Meteen maar met de leukste kist van start gaan, de TC-CAY. Deze Cessna 402B was één van de eerste dagen van 2017 al binnengekomen om bij QAPS voorzien te worden van een nieuw kleurenschema. Het toestel was inmiddels gereed, maar had klaarblijkelijk Lelystad nog niet verlaten. De Cessna stond gestald in de Catalina-hangaar. Daar kwam deze Turkse tortelduif vandaag weer naar buiten, opgedoft met een nieuw verenkleed en werd het in een keurig schraal zonnetje geparkeerd voor een knappe foto. Daarna werd nog een bezoekje afgelegd bij Bogaerds Cord. Vervolgens is de kist tegen het einde van de middag naar Teuge gevlogen, dit tot grote vreugde van de spotters aldaar.
Deze middag voerden de helikopters de boventoon. Vooral de PH-ECD, PH-HCD en PH-RWY vlogen er lustig op los. Daarbij werd niet kinderachtig geoefend in de auto-rotatie-landingen, landingen zonder motorvermogen. Dat leverde een paar spectaculaire plaatjes op.
Ook was het door meerdere heli’s in het circuit soms even goed kijken wie er zou vertrekken voor een nieuw rondje. Hieronder zie je zelfs drie heli’s in één beeld. Leuk voor de theorie-examens; ”U wilt hier rechtdoor vliegen, moet u de rode helikopter voor laten gaan…?” 😉
Al die wentelwieken leverde soms leuke beelden op.
De meeste Socata TB-9/10/20 toestellen van de vliegschool AIS eindigen met hun registratie op PH-*IS. Zoals de PH-GIS hieronder.
Er zijn ook drie toestellen die buiten deze registratiereeks vallen (PH-TEB – VCF en -FCH). Toevallig waren alle drie vanmiddag waar te nemen.
Opvallend was daarbij de PH-FCH. Deze studenten hebben kennelijk NASA-aspiraties, want zij vertrokken als een raket met hun TB-9… 🙂
Vanaf Seppe verscheen de PH-TIN. Dit is een Diamond DA 40 Star. Het toestel moest bij Wings over Holland zijn, wellicht voor wat onderhoud. Later vertrok het weer richting Breda/Seppe.
Een van de grotere kisten op Lelystad Airport is de N104AJ. Deze Beech C90 King Air kwam met een straight-in approach binnenvallen.
Lelystad is (en blijft hopelijk na de komst van de verkeerstoestellen) een zeer gevarieerd vliegveld. Heli’s, dikke King Airs, homebuilds, ultralights en oldtimers. Alles komt voor je neus langs. Je verveelt je hier maar zelden.
Twee van die oldtimers waren de N298SQ en de PH-KNF. Beiden Piper Super Cubs. Beide kisten maakten lokale vluchten.
Bij Martinair vertrok vandaag de D-GLBA. Deze Diamond DA 42 Twin Star stond hier volgens mij al een paar dagen en vertrok IFR naar Groningen/Eelde.
De PH-FLE is een doodgewone Cessna 172 die op Lelystad Airport thuishoort. Vandaag vloog de kist met een speciaal foto-deurtje. Deze kan opgerold worden, zodat de fotograaf ongehinderd naar buiten kan fotograferen. Met een paar handelingen is de deur te vervangen voor de originele. De kachel mag denk ik wel op 10 als dit luikje open gaat met deze temperaturen.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 20 januari 2017.