Vandaag een dagje Teuge. Het was prachtig weer en er werd prima gevlogen. Klapper van de dag was wat mij betreft de D-FIBE. Dit is een mooie Pilatus Turbo Porter. Deze kist is nog relatief nieuw. Dit model vloog voor het eerst in 1959. Het is nog steeds in productie. In 2016 zijn er nog 6 van de productielijn in het Zwitserse Stans gerold.
De D-FIBE is in 2007 gebouwd en heeft na zijn Zwitserse testregistratie (HB-FMY) zijn huidige kenmerk gekregen. Als eigenaar wordt Classic Wings GmbH en KIAS Airlines SARL genoemd. KIAS Airlines is volgens mij een Franse onderneming. Dat ligt in lijn met de Franse tongval van de piloot die op dit toestel vloog.
De D-FIBE was zaterdag 11 maart aangekomen en maakte vandaag een paar survey-vluchten in de buurt. Deze Porter is uitgerust met extra brandstoftanks onder de vleugels en kan daardoor een flink aantal uren in de lucht blijven. Naar mijn idee werden de tanks niet leeg gevlogen omdat men na ruim een uur weer terug was op het veld. Wat mij betreft geen probleem, des te meer kansen om deze pracht kist te fotograferen.
Een ander leuk kistje was de PH-TBJ. Het gaat hier om een zelfbouwtoestel. Het is een Brändli BX-2 Cherry. Deze Cherry wordt door de eigenaar op een trailer thuis opgeslagen. Voor de vlucht wordt het kistje met een ingenieus systeem in elkaar gezet. Door twee uitklapbare armen, waar de vleugels aan zitten, kan de piloot in zijn eentje dit kistje gereed maken.
De PH-TBJ maakte twee lokale vluchten. Opvallend was hierbij dat na de start de wieltjes lekker snel naar binnen werden getrokken. Die wieltjes blijven overigens een klein beetje naar buiten steken. Hierdoor kan redelijk schadevrij geland worden mocht het mechanisme niet werken op de wielen weer uit te klappen.
Een ander opmerkelijk zelfbouwtoestel is de Conijn C003. Dit is een bijzonder vormgegeven toestel is een vliegend kunstwerk dat gebouwd is door de kunstenaar en avonturier Joost Conijn. Met dit toestel is hij in vier maanden van Nederland naar Kenia gevlogen. Van deze reis is in 2012 een boek van zijn hand verschenen getiteld Piloot van goed en kwaad. Dit boek is uitgegeven door De Bezige Bij en heeft als nummer ISBN 978-90-234-7442-5.
Deze unieke C003 stond voorheen gebaseerd op Lelystad Airport. Tegenwoordig opereert het vanaf Teuge. Het toestel vliegt maar zelden, op Lelystad heb ik het ook ooit maar één keer zien vliegen. Vandaag dit kistje weer zien met prachtig weer was dan ook een traktatie voor mij!
De registratie van dit kistje is OK-NUL 43. Dit is een Tsjechisch kenmerk voor een ultralight/zelfbouwtoestel. De N in de registratie is van het jaar van goedkeuring (2008), “UL” zijn de letters die horen bij een bepaalde inspecteur die het vliegtuig goedkeurde en “43” betekent dat dit het 43e toestel is dat genoemde inspecteur dat jaar goedkeurde (bron: AirNieuws).
Nu we toch in de zelfbouwhoek zitten ook even aandacht voor een Falco. Dit model is door de Italiaan Stellio Frati ontworpen. Er zijn enkele tientallen exemplaren gebouwd in Italië midden jaren vijftig. In de VS is onder de naam Sequoia F.8L Falco dit model als bouwpakket op de markt gekomen. Er vliegen inmiddels meer zelfgebouwde Falco’s dan originele.
De Falco geldt voor mij als vliegende Ferrari. Het is een strak gelijnd en snel toestel. Het hoort in mijn ogen dan ook Ferrari-rood te zijn, net zoals de hier afgebeelde PH-IAO. Helaas lukte het vliegen niet vandaag met dit kistje. Op de baan werd de start afgebroken omdat de airspeed indicator het liet afweten. Een essentieel instrument voor een veilige vlucht.
Op Teuge zijn met enige regelmaat kleine bizjets te zien. Deze middag kwam de N607LM binnevallen. Een erg leuke Eclipse EA-500. Dit toestel hoort op Teuge thuis en is eigendom van Ing. Gerritse Holding B.V. uit Brummen.
De D-EJNG is een Cessna 182 Skylane RG met een intrekbaar landingsgestel (RG = Retractable Gear). Een versie die je niet zo veel tegen komt. Dit toestel was zaterdag ook al op Teuge gesignaleerd en is naar mijn inschatting hier gebaseerd.
Op Teuge is alweer bijna 2 jaar het nieuwe havendienstgebouw in gebruik. Dit zit niet meer aan de westkant van het veld, maar nu meer midden langs de baan. Je zou denken dat de meeste vliegers dit inmiddels weten.
Toch was er vandaag nog een bezoekende Super Dimona die doodleuk te verkeerde kant op taxiede. Je zou daaruit kunnen concluderen dat deze vliegers de afgelopen twee jaar niet meer op Teuge geweest zijn. Reden te meer om vooraf de kaartjes van het veld uit de Nederlandse AIP (Aeronautical Information Package) even te raadplegen, zou je denken. Optimale vluchtvoorbereiding?!?
Gevolg was dat het kistje van beide kanten gefotografeerd kon worden. Elk nadeel hep z’n… 😉
Vanuit België verscheen een wentelwiek. De OO-LXY is een Robinson R44 Raven I. Het toestel kwam voor een korte tankstop en vertrok daarna weer snel.
Naast de eerdergenoemde Pilatus Porter waren ook de kisten van Slagboom en Peeters druk in de weer met survey-vluchten. Deze toestellen staan allen gebaseerd op Teuge en maakten allemaal een of meerdere vluchten vandaag. Gezien werden de PH-LAW, -SVX en -SVY.
De PH-DGY hoort thuis op Teuge. Deze Mooney staat in de enige ronde hangaar op het veld. De rode band in de staart verraad de vorige registratie van het toestel, dat was namelijk een Zwitserse.
Een, voor mij bekende, bezoeker van Teuge was de PH-EVB. Deze Aero AT-3 komt van Lelystad en maakte een uitstapje naar dit Gelderse veld. Het kistje hoort thuis inde stal van ZelfVliegen.
Als laatste nog een bezoeker, vanaf Schiphol. Dit is het enige sportvliegtuig dat nog op Schiphol gebaseerd staat, de PH-TDS van de Vliegclub Schiphol.
Uiteraard was er naast de vliegtuigen nog meer te zien op Teuge. Er werd druk parachute gesprongen. De Cessna Caravan van de paraclub had het er maar druk mee.
Ook de dagjesmensen waren met dit mooie weer uit hun winterslaap gekomen. Deze hond kwam samen met zijn baasje naar de vliegtuigjes kijken. Een leuk tafereeltje!
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Teuge met de datum 12 maart 2017.