10/03/2017 Lelystad Airport met o.a. een GIGA-leuke bezoeker!

G-GIGA Vulcanair P68C

De camera kon weer even warmdraaien. Na een aantal dagen met matig weer, was het vandaag ouderwets druk op Lelystad Airport.

Bezoekers

Onder de categorie “GIGA-leuk” de G-GIGA. Deze Vulcanair P.68C kwam binnen voor een tankstop. Het toestel is van het Britse bedrijf APEM uit Manchaster. Dit bedrijf heeft ook nog een Vulcanair Observer (G-RIPA) met een glazen neus en een Britten-Norman Islander (G-JPEG). Alle toestellen zijn uitgerust met een inrichting voor luchtfotografie en om met bijvoorbeeld waterkwaliteit te beoordelen.

G-GIGA Vulcanair P68C

De G-GIGA is nieuw vanaf de fabriek geleverd in oktober 2011. Het toestel heeft long-range tanks, extra stroomvoorzieningen en een deels glazen cockpit.

G-GIGA Vulcanair P68C is van APEM
Het identificatieplaatje van de G-GIGA Vulcanair P68C

Op het platform stond ook nog de N6012B. Deze Cirrus SR22 was de dag ervoor binnengekomen vanuit Kortrijk-Wevelgem (EBKT). In de tweede helft van de middag vertrok het toestel weer. Het toestel is al eerder op Lelystad geweest, in 2015 kwam ik het ook tegen.

N6012B Cirrus SR22

De PH-RBC stond ook op het platform geparkeerd. Deze Colibri was schitterend fotograferen onder ideale omstandigheden. Een lekker zonnetje en een strakblauwe lucht. Dat levert natuurlijk een TOP-foto op!

PH-RBC Eurocopter EC120B Colibri

Later vertrok het toestel richting Hilversum. Deze heli staat gebaseerd op de heliport van Heliair op de Harskamp.

PH-RBC Eurocopter EC120B Colibri

Vanuit Essen-Mülheim (EDLE) verscheen de D-EFNZ. Dit is een Piper Archer III. Het toestel werd maar kort op het platform geparkeerd. Alweer binnen een half uur vertrok het toestel weer.

D-ENFZ Piper PA-28-181 Archer III

Van Dwarf Powered Gliders vanaf Hilversum kwamen twee kistjes vandaag enige touch and go’s maken. Allereerst de G-BCVH, een Cessna 150 Aerobat.

G-BCVH Reims/Cessna FRA150L Aerobat

Later gevolgd door de PH-4H1, een TL-Ultralight Sirius. Dit toestel kan wel een sopje gebruiken. Kennelijk zijn de banen op Hilversum de laatste tijd erg drassig. De kist is bruin van de modder aan de onderkant van de romp.

PH-4H1 TL Ultralight TL-3000 Sirius kan wel een sopje gebruiken

Niet echt bijzonder, maar wel een bezoeker, de PH-JBG. Deze Cessna 172 komt wel vaker overwaaien vanuit Teuge.

PH-JBG Reims/Cessna F172P Skyhawk

Vanaf datzelfde veld, Teuge, verscheen de PH-ZVC. Dit is een knalgele Piper Super Cub. De kist werd bij Wings over Holland geparkeerd. Vanaf daar werd overigens ook gevlogen met zo’n fraaie Piper Super Cub, de PH-KNF.

PH-ZVC Piper PA-18-135 Super Cub
PH-KNF Piper PA-18-135 Super Cub

FLOW AeroNautical

FLOW AeroNautical is het bedrijf van Laurens Louwerse. Hij voert momenteel onderhoud uit aan een tweetal kisten voor een Franse eigenaar in een hangaar aan de Dakotaweg. De N2ZN, een Beech B90, is al vanaf begin 2017 op Lelystad aanwezig. Inmiddels wordt de laatste hand aan het onderhoud gelegd en vermoedelijk zal deze kist volgende week Lelystad weer verruilen voor Frankrijk.

N2ZN Beech B90 King Air is weer klaar voor vertrek

De N37PF stond ook al geruime tijd op Lelystad Airport. Dit toestel is van dezelfde eigenaar als de Beech B90. Het is, zover ik kan nagaan, al op 12 september 2016 binnengekomen! Het heeft in de hangaar gestaan in de buurt van HeliCenter. Nu de Beech klaar is, is de Seneca aan de beurt.

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II wordt nu onder handen genomen

Air Waterland

Bij Air Waterland is vaak wat nieuws te zien. Zo ook vandaag! De Spaanse Piper Arrow IV EC-IMT is inmiddels omgeregistreerd. Het toestel is voorzien van het Britse kenmerk G-FICA. Het toestel is nog niet formeel ingeschreven, maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Op de verkoopsite Plane Check staat te lezen dat het toestel verkocht zou zijn. Wel moet er nog het een en ander aan gebeuren. Onder andere ontbreekt nog het interieur. De stoelen worden vermoedelijk opnieuw bekleed.

G-FICA Piper PA-28RT-201 Arrow IV
G-FICA Piper PA-28RT-201 Arrow IV

De G-IPPL staat momenteel ook weer bij Air Waterland. Deze Cessna heeft een tijdje in Duitsland doorgebracht.

G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk

De PH-SHC wordt al enige tijd door Air Waterland te koop aangeboden. Voor € 149.500,- mag deze Glasair Sportsman van eigenaar verwisselen. Het toestel staat volgens mij doorgaans op Drachten op een nieuw baasje te wachten. Vandaag kwam het binnen en werd in de hangaar bij Air Waterland geplaatst.

PH-SHC Glasair Sportsman 2+2 met deFriese vlag in de staart

De PH-SHC heeft een opvallend en niet te missen Fries uiterlijk. Overigens heb ik wel sterk de indruk dat dit toestel op speciale brandstof vliegt. Kort na de aankomst van de PH-SHC zag ik namelijk deze tankauto voorbij rijden! Toevallig?!? Ik denk van niet! 😉

Transport voor de Friese PH-SHC?!?!

In de hangaar van Air Waterland staat ook de PH-BZN gestald. Deze Fuji is, zoals algemeen bekend, eigendom van Jan Tuijp. Hij was de medeoprichter en bassist van de Volendamse band BZN. Vanmiddag maakte het kistje met Tuijp aan het roer een tweetal vluchtjes.

PH-BZN Fuji FA-200-180AO Aero Subaru
PH-BZN Fuji FA-200-180AO Aero Subaru met Jan Tuijp aan het roer

Pitts-time!

Kwam het nou omdat het voorjaar in de lucht hing, of was er een andere reden? Toevallig waren er vandaag een viertal Pitts Specials actief op Lelystad Airport. Best uniek, want zoveel meer vliegen er nou ook weer niet in Nederland.

N31NL Pitts S-2B Special

Als eerste was de N31NL te zien. Dit toestel hoort thuis op Rotterdam-The Hague. De donkerrode Pitts werd met een paar stuitertjes aan het dek gezet. Vervolgens werd voor de toren geparkeerd.

N31NL Pitts S-2B Special
N31NL Pitts S-2B Special
N31NL Pitts S-2B Special

Voor vertrek werd het kistje naar de pomp geduwd en bijgetankt voor de terugvlucht naar Rotterdam.

N31NL Pitts S-2B Special

Ook de PH-PEP deed vanzich spreken vandaag. Deze Pitts hoort thuis op Lelystad Airport. Het maakte een lokale vlucht waarbij diverse aerobatic-manoeuvres werden uitgevoerd. Omdat dit tussen het vliegveld en de snelweg A6 wordt gedaan is dit altijd goed te zien vanaf het vliegveld.

PH-PEP Pitts S-2B Special
N31NL Pitts S-2B Special en op de achtergrond PH-PEP Pitts S-2B Special

Ten derde kwam de PH-PGP voorbij. Deze gele Pitts van Wings over Holland maakte ook een lokale vlucht van een uurtje.

PH-PGP Pitts S-2A Special

Tenslotte Pitts vloog de N196JR. Deze eenzits-Pitts maakte een lokale vlucht aan het einde van de dag. Hier zijn helaas geen foto’s van.

Pink Air Combat Europe Pilot

PH-4P4 Blackshape Prime BS-100

De PH-4P4 taxiede uit voor het maken van een paar circuitjes. Op zich niet zo ongewoon, de Blackshapesvan Air Combat Europe vliegen veel. Toch een paar foto’s. De pilote van het toestel had namelijk een erg coole headset op. Deze was in lady-pink uitgevoerd, inclusief kabel. Ik zeg: “Douze points”! 🙂

Coole headset!

Ik heb eens even zitten Googleen op die dingen, volgens mij is dit een Arcus ANR Aviation Headset van thesquawkshoppe.com. Deze site heeft tal van hippe headsets! Niet goedkoop. Dit roze exemplaar kost zomaar USD 450,-! Maar ja, het oog wil ook wat!

PH-4P4 Blackshape Prime BS-100 flies “Pretty in Pink!

Lokale kisten

De PH-1466 heeft weer een motor. In de zomer vorig jaar stond deze Super Dimona nog motorloos op Hilversum. Bij Wings Over Holland is het in onderhoud geweest met als resultaat dat het toestel weer volledig operationeel is.

PH-1466 Diamond HK-36TTC Super Dimona TTC115

De PH-BZT kwam binnen vanuit Texel. Het betreft hier een zelfbouwkist van het type Vans RV-12.

PH-BZT Vans RV-12

De PH-BLW taxiede uit voor een vluchtje naar Antwerpen. Men vertrok met twee personen aan boord, maar men kwam terug gezellig met z’n drieën.

PH-BLW Bolkow Bo.207

De N137KM is een Piper Malibu en is met een turbinemotor uitgerust. Dit potente reistoestel vertrok voor een paar dagen. Na de start voor een IFR-vlucht meldde men dat men zondag weer terug zal komen.

N137KM Piper PA-46-500TP Malibu Meridian

De PH-MFA van Martinair is overigens ook voor een paar dagen vertrokken. Het toestel staat de komende dagen op Rotterdam-The Hague. De piloot die er mee vertrok meldde dat dit was omdat men vanwege het slechte weer te veel vluchten heeft moeten afzeggen vanaf Lelystad. Hier kan men namelijk alleen onder VFR-condities vertrekken.

PH-DLK De Havilland DH.82A Tiger Moth

Als laatste van de lokale toestellen vermelden we de PH-DLK. Deze good-old Tiger Moth maakte een vlucht deze middag. Het blijft mooi om dergelijke toestellen op een doorsnee vrijdagmiddag gewoon nog te zien vliegen op Lelystad Airport.

PH-DLK De Havilland DH.82A Tiger Moth

Spotterplek

Vorige week meldde ik al over de vraag die de bouwer van de nieuwbouw, Dura Vermeer, samen met de luchthaven en de gemeente Lelystad aan een aantal scholen heeft gesteld; ontwerp een ideale spotterplek voor Lelystad Airport.
Vandaag waren de leerlingen van 1VWO van het Helen Parkhurst Technasium uit Almere op de luchthaven. Met een bus waren ze aangekomen om een bezoek aan het Aviodrome te brengen. Vervolgens werd een kijkje genomen bij het stationsgebouw. Een paar kinderen mochten zelfs even in de toren kijken. Bij het platform konden zij zomaar – een voor hen bekende – spotter in het wild waarnemen. 🙂

Leerlingen Technasium Helen Parkhurst Almere

Al met al was het bezoek van korte duur, want de bus moest alweer vertrekken. Benieuwd welke indrukken men heeft opgedaan.
Niet veel later werd ik aangesproken door vier leerlingen van het Technasium van de Scholengemeenschap Lelystad. Deze school heeft dezelfde vraag ontvangen. Ook deze leerlingen waren op pad om ter plekke polshoogte te nemen en om zo mogelijk een loslopende spotter het hemd van het lijf te vragen. Welnu, mijn hemd heb ik nog aan, maar de mannen in kwestie zijn hopelijk weer wat wijzer.

Leerlingen Technasium Scholen Gemeenschap Lelystad

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 10 maart 2017.

Geef een reactie