27/12/2016 Derde Kerstdag op Lelystad Airport

D-KANU Schleicher ASK-16

Waren de eerste en de tweede kerstdag zonder start en landingen, op “derde kerstdag” werd er weer volop gevlogen op Lelystad Airport. Een aantal bedrijven mag dan tussen kerst en oud en nieuw gesloten zijn, dat weerhield een aantal gebrevetteerden niet om er vandaag op uit te trekken. Het was weliswaar koud, maar verder prachtig vliegweer.

Prachtig vliegweer, ook voor de N748D Beech 76 Duchess

Er konden zelfs een paar bezoekers gesignaleerd worden. Voor de eerste moest je overigens wel vroeg paraat zijn, even na 08:30u meldde de OO-PRM zicht. Dit is een Cessna 510 Citation Mistang die vanaf Schiphol kwam. Na de landing vertrok het binnen een half uurtje weer met twee passagiers aan boord richting Zurich.

PH-FAN Cessna 172S Skyhawk

Een andere bezoeker kwam vanaf Midden Zeeland en was nieuw voor mij, de PH-FAN. Deze Cessna 172S vertrok na een bakkie gedaan te hebben richting Hoogeveen.
Vanaf Hilversum kwam de D-KANU even langs. Deze Schleicher ASK.16 is van Dwarf Powered Gliders. Van dit model zijn er maar 44 gebouwd. Hoewel de meeste daarvan nog binnen Europa actief zijn blijft dit een niet veel voorkomend type.

D-KANU Schleicher ASK-16

Opvallend veel kistjes vertrokken met een IFR-vliegplan. De N971JB hoorde daar ook bij. Deze Mooney M20S Eagle staat gebaseerd op Lelystad.

N971JB Mooney M20S Eagle

De G-MAAS vertrok IFR naar Memmingen in Zuid-Duitsland. Het zou zomaar kunnen dat deze kist op pad is gegaan voor zijn aflevering aan zijn nieuwe Griekse eigenaar op Thessaloniki.

G-MAAS Piper PA-28-181 Archer II

De PH-DAI vertrok VFR naar Hoogeveen. Hoewel… VFR?!?! Toch werd er volgens mij een stukje IFR gereisd… Als ik zo de beslagen cockpitramen bekijk is er niet volledig op zicht naar de baan 23 getaxied!

PH-DAI Diamond DA 40 TDI Diamond Star
PH-DAI Diamond DA 40 TDI Diamond Star met beslagen cockpitramen

De PH-OSD is al in het najaar van 2015 omgeregistreerd naar N748D. Toch had ik deze Beech 76 Duchess nog niet eerder met het Amerikaanse kenmerk voor de lens gekregen. Vandaag lukte dat prima!

N748D Beech 76 Duchess
PH-OSD Beech 76 Duchess is nu N748D (15 april 2015)

De Beech 76 Duchess is een mooi gelijnde twin. Er zijn er 437 van gebouwd. Het toestel is ontwikkeld uit de eenmotorige Beech Musketeer en het moest een tegenwicht bieden aan de Piper Seminole of de Cessna 310. Door de T-staart loopt de luchtstroom van de motoren minder over de staartvleugel. Hierdoor is het toestel wat lastiger handelbaar dan vliegtuigen met een lager geplaatste staartvleugel. Mede daardoor is de Duchess waarschijnlijk niet een enorm succes. In Europa kom je dit type in elk geval niet veel tegen.

N748D Beech 76 Duchess

Nog een leuk plaatje van de G-BJSV, een Local. Deze Piper Warrior II is van de Vliegclub Flevo. Opvallend bij deze vlucht was dat de piloot zich een aantal keer overtuigend meldde als Golf-Bravo-Yankee-Sierra-Victor. En dat is niet de eerste keer dat het mij opviel, het is wel vaker voorgekomen bij dit toestel. Kennelijk zijn Julliet en Yankee lastig uit elkaar te houden… 😉

G-BJSV Piper PA-28-161 Warrior II

Eén van de Yakovlev Yak-52’s van de Dutch Thunder Yaks ging op pad voor een vlucht.

PH-DTW Yakovlev Yak-52

Datzelfde gold voor de D-EXML. Met een mooi zonnetje erop blijft dit een prachtig gespoten toestel.

D-EXML Extra EA-300S

Dan nog een paar Lelystedelingen die het vandaag hogerop zochten:

PH-JIT Diamond DA 40 NG Diamond Star
D-EUGD Cessna 172H Skyhawk
PH-RLA Saab 91D Safir
PH-BCF SkyStar Kitfox Classic IV
D-ERJS Socata TB-9 Tampico Club

Tenslotte nog een plaatje gemaakt van de restanten van de EI-ETK. Deze Airbus A321-resten waren vorige week aangekomen en aan het einde van de taxibaan van baan 05 neergelegd. Toen was het niet zonnig, nu wel en dat maakt het plaatje gelijk een stukje leuker.

(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad met de datum 27 december 2016.

Geef een reactie