24/03/2017 Weer veel foto-kisten op Lelystad Airport

N3596T Aero Commander 500

Ook vandaag vlogen de foto-kisten de deur weer plat. Het is big business voor deze bedrijven op dit moment. De verscheidenheid van types is ook leuk te noemen in dit segment. Klapper daarbij is voor mij toch wel de mooie Aero Commander 500 N3596T. Dit toestel was voor de derde dag op rij op Lelystad Airport te bewonderen.

N3596T Aero Commander 500 op downwind
N3596T Aero Commander 500 short final
N3596T Aero Commander 500
N3596T Aero Commander 500
N3596T Aero Commander 500
N3596T Aero Commander 500

Na zijn missie boven het de Waddenzee en het noorden van Friesland kwam de kist weer bijtanken en werd weggezet voor de nacht. Een mooie gelegenheid om deze beauty in een mooi voorjaarszonnetje vast te leggen.

Fotokist D-EIHW Cessna TU206G Turbo Stationair 6 II
Fotokist OH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain

De helikopters deden ook vandaag flink van zich spreken. Als bezoeker kon de PH-KGJ genoteerd worden. Het bedrijf Heliflight, waar deze helikopter toe behoort, opereert vanaf de helispot in Kootwijkerbroek. Vandaag kwam de PH-KGJ naar Lelystad Airport voor het maken van een aantal circuitjes.

PH-KGJ Eurocopter EC120B Colibri oefent een autorotatie

In de ANWB-hangaar is de PH-OOP voor een paar dagen te gast. Na onderhoud op Bonn-Hangelaar is het toestel afgelopen woensdag aangekomen. Het zal eerdaags weer vertrekken naar de thuisbasis Leeuwarden.

PH-OOP Airbus H145 werd speciaal voor deze foto in het zonnetje gezet

De heli werd buiten gezet om de nieuwe wieltjes voor het toestel te testen. In de hangaar staat het op een elektrisch verrijdbaar liftje. De wieltjes zijn een eenvoudigere oplossing en ook “in het veld” te gebruiken. Na de proef ging het toestel weer naar binnen.

De nieuwe wieltjes voor de PH-OOP
Met deze trekstang en de wieltjes kan de heli verplaatst worden

Naar verluid komt rond mei de andere heli (PH-HOW) naar Lelystad. Deze wordt ook nog in de kleuren van de overige heli’s gespoten. Nu is de kleur geel nog van te tijd dat het toestel voor de Duitse ADAC vloog. Lelystad wordt in de toekomst ook de thuisbasis voor de reserve Wadden-heli.

Witte Ibis

De Ibis PH-ISI maakte vandaag een tweetal testvluchten. De piloot droeg daarbij uit voorzorg een parachute. Plan was bij de eerste vlucht om manoeuvres op 6.000ft uit te voeren. Het kistje bleef een uurtje weg, waardoor ik concludeer dat alles prima is verlopen. Later in de middag werd nog een vlucht van 1,5 uur uitgevoerd.

PH-ISI Junqua IBIS RJ03

De ruimte in deze zelfbouwkist is niet erg groot te noemen. De piloot zat namelijk met zijn hoofd aardig klem onder het kappie. Er was zo weinig ruimte dat de beugel van de headset naar het achterhoofd moest verschuiven. Wel goed om dit unieke toestelletje weer actief te zien!

PH-ISI Junqua IBIS RJ03
Je zit wel krap in ‘t kappie bij de PH-ISI

Bezoekers

Naast de bezoekende survey-kisten ook nog een paar andere visitors. Als eerste noemen we een Duitse Piper Archer II. De D-EIJH werd voor een poosje op het platform gezet.

D-EIJH Piper PA-28-181 Archer II

De PH-EMK is een Cessna 172R met een stille dieselmotor. Het kistje vertrok naar Rotterdam – the Hague.

PH-EMK Cessna 172R Skyhawk

Breda International Airport / Seppe stuurde de PH-VSQ. Deze Robin is wel vaker op Lelystad te zien.

PH-VSQ Robin DR.400-135TDI

Hilversum werd vertegenwoordigd door de Super Dimona in de vorm van de PH-1133. Een paar circuitjes, even afrekenen en weer terug was het devies.

PH-1133 Diamond HK-36 TTC Super Dimona

In het Formule-1 circuit zou de OO-G58 geen gek figuur slaan als het gaat om snelle pitstops. Deze Belgische ultralight komt wel vaker op Lelystad. Nu was het bezoek van korte duur. Iemand van de Lelystad-haven (die van water, niet van lucht) stond het kistje op te wachten. Er werd wat uitgewisseld en de OO-G58 vertrok alweer. Goed, de banden werden niet gewisseld en er werd niet bijgetankt, maar het verblijf was slechts van korte duur…

OO-G58 Aveko VL-3-B Sprintmaakt een korte stop

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 24 maart 2017.

Geef een reactie