zekerheid een paar lekbakken onder de kist tegen mogelijke olielekkage
Voor de zekerheid een paar lekbakken onder de kist tegen mogelijke olielekkage
De Fouga moet ook duidelijk even stoom afblazen...!
De Fouga zelf moest ook duidelijk even stoom afblazen…!

Het team was zichtbaar opgelucht dat alles in orde was en onderling werden dan ook felicitaties uitgedeeld. Het bewijs van luchtwaardigheid van het toestel is in elk geval voor een jaar binnen! Nu kan men verder gaan met het starten van vluchten met de kist. Deze zullen nog in december 2016 gaan plaatsvinden als alles volgens planning loopt.

Felicitaties waren op zijn plaats!
Felicitaties waren op zijn plaats!
Het aanwezige team rondom de kist
Het aanwezige team rondom de kist

Met de vluchtuitvoering werkt men overigens samen met andere Fouga Magister gebruikers binnen Europa. Zo is er een luchtwaardige Duiste Fouga (D-IFCC) en één in België (N216DM).

De D-IFCC, de Duitse Fouga Magister (Hahnweide 2016)
De D-IFCC, de Duitse Fouga Magister (Hahnweide 2016)

Na deze korte testrun werd de Fouga weer snel de T2-Hangaar ingeduwd. Tijd voor de lunch zou ik zeggen. Of misschien wel al een lekkere borrel met hapjes… Vlammetjes denk ik dan! 😉

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister wordt weer naar binnen geduwd in de T2 hangaar
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister wordt weer naar binnen geduwd in de T2 hangaar
Eenmaal binnen is het tijd om na te kaarten
Eenmaal binnen is het tijd om na te kaarten

Many happy landings!

2 gedachten over “01/12/2016 Jetnoise op Lelysatd Airport

  1. Hoi Berend Jan,

    Weer een mooi stukje met mooie beelden.
    En een zeer mooi toestel met apparte lijnen.
    Ben benieuwd naar de 1e vluchten of alles ook echt functioneert zoals gepland.
    Of had dit met de test-run dan al gebleken en is wind onder de vleugels een klein detail..?
    Lees het vast binnenkort wel weer blijf het volgen.

    Groeten, Jelmer

    1. Hoi Jelmer,

      Alles is in orde bevonden aan het toestel. Deze maand hoopt men weer te gaan vliegen!

      Uniek in Nederland en zeldzaam in Europa.

      Groet,
      Berend Jan

Geef een reactie