Focus@: N8376B Cessna 172 met een staartwiel

N8376B Cessna 172 Tailwheel Conversion

Registratie: N8376B
Type: Cessna 172 Tailwheel Conversion
Constructienummer: 36176
Eigenaar: Aviation Station Inc. (MI)
Locatie: EAA AirVenture, Oshkosh (WI) 25 juli 2015
Bijzonderheden: Een Cessna met een staartwiel. Dat is niet ongebruikelijk, maar bij dit type wel. Het gaat hier namelijk om een Cessna 172 en dan nog wel één met een rechte staart en met een zogenaamde fastback, dat wil zeggen zonder achterraampje.
Dit eerste model van de Cessna 172 werd gebouwd van 1955 tot en met 1959 en is de eerste versie van dit enorm succesvolle vliegtuig. Deze N8376B stamt uit 1957 en ziet er tip-top uit.

N5047A Cessna 172 met een neuswiel “zoals het hoort”

Vanaf 1960 werd de schuine staart geïntroduceerd in de Cessna 172A. Vanaf dan is er een hele serie varianten op de markt gekomen. Momenteel is dit vliegtuig nog altijd in productie en is men aanbeland bij de 172S versie. De naam Skyhawk wordt eigenlijk pas vanaf de Cessna 172B gehanteerd.

Cessna 172A als eerste model met een schuine staart
N9710A Cessna 172S Skyhawk, de versie die nog altijd in productie is

De staartwielversie is niet vanaf de fabriek gemonteerd. Daarvoor is een supplemental type certificate (STC) nodig, een aanvulling op het bestaande typecertificaat van Cessna. Dit kan goed een ander bedrijf zijn dan de fabrikant van het toestel.
Er zijn – zover ik weet – vier fabrikanten die een dergelijke STC bezitten; The Fravel, Bolen, Texas Taildragger en Stoots Aviation. De eerste maakt gebruik van onderdelen van de Cessna 170. Bij Stoots monteert men wielpoten van een Cessna 180 en een staartwiel van een Cessna 170.
Door de aanpassing van neuswiel naar staartwiel komt het aangrijpingspunt van de zwaartekracht een kleine 2 cm naar achteren te liggen en het scheelt ruim 5 kg aan gewicht. De prestaties van het vliegtuig veranderen er niet noemenswaardig door.
Van alle Cessna 172’s is de eerste versie, met de rechte staart, eigenlijk de beste om aan te passen. De rechte staart was namelijk ontwikkeld voor een nieuwe versie van de Cessna 170 en was dus voorzien om op een staartwielkist dienst te doen. Uiteindelijk besloot Cessna om de Cessna 170C (met de rechte staart) niet op de markt te brengen, maar te gaan voor een model met een neuswiel, de Cessna 172.
In combinatie met deze staartwielconversie past men ook vaak een STOL-kit toe. Hierdoor kan het toestel vanaf kortere banen opereren. Deze modificatie is onder andere te zien aan de naar beneden gekromde vleugeltips.

Deze N7314T Cessna 172A heeft een STOL-kit, o.a. te zien aan de gekromde vleugeltips

De ombouw van een Cessna 172 naar een staartwielversie zie je maar weinig. Dat komt omdat Cessna voorheen de Cessna 170 bouwde. Deze had vanaf fabriek al een staartwiel. Dit model is op de tweedehands markt in de VS nog best te verkrijgen.

N1249D Cessna 170A, de voorloper van de Cessna 172

Daarnaast bouwde Cessna gelijktijdig de Cessna 180. Dit is een doorontwikkeling van de Cessna 170 en is robuuster, sneller en sterker dan de Cessna 170 en 172. Ook dit toestel heeft een staartwiel.

N7772B Cessna 180 Skywagon, een alternatief als je niet van ombouwen houdt

Door de beschikbaarheid van de Cessna 170 en 180 is het logisch dat vliegers hiervoor kiezen en niet voor het achteraf ombouwen van een Cessna 172. De kosten hiervan, en de tijd die ermee gepaard gaat, wegen niet op tegen het gemak van een kant-en-klare oplossing.
Dit maakt de Cessna 172 met een staartwiel een zeldzame verschijning.

Geef een reactie