20/01/2017 Turkse tortel op Lelystad Airport

TC-CAY Cessna 402B

Meteen maar met de leukste kist van start gaan, de TC-CAY. Deze Cessna 402B was één van de eerste dagen van 2017 al binnengekomen om bij QAPS voorzien te worden van een nieuw kleurenschema. Het toestel was inmiddels gereed, maar had klaarblijkelijk Lelystad nog niet verlaten. De Cessna stond gestald in de Catalina-hangaar. Daar kwam deze Turkse tortelduif vandaag weer naar buiten, opgedoft met een nieuw verenkleed en werd het in een keurig schraal zonnetje geparkeerd voor een knappe foto. Daarna werd nog een bezoekje afgelegd bij Bogaerds Cord. Vervolgens is de kist tegen het einde van de middag naar Teuge gevlogen, dit tot grote vreugde van de spotters aldaar.
Deze middag voerden de helikopters de boventoon. Vooral de PH-ECD, PH-HCD en PH-RWY vlogen er lustig op los. Daarbij werd niet kinderachtig geoefend in de auto-rotatie-landingen, landingen zonder motorvermogen. Dat leverde een paar spectaculaire plaatjes op.

PH-ECD Eurocopter EC-120B Colibri
PH-ECD Eurocopter EC-120B Colibri
PH-HCD Guimbal Cabri G2
PH-RWY MBB BO.105DBS-4

Ook was het door meerdere heli’s in het circuit soms even goed kijken wie er zou vertrekken voor een nieuw rondje. Hieronder zie je zelfs drie heli’s in één beeld. Leuk voor de theorie-examens; ”U wilt hier rechtdoor vliegen, moet u de rode helikopter voor laten gaan…?” 😉

U wilt hier rechtdoor, moet u de rode helikopter voor laten gaan?

Al die wentelwieken leverde soms leuke beelden op.

PH-ECD Eurocopter EC-120B Colibri + PH-HCD Guimbal Cabri G2

De meeste Socata TB-9/10/20 toestellen van de vliegschool AIS eindigen met hun registratie op PH-*IS. Zoals de PH-GIS hieronder.

PH-GIS Socata TB-9 Tampico

Er zijn ook drie toestellen die buiten deze registratiereeks vallen (PH-TEB – VCF en -FCH). Toevallig waren alle drie vanmiddag waar te nemen.

PH-TEB Socata TB-10 Tobago
PH-VCF Socata TB-10 Tobago

Opvallend was daarbij de PH-FCH. Deze studenten hebben kennelijk NASA-aspiraties, want zij vertrokken als een raket met hun TB-9… 🙂

PH-FCH Socata TB-9 Tampico met een raketstart…

Vanaf Seppe verscheen de PH-TIN. Dit is een Diamond DA 40 Star. Het toestel moest bij Wings over Holland zijn, wellicht voor wat onderhoud. Later vertrok het weer richting Breda/Seppe.

PH-TIN Diamond DA-40D Star

Een van de grotere kisten op Lelystad Airport is de N104AJ. Deze Beech C90 King Air kwam met een straight-in approach binnenvallen.

N104AJ Beech C90A King Air
N104AJ Beech C90A King Air met daarachter PH-RWY MBB BO.105DBS-4

Lelystad is (en blijft hopelijk na de komst van de verkeerstoestellen) een zeer gevarieerd vliegveld. Heli’s, dikke King Airs, homebuilds, ultralights en oldtimers. Alles komt voor je neus langs. Je verveelt je hier maar zelden.

N298SQ Piper PA-18-95 Super Cub

Twee van die oldtimers waren de N298SQ en de PH-KNF. Beiden Piper Super Cubs. Beide kisten maakten lokale vluchten.

PH-KNF Piper PA-18-135 Super Cub

Bij Martinair vertrok vandaag de D-GLBA. Deze Diamond DA 42 Twin Star stond hier volgens mij al een paar dagen en vertrok IFR naar Groningen/Eelde.

D-GLBA Diamond DA42 Twin Star
D-GLBA Diamond DA42 Twin Star

De PH-FLE is een doodgewone Cessna 172 die op Lelystad Airport thuishoort. Vandaag vloog de kist met een speciaal foto-deurtje. Deze kan opgerold worden, zodat de fotograaf ongehinderd naar buiten kan fotograferen. Met een paar handelingen is de deur te vervangen voor de originele. De kachel mag denk ik wel op 10 als dit luikje open gaat met deze temperaturen.

PH-FLE Reims/Cessna F172N Skyhawk
PH-FLE Reims/Cessna F172N Skyhawk met het speciale foto-deurtje

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 20 januari 2017.

Geef een reactie