Een leuke turboprop op Lelystad Airport. Het betrof hier de PH-JRN, een Daher Socata TBM-900. Deze kist stamt uit 2014 . Voorheen heeft deze kist nog kort F-GRER als kenmerk gehad.
De TBM-900 is een doorontwikkeling van de TBM-700 en TBM-850. TBM-900 is eigenlijk de marketingnaam voor dit model. Feitelijk is het een TBM-700N. Dit model is herkenbaar aan de winglets en de dikker vijf-bladige prop. Inmiddels is er nog weer een verbeterde versie – de TBM-930 – op de markt. Met de TBM-900 kan met een slordige 330 kopen op flight-level 310 (31.000 voet) gevlogen worden. Daarbij kan het in totaal 6 personen vervoeren en is het voor de grotere hoogtes uitgevoerd met een drukcabine.
De PH-JRN kwam met alleen de piloot aan boord vanuit Budel. Daar is de kist ook gestationeerd. Even later vertrok men met in totaal 6 Personen on Board (PoB) naar Cambridge (EGSC) in de UK. Later in de middag zou de kist weer terugvliegen naar Lelystad.
De Brits geregistreerde G-GAEA hoort thuis op Seppe (jaja Breda International Airport, ik weet het…). Het betreft hier een Aquila A210. Na bijgetankt te hebben en het landingsgeld te hebben voldaan vertrok het toestel weer.
Police03 meldde zich begin van de middag op de radio. Kenners weten dat het hier dan om de PH-PXC gaat. Deze politieheli maakte een tweetal korte circuitjes om vervolgens op het platform te landen.
Bij het uittaxiën voor een van die circuitjes hoverde de heli korte tijd naast de taxibaan om tegemoetkomend verkeer ruimte te geven. Op zich een strak plan ware het niet dat… het gras net gemaaid was. Dit gemaaide gras vloog dan ook enthousiast op rond de helikopter. Gevolge was dat in no-time het platform vol lag met gemaaid gras.
Na het tanken ging de bemanning op pad voor een lekker lunch bij Flantua’s. Daarna vertrok men met een vrouwelijke gezagvoerder aan boord in zuidelijke richting, ongetwijfeld voor een nieuwe enerverende politie-missie.
De Brabo’s waren goed vertegenwoordigd vanmiddag. De G-GAEA was al genoemd vanuit Seppe. Vanuit Eindhoven verscheen de PH-BSF ten tonele. Vluchten uit Brabant maken kennelijk dorstig, want ook dit toestel moest tanken.
De lokale D-EXML maakte een aerobatic-vlucht boven het veld. Dat doet dit kistje wel vaker. Vandaag werd ook met rook erbij gevlogen. En dat gebeurt dan weer niet zo vaak. Het stak allemaal mooi af tegen de blauwe lucht.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 7 april 2017.
Een gedachte over “07/04/2017 Nederlandse turbo-prop doet een retourtje Lelystad Airport”
D-exml trainen voor airshow