Vanaf Eindhoven werd twee weken lang (27 maart – 7 april) gevlogen met tankervliegtuigen. Dit in het kader van de European Air Refueling Training (EART). Deze oefening wordt gelijktijdig gehouden met de oefening Frisian Flag op Leeuwarden.
Om de gevechtstoestellen vanaf Leeuwarden in de lucht van brandstof te voorzien vertrekken de aanwezig tankers tweemaal daags voor een missie. De toestellen vliegen daarbij meestal ovalen cirkels boven het noordelijk deel van de Noordzee. Een voor een komen dan de dorstige jagers in de lucht brandstof innemen.
Dit jaar waren er vier tankers betrokken bij de oefening. Een Duitse Airbus A310, een Italiaanse Boeing KC-767A, een France Boeing C-135FR Stratotanker en natuurlijk een Nederlandse McDonnell Douglas DC-10.
Helaas was de Franse Stratotanker juist deze morgen weer retour gegaan naar Frankrijk. De overige drie kisten konden na binnenkomst van hun middagmissie op de foto vastgelegd worden.
Omdat de Franse delegatie al vertrok, was er een CASA CN-235 aangekomen. Dit toestel kwam de grondploeg van de tanker ophalen.
De DC-10 werd aan de zuidzijde van het veld geparkeerd. De A310 en de KC-767A werden na hun missie aan de noordzijde gestald.
Er was nog wat meer militaire activiteit op Eindhoven. De Gulfstream IV van de luchtmacht kwam met drie personen aan boord binnen. Met twee in de cockpit heb je dan als enige passagier het rijk voor je alleen in de cabine van dit luxe vervoermiddel. Niet slecht!
Ook stond er een Griekse Hercules op het platform. Naar verluid voor het ophalen van munitie. Iets wat men vaker komt doen. De 746 stond helaas erg ongunstig voor een leuk fotootje.
Om het platform dan helemaal te bespreken, ook de UR-CBG was op het zuidelijke platform aanwezig. Dit is een Antonov An-12. Dit toestel wordt ingehuurd om ondersteunende vrachtvluchten uit te voeren.
Aangezien Eindhoven een gecombineerd militair en civiel veld is waren er ook nog een aantal civiele kisten te zien. Daar onder was de D-CBEN een Cessna Citation. De D-CBEN is eigendom van Adolf Würth GmbH & Co.KG.Würth is een Duits concern dat zich richt op bevestigings- en montagematerialen. Würth heeft een Nederlandse vestiging in Den Bosch. Het kistje stond op het platform bij de parkeergarage gestald en vertrok in de loop van de middag.
Datzelfde deed de Duitse Cessna 182T D-EZAB.
Erg leuk was de Airbus A320 van Vueling. Dit toestel heeft speciale kleurtjes voor Turismo de Cantabria. Dit is een autonome regio en provincie in het noorden van Spanje even ten westen van Bilbao.
Vandaag waren de PH-HXA en -HXB te zien. Beiden voor mij nieuwe toestellen. Transavia heeft de nieuwste serie Boeing 737’s voorzien van de registratie PH-HX… Op moment van schrijven staat de PH-HXI op punt om afgeleverd te worden vanaf de Boeing fabriek. Dat is dan niet de 9e maar de 8e kist in de HX.. serie want de PH-HXH was een Bell LongRanger helikopter van Heli Holland.
Transavia huurt een aantal kisten in van het Braziliaans GOL. De PH-GGX is er daar een van. Het toestel is makkelijk herkenbaar aan de oranje motorgondels en de oranje winglets. Die zijn in de kleuren van GOL. De rest van de kist is met stickers in een Transavia-outfit gehesen.
Wizz Air vliegt dagelijks met een aantal vluchten naar Eindhoven. Alweer twee jaar geleden introduceerde deze maatschappij een nieuw kleurenschema. Oud en nieuw was vandaag te zien op Eindhoven.
Een andere maatschappij die de deur plat vliegt op Eindhoven is Ryanair. Men heeft in totaal zo’n dan 380 Boeing 737’s in de vloot. Die zien er bijna allemaal hetzelfde uit. Soms wordt een toestel een beetje aangepast, zoals hier de EI-EMN. Deze kist heeft een sticker met “Gdansk – City of Freedom” op de romp. Deze sticker zit alleen aan de linkerkant van het toestel, de kant waar de passagiers instappen.
Tot slot nog een vlucht van TUI. De PH-TFF vertegenwoordigde deze maatschappij vandaag op de Brabantse luchthaven.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Eindhoven met de datum 5 april 2017.