25/03/2017 Lelystad Airport met een vertrekkende Piper Seneca

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II

Vandaag vertrok de N37PF vanaf Lelystad Airport. Deze Piper Seneca II stond al sinds 12 september 2016 op Lelystad voor onderhoud.
Dit onderhoud is uitgevoerd door FLOW AeroNautical. Plaats van uitvoering; een hangaar aan de Dakotaweg.

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II

Er is niet de gehele tijd aan dit toestel gewerkt. Tussendoor is de Beech B90 N2ZN door dit onderhoudsbedrijfje onder handen genomen.
De N37PF hoort in Frankrijk thuis. Het constructienummer van deze twin is 34-8070359. Eerder droeg het toestel de Franse registratie F-GNDH. In de zomer van 2008 is de Seneca in het Amerikaanse register terecht gekomen.
Gelukkig nog net voor vertrek kon de N37PF bij de pomp worden vastgelegd. Het toestel zag er weer knap uit, keurig gepoetst stond het te glimmen in het zonlicht. Daarna taxiede de kist met 1 POB (Person On Board) naar de active runway 05. Met wat tegenlicht kon de start vastgelegd worden.

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II

Kennelijk had de piloot enige haast om weer naar zijn thuisbasis in Frankrijk te komen. Hij vertrok namelijk onder een IFR-vliegplan, maar vergat om voor de start zijn klaring aan de toren op te vragen. Lelystad Airport is een VFR-vliegveld en dus vertrekt men op zichtcondities. Vervolgens kan op instrumentcondities (IFR) worden overgeschakeld. Daarvoor ontvangt men doorgaans de luchtdruk, een maximale hoogte, een richting waarnaar gevlogen dienst te worden en een transpondercode. Vervolgens dient men zich op een opgegeven frequentie te melden voor verdere vluchtbegeleiding. Dat kan Amsterdam of Dutch Mill zijn.

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II

De piloot van de N37PF koos er echter voor om vol gas, zonder klaring, er van tussen te gaan. Zijn klaring heeft hij later gekregen bij de frequentie die de toren van Lelystad hem alsnog opgaf.
Er werden nog een paar bezoekers gezien op het platform. Een daarvan was de PH-4H2, een Tecnam P2002 Sierra.

PH-4H2 Tecnam P2002 Sierra

Een andere bezoekrr was de PH-VSN. Deze Reims/Cessna F152 II hoort thuis op Hoogeveen.

PH-VSN Reims/Cessna 152 II

Als laatste stond de D-EWCD er weer. Deze Cirrus SR.22 was ook op 22 maart op dit veld te zien.

D-EWCD Cirrus SR22 g2

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 25 maart 2017.

2 gedachten over “25/03/2017 Lelystad Airport met een vertrekkende Piper Seneca

  1. Lelystad “relayt” de klaring als service voor de vlieger. Als ik ergens ben dan vraag ik tijdens het afrekenen van de landing naar de procedure voor IFR pick-up. Soms moet je voor de start zelf een nummer bellen.Commentaar via FaceBook

Geef een reactie