Focus@: A6-CBO Bombardier Global Express XRS in de polder

A6-CBO Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Registratie: A6-CBO
Type: Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS
Constructienummer: 9345
Eigenaar: DC Aviation Al-Futtaim LLc
Locatie: Lelystad Airport, 23 januari 2017
Bijzonderheden: Een mooie visitor voor Lelystad Airport, de A6-CBO. Deze Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS kwam in de morgen van zondag 22 januari 2016 binnen vanaf Le Bourget bij Parijs. Na de landing werd de bizjet op het platform geparkeerd, wachtend op de dingen die komen gaan.

A6-CBO Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Nu nog een bijzonderheid in de polder. Wellicht over een paar jaar niet meer. Dan weten de bizjets hopelijk vaker Lelystad Airport te vinden en zij kunnen hier dan snel en voordelig afgehandeld worden.
De Global Express XRS is sinds 2003 in productie en is in de markt een concurrent van onder andere de Gulfstream 550. Sinds het voorjaar van 2011 hanteert men als typeaanduiding Global 6000 voor dit vliegtuig. De Global Express / Global 6000 wordt gebouwd in Canada, bij de Bombardierfabriek in Ontario.
De afgebeelde Global Express uit de Verenigde Arabische Emiraten heeft van het voorjaar 2011 tot februari 2015 in Duistland gevlogen als D-ACBO. De eigenaar was toen DC Aviation uit Stuttgart. Dit is een luchtvaartonderneming die in onderhoud en vluchtuitvoering van privéjets doet. DC Aviation is ontstaan uit DaimlerChrysler Aviation, een dochteronderneming van DaimlerChrysler AG.

A6-CBO Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Naast een basis in Stuttgart heeft deze firma vestigingen in Zurich, Moskou en Dubai. In Dubai is men in 2011 een joint venture aangegaan met Al-Futtaim. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van het bedrijf DC Aviation Al-Futtaim LLc en dit bedrijf is sinds begin 2015 ook AOC-houder (houder van een Air Operator Certificate – certificaathouder om commerciële vluchten uit te mogen voeren). De D-ACDO werd in 2015 omgeregistreerd naar A6-CBO en heeft dienstgedaan voor dit bedrijf. Het uiterlijk van het toestel bleef (afgezien van de registratie) al die tijd ongewijzigd. Tijdens vluchten bediendt men zich van het vaste callsign DCF1, daar kwam het ook mee aan op Lelystad Airport.

A6-CBO Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

De A6-CBO is in 2009 gebouwd en heeft voor haar aflevering naar Duitsland als D-ACBO nog de registraties C-FVUZ en N113ZZ gehad. Beide keren stond het toestel toen op naam van Bombardier, de fabrikant.
Uit de vluchthistorie blijkt dat deze Global Express niet veel werk had, slechts 13 vluchten in 2016 traceerbaar en 3 voor dit jaar. Wellicht dat men het toestel verkocht heeft of dat men er andere plannen mee heeft.
In elk geval is deze kist nu op Lelystad Airport aangekomen in afwachting van een plekje in de spuithal bij QAPS. Daar zal het vermoedelijk een nieuwe jas aangemeten krijgen.

A6-CBO Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Het toestel moet alleen nog wel even op zijn beurt wachten, sinds woensdag 18 januari staat namelijk de LN-WFS in de spuiterij. Deze De Havilland Canada DHC-8 is/was van het Noorse Widerøe en zal eerst moeten vertrekken.
De foto’s van de A6-CBO zijn gemaakt in alle vroegte op de maandagmorgen. Helaas was het toen grijs en mistig weer. In elk geval een stuk minder dan het mooie zonnetje op de dag van aankomst.

 

2 gedachten over “Focus@: A6-CBO Bombardier Global Express XRS in de polder

  1. Hallo Berend Jan,

    Tjee wat een Joekel in de Polder en ik begrijp er komt dus nog meer.
    En dat alles onder de rook van Amsterdam. Maar dat betekend voor zowel Lelystad als de Flevopolder mooie werkgelegenheid..!
    Mochten ze nog wat meer willen vliegen stel ik een route voor om een verbinding tussen Kägiswil en Lelystad op te bouwen dan ben ik wat sneller in Nederland 🙂

    Groetjes, Jelmer

    1. Hoi Jelmer,

      Dit was zeker een mooie bezoeker voor Lelystadse begrippen. Helaas kan een toestel als dit niet op het gras van Kägiswil landen. Maar och, Alpnach of Stans is voor jou toch ook wel haalbaar?!

      Groeten en succes met de verhuizing komende dagen!
      Berend Jan

Geef een reactie