Waren de eerste en de tweede kerstdag zonder start en landingen, op “derde kerstdag” werd er weer volop gevlogen op Lelystad Airport. Een aantal bedrijven mag dan tussen kerst en oud en nieuw gesloten zijn, dat weerhield een aantal gebrevetteerden niet om er vandaag op uit te trekken. Het was weliswaar koud, maar verder prachtig vliegweer.
Er konden zelfs een paar bezoekers gesignaleerd worden. Voor de eerste moest je overigens wel vroeg paraat zijn, even na 08:30u meldde de OO-PRM zicht. Dit is een Cessna 510 Citation Mistang die vanaf Schiphol kwam. Na de landing vertrok het binnen een half uurtje weer met twee passagiers aan boord richting Zurich.
Een andere bezoeker kwam vanaf Midden Zeeland en was nieuw voor mij, de PH-FAN. Deze Cessna 172S vertrok na een bakkie gedaan te hebben richting Hoogeveen.
Vanaf Hilversum kwam de D-KANU even langs. Deze Schleicher ASK.16 is van Dwarf Powered Gliders. Van dit model zijn er maar 44 gebouwd. Hoewel de meeste daarvan nog binnen Europa actief zijn blijft dit een niet veel voorkomend type.
Opvallend veel kistjes vertrokken met een IFR-vliegplan. De N971JB hoorde daar ook bij. Deze Mooney M20S Eagle staat gebaseerd op Lelystad.
De G-MAAS vertrok IFR naar Memmingen in Zuid-Duitsland. Het zou zomaar kunnen dat deze kist op pad is gegaan voor zijn aflevering aan zijn nieuwe Griekse eigenaar op Thessaloniki.
De PH-DAI vertrok VFR naar Hoogeveen. Hoewel… VFR?!?! Toch werd er volgens mij een stukje IFR gereisd… Als ik zo de beslagen cockpitramen bekijk is er niet volledig op zicht naar de baan 23 getaxied!
De PH-OSD is al in het najaar van 2015 omgeregistreerd naar N748D. Toch had ik deze Beech 76 Duchess nog niet eerder met het Amerikaanse kenmerk voor de lens gekregen. Vandaag lukte dat prima!
De Beech 76 Duchess is een mooi gelijnde twin. Er zijn er 437 van gebouwd. Het toestel is ontwikkeld uit de eenmotorige Beech Musketeer en het moest een tegenwicht bieden aan de Piper Seminole of de Cessna 310. Door de T-staart loopt de luchtstroom van de motoren minder over de staartvleugel. Hierdoor is het toestel wat lastiger handelbaar dan vliegtuigen met een lager geplaatste staartvleugel. Mede daardoor is de Duchess waarschijnlijk niet een enorm succes. In Europa kom je dit type in elk geval niet veel tegen.
Nog een leuk plaatje van de G-BJSV, een Local. Deze Piper Warrior II is van de Vliegclub Flevo. Opvallend bij deze vlucht was dat de piloot zich een aantal keer overtuigend meldde als Golf-Bravo-Yankee-Sierra-Victor. En dat is niet de eerste keer dat het mij opviel, het is wel vaker voorgekomen bij dit toestel. Kennelijk zijn Julliet en Yankee lastig uit elkaar te houden… 😉
Eén van de Yakovlev Yak-52’s van de Dutch Thunder Yaks ging op pad voor een vlucht.
Datzelfde gold voor de D-EXML. Met een mooi zonnetje erop blijft dit een prachtig gespoten toestel.
Dan nog een paar Lelystedelingen die het vandaag hogerop zochten:
Tenslotte nog een plaatje gemaakt van de restanten van de EI-ETK. Deze Airbus A321-resten waren vorige week aangekomen en aan het einde van de taxibaan van baan 05 neergelegd. Toen was het niet zonnig, nu wel en dat maakt het plaatje gelijk een stukje leuker.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad met de datum 27 december 2016.