Vandaag was de PH-PBY weer vliegend te zien, zij het maar voor een korte periode. Er werden een tweetal crewtraining vluchten uitgevoerd. Alleen… deze beauty moest uiteindelijk vroegtijdig geblesseerd de ziekenboeg in…
Aan het einde van de ochtend vertrok de Catalina van de verkorte baan 23 op Lelystad. Wat daarop volgde was een vlucht van meer dan een uur.
Uiteindelijk keerde het toestel weer terug en maakte nog een touch and go. Dat verliep allemaal prima zo te zien.
Na nog een circuitje werd de landing ingezet voor de full-stop. De P1 en enige vrouwelijke ploot van de Catalina, Linda, taxiede het toestel behoedzaam naar het platform.
Vervolgens werd met de toren even overlegd tot hoe laat de brandweer paraat zou blijven staan. Extra brandweerbezetting is namelijk nodig bij de vluchten van de Catalina. Er was gelukkig nog tijd, dus met draaiende motoren werd op het platform van crew gewisseld (die al aan boord was) voor een tweede oefenvlucht.
De PH-PBY reed via entry BRAVO de baan 23 op.
Tijdens het wachten landde er net een Blackshape Prime. Het leek hier wel op een basis van de Koninklijke Luchtmacht met al die fraaie roundels op de kisten! Het Lelystad-squadron! 😉
Om maximaal van de beschikbare lengte gebruik te maken werd een stukje “ge-backtracked” op de baan. De start verliep ogenschijnlijk normaal. Daarna draaide de Catalina naar rechts om richting Lelystad-Haven het circuit te verlaten.
Pech
Nog ruim in het zicht van de luchthaven riep de bemanning de toren op dat men terugkeerde. Bij de rechtermotor constateerde men een vibratie. Men maakte aanstalten om een kort rechtercircuit te vliegen met als doel zo snel mogelijk te landen.
De toren informeerde of er assistentie nodig was. Er was geen noodsituatie, de motor vibreerde maar liep nog gewoon mee. Toch dirigeerde de toren uit voorzorg de brandweerwagen naar de baan. Ook werd het overige verkeer snel het circuit uit gestuurd.
De voorzorgslanding verliep goed. Onder begeleiding van de brandweer taxiede de Catalina op twee motoren richting de runup-area bij ALPHA.
En toen ging het een beetje mis… De rechtermotor gaf de geest! Een oliedouche was het gevolg. De Pratt & Whitney werd snel uitgezet en de brandweer stond op scherp. Gelukkig brak er geen brand uit, mede door snel en kordaat handelen van de bemanning. Vervolgens werd ook de linkermotor uitgezet en stapte de bemanning uit om de zaak van buitenaf in ogenschouw te nemen.
De kist zat rechts onder de olie. Ook was de motorbeplating ontzet. Er zat zelfs een scheur in het metaal.
Nou ben ik geen techneut, dus mijn observatie is louter speculatief, maar ik denk dat een onderdeel van de motor de geest heeft gegeven en met fors geweld tegen de binnenkant van de motorbeplating is geklapt. Een flinke tegenslag voor de Stichting Exploitatie Catalina, zo lijkt me. En dat net op het moment dat het vliegseizoen 2017 zou gaan beginnen.
Voor zaterdag 22 april stond een bezoek aan de haven van Volendam op de planning, maar dat kan zeker niet doorgaan. Mijn inschatting (wederom speculatief) is dat deze old lady voor enige weken in de lappenmand zit.
Het was dan ook een droevig gezicht om vanmiddag de Catalina afgesleept te zien worden richting de hangaar. Eerder zag ze er nog zo blakend en blinkend uit. Nu met een lelijke olievlek op de romp en (erger nog) een flinke interne kneuzing.
Beterschap voor alle betrokkenen!
Aanvulling 25/04/2017:
De Stichting Exploitatie Catalina laat weten dat er een cilinderkop is losgeschoten van de rechtermotor. Deze heeft van binnenuit de motorbeplating beschadigd. De schade is zelfs zo erg dat men op zoek moet naar een nieuwe motor. Dat dit veel geld kost mag duidelijk zijn. Men is dan ook op zoek naar extra financiële middelen om de kist te repareren. Donaties aan de stichting kunnen gedaan worden via hun website: http://catalina-pby.nl/word-vriend/
This is Holland
Voor de film This is Holland is wederom de Duitse helikopter D-HCVG op een aanhanger aangekomen. Gisteren heeft dit toestel ook al opnames gemaakt. Dit is voor een rond 360-graden filmtheater in Amsterdam-Noord, naast het oude Shell-gebouw.
Een groot deel van de dag stond de heli flink ingepakt, evenals de grote camera op de neus. Pas rond 16:00u luidde de kreet: “…and action!”.
De actie was het filmen van de PH-HOL. Deze Fokker S-11 van Fokker Four vertrok van het platform en werd op de voet gevolgd door de helikopter. Als aan een touwtje vertrok het toestel in noordelijke richting. Benieuwd welke plaatjes dat in de film gaat opleveren. Een reden om straks eens te gaan kijken!
Overig verkeer
Tja, na de pech van de Catalina was er niet zo veel gein meer aan vandaag. Toch maar even kort een ander vliegtuig besproken.
De D-IWIL vertrok. De Citation die bij Air Waterland te koop staat vertrok met een Duitse piloot. Er werd koers gezet richting Luxemburg.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 21 april 2017.
Een gedachte over “21/04/2017 Catalina PH-PBY valt geblesseerd uit op Lelystad Airport”
??