Afgelopen zaterdag stonden er zomaar een drietal kistjes die Teuge in hun bestemming hadden. De PH-LAW is een Cessna 301 van Slagboom en Peeters. Dit bedrijf voor luchtfotografie is gevestigd op Teuge. De PH-LAW had de avond ervoor een fotovlucht over Den Haag en Wassenaar gemaakt. Men besloot daarna om te landen op Lelystad Airport en pas later op de zaterdag naar Teuge door te vliegen.
Twee andere kisten op het platform wilden ook op Teuge landen. Beide kisten kwamen vanaf Budel. Eenmaal bij Teuge aangekomen bleken de zichtwaarden niet goed genoeg en besloot men uit te wijken naar Lelystad Airport.
Toen het weer achter de Veluwe ook opgeknapt was vertrok men alsnog naar Teuge. Althans, dat wilde men… De piloot van de PH-CCA had zijn masterswitch aan laten staan en nu was zijn accu leeg. Door de kou is de capaciteit toch al minder. Een starthulp werd gevonden op het veld en de kist kon alsnog weer in beweging komen.
De Ander kist van Budel was de PH-PVR. Dit is een fraaie Cirrus SR22T.
Vanuit België verscheen een Cessna 172 ten tonele. Het betrof de OO-CVE die vanaf het Belgische Zoersel kwam.
Een coyote, of wel een prairiehond, is een roofdier dat in kleine roedels in Noord-Amerika leeft. Het is dan ook niet vreemd dat je ze in tweetallen voorbij ziet komen. Zo ook op Lelystad Airport.
De Rans S-6 Coyote’s PH-JHS en PH-IAN gingen voor een korte rooftocht op pad. Beide toestellen zijn met een startwiel uitgerust. Er zijn ook versies met een neuswiel.
De PH-IAN zag ik voor het eerst. Dit toestel was al langer in Nederland ingeschreven met een ultralight-registratie PH-3E1. Sinds eind september 2016 is het omgeregistreerd nar PH-IAN. Dit zal te maken hebben met het maximale take-off gewicht. Bij de ultralightversie is dat 450kg, bij de “normaal” geregistreerde is dit 544kg.
Toen ik deze ochtend op pad ging moest ik krabben. Nee, niet vanwege de jeuk, maar vanwege ijsvorming op mijn autoruiten. 😉 Vervolgens duurde het even voordat ook de ramen aan de binnenkant niet meer belsagen waren. Met beslagen of bevroren ramen aan het verkeer deelnemen is sterk af te raden!
In de luchtvaart ligt dat anders. Daar maakt men onderscheid tussen vlucht VFR (op zicht) en IFR (op instrumenten). Je kunt dan ook prima gaan taxiën terwijl je ramen nog flink onder de condens zitten! Of zit het toch even anders… De vlieger van de PH-FLP vond het in elk geval geen belemmering om alvast met dit beperkte zicht naar de pomp te rijden…
De Blackshapes van Air Combat Europe vlogen er vandaag weer luchtig… eh… lustig op los. Uitgedost met de nodige GoPro’s om de vluchten op te nemen. Het zijn en blijven leuke toestelletjes. Al vaak gefotografeerd… nou vooruit, dan vandaag ook nog maar weer een keer!
Uit dezelfde stal van de Blackshapes vertrok ook de PH-TWN. Deze Tecnam P2006T vliegt niet al te vaak en vertrok voor een IFR vlucht naar Eelde.
De N49ET maakte een lokaal vluchtje. Dit toestel vliegt regelmatig een blokje om. Opvallend daarbij is dat de piloot altijd alleen vliegt, terwijl het toch een zespersoons toestel is.
Tot slot nog de N1079E. Deze Aeronca 7AC Champion uit 1959 is van de Stichting Vroege Vogels. Het wordt gebruikt om de vliegers van de stichting te trainen in vaardigheden met staarwielkisten. Deze middag was Wouter van Herwijnen in de backseat aan de beurt voor een aantal touch and go’s.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 21 januari 2017.
Een gedachte over “21/01/2017 Lelystad Airport met een paar uitwijkers van Teuge”
Anne