01/05/2017 Dames met rokjes, pas op! Technasium Helen Parkhurst presenteert ontwerpen spottersplaats Lelystad Airport

Helen Parkhurst Technasium – Almere

Op 1 mei, de dag van de arbeid, was het tijd om eens te kijken welke noeste arbeid de leerlingen van het Helen Parkhurst Technasium hebben verricht bij hun project voor een ontwerp van een spottersplaats op Lelystad Airport.
Eerder dit jaar zijn een aantal Technasia in de regio gevraagd om na te denken over een spottersplaats bij de uitbreiding van de luchthaven Lelystad. De opdrachtgevers hierbij waren de bouwer Dura Vermeer, Lelystad Airport zelf en de gemeente Lelystad. Het einddoel moest een korte presentatie (pitch) worden met uitleg bij een maquette van het voorstel.
De eerstejaars leerlingen van het Helen Parkhurst Technasium dachten bij de opdracht als eerste aan de wensen van de spotters zelf. Om die wensen te inventariseren heb ik op 3 maart jl. een presentatie gegeven voor de leerlingen om te vertellen wat een spotter op Lelystad Airport zoal doet. Collega spotter Kevin Regterink heeft een soortgelijke presentatie gegeven.

Uitleg over spotten op 3 maart 2017

Vervolgens zijn de leerlingen nog zelf op Lelystad Airport geweest. Op 10 maart bezochten zij het Aviodrome en mocht een select gezelschap even in de toren kijken.

Leerlingen Technasium Helen Parkhurst Almere bezoeken Lelystad Airport

In de tijd tot nu is er nagedacht over een Programma van Eisen (PvE) en een ontwerp. Daarbij is in groepjes van vier leerlingen gewerkt zodat er uiteindelijk maar liefst 14 voorstellen het daglicht zagen.
Als research hebben de leerlingen onder andere op internet gezocht naar andere spottersplaatsen. Zo heeft men informatie gevonden over Londen Heathrow, Eindhoven, Texel en zelfs Sint-Maarten.

Docent Gerrit van der Heide laat zich informeren door groep 5

Op maandagochtend 1 mei, de eerste les na twee weken vakantie, was het dan zo ver. De docenten Davey Tang (Wiskunde) en Gerrit van der Heide (Lichamelijke Opvoeding) hadden Kevin en mij uitgenodigd om de presentaties en maquettes met hen samen te beoordelen.

Docent Davey Tang beoordeelt de maquette van groep 7

In twee lesuren werden alle 14 maquettes bekeken en beoordeeld. Dat gebeurde aan de hand van een zevental vaste vragen:

De Maquette en de Pitch
1. Is de maquette een netjes afgewerkt product?
2. Heeft de maquette voldoende realiteitszin?
(zou het in aanmerking komen werkelijk gebouwd te worden)
3. Is de toelichting en de pitch duidelijk en met overtuiging gedaan?
4. Vertegenwoordigt de maquette een plaats waar een spotter in de toekomst graag zou willen zijn om goed te kunnen spotten?

Toetsing aan Programma van eisen
5. Zijn de kenmerken originaliteit en passend in de landschappelijke omgeving in het ontwerp terug te vinden?
6. Zijn de spotterswensen (vrije kijklijnen, zicht op landingsbaan/terminal enz. gerealiseerd?
7. Voldoet de maquette aan bijkomend gewenst comfort zoals toegankelijkheid (ook voor gehandicapten), onderdak, natje/droogje?

De Maquettes

Om niemand te kort te doen zal ik kort hier per maquette een of meerder foto’s tonen en een korte toelichting geven. Het lijkt wellicht veel, maar het is best aardig om even bij stil te staan lijkt me!

Groep 1

De maquette van groep 1 is door dames samengesteld. De basis is een toren in een beker-vorm. Er wordt dus de hoogte opgezocht. Natuurlijk moet de toren niet hoger worden dan is toegestaan en misschien vormt dat een beperking. Toch is het ontwerp leuk en in detail uitgevoerd. Er is een lift voorzien voor minder validen.

Groep 1 met drie trotse dames

Op de eerste etage is ruimte voor informatiemateriaal over vliegtuigen en de luchthaven. Het dak van de toren is met gras bedekt, duurzaam dus! De maquette was net voor de les nog een beetje in verval geraakt. Met kunst en vliegwerk was dat nog net op tijd hersteld.

De toren van groep 1
Moodboard voor ideeën bij groep 1

Grappig detail is dat de toren op schaal 1:29 is. Op mijn vraag waarom kwam als antwoord dat er even iets fout was gegaan en dat het toen 1:29 was geworden. Ik zeg prima!

Groep 2

Ook groep 2 ging de hoogte in. Wel vier lagen, in totaal zo’n 12 meter! Wellicht is dat een beetje te hoog voor de luchthaven, misschien zijn twee of drie lagen ook realiseerbaar.

Groep 2 weet het goed te verkopen!

Voor de toren zijn vrolijke kleuren gebruikt. En de plateaus moesten eigenlijk rond afgewerkt zijn, maar dat lukte helaas technisch even niet.

De toren van groep 2 heeft vrolijke kleuren

Voor de afmetingen heeft groep 2 een aparte bouwtekening gemaakt. Kan men meteen met de bouw aan de slag lijkt me!

Bouwtekening van groep 2

Groep 3

Humor heeft groep 3 zeker. En dat naast een goed idee.

Groep 3, duimen omhoog!

Zij hebben een cirkelvormig platform gemaakt met een doorzichtige vloer. Als service waarschuwen ze met een bord. Maar waar waarschuwen ze eigenlijk voor?!? Moeten spotters oppassen voor vrouwen met rokjes? Of moeten vrouwen met rokjes juist opletten?!? Hoe dan ook, het detail is hilarisch! Top gedaan 🙂

Pas op! Vrouwen met rokjes

Dit ontwerp lijkt me zeker realiseerbaar. Ik moet dan bijvoorbeeld denken aan de spottersplek op Bern-Belp in Zwitserland. Daar is ook een soort ronde kegel op hoogte vanwaar spotters het vliegveld kunnen overzien. Het heeft dan wel geen doorzichtige vloer. Door een schuine loopbaan te nemen kunnen ook rolstoelen boven komen zonder een lift. En regent het, dan kun je onder het plateau op een bankje droog zitten.

Prima ontwerp!

Groep 4

Bij groep 4 pakt men het groot aan. Deze groep bouwt een oud vliegtuig om tot spottersplaats. Het toestel wordt aan de vliegveldzijde opengewerkt zodat je vrij zicht hebt op de landingsbaan.
Achter in het toestel is een ruimte voorzien als uitgiftepunt voor catering. Dus aan een natje en droogje is gedacht.

Groep 4 was een vrolijke groep!

Dit is een aansprekend ontwerp. Er zijn tegenwoordig genoeg vliegtuigen die afgedankt worden en hiervoor gebruikt zouden kunnen worden. Zeker als de baan straks 2.500m lang is kan er prima een groot vliegtuig op zijn laatste vlucht op Lelystad Airport landen en dan als spottersplaats worden omgebouwd.

Vliegtuig ombouwen tot spottersplaats

De toegang naar het vliegtuig is voorzien met een trap en een loopbrug. Voor iedereen toegankelijk dus!

Vliegtuig van groep 4

Groep 5

In groep 5 heeft men flink “out of the box” gedacht. Deze groep heeft twee aparte spotterslocaties bedacht, aan beide zijden van de baan.

Groep 5 met hun twee locaties en de loopbrug er tussen

Om van de ene naar de andere locatie te komen is er een enorme loopband voorzien. Eh… dat wordt dan een band van bijna 2,5 kilometer!!!

De twee locaties waren wel mooi gedetailleerd uitgevoerd.

Ondanks dat de twee locaties er mooi gedetailleerd en netjes uitzagen is dit helaas niet een erg realistisch ontwerp, maar het is wel creatief bedacht!

Groep 6

Het idee van groep 6 was relatief eenvoudig, maar daardoor goed realiseerbaar. Ook in dit ontwerp is de hoogte gekozen, zo’n 2,4 meter. Er is een overdekt gedeelte waar wellicht ook een horeca uitgiftepunt kan komen.

Groep 6 met een eenvoudig, maar praktisch ontwerp

Door dit ontwerp schuin te plaatsten kan zowel goed naar links als naar rechts langs de startbaan gekeken worden.

Uitzicht naar links en rechts

Naast bankjes is gedacht aan prullenbakken. Ook hier is een schuin looppad voorzien voor rolstoelen.

Groep 7

Groep 7 heeft zich binnen de school laten inspireren. Men heeft gekozen voor diverse blokken op diverse hoogtes. Het idee hiervoor vond men in de entreehal van de school. Daar zijn namelijk ook blokken van diverse afmetingen neergezet. Hierdoor ontstaat een speels object.

Deze blokken waren inspiratie voor groep 7

Naast de blokken is er ook gedacht aan een toilet. Prima idee! Let ook even op de vliegtuigen die op de deuren van het toilet zijn aangebracht. Een erg leuk detail!

Zo zijn de blokken in de spottersplaats vertaald. Let ook op de toiletdeuren!

Groep 8

Groep 8 heeft er veel werk van gemaakt. Het resultaat is een prachtige maquette. Aan ieder detail is gedacht. En voor de details is weer netjes een legenda gemaakt. Alles wordt zo makkelijk en snel duidelijk.

De dames van groep 8 bij hun prachtige ontwerp

Dit ontwerp is in een bocht uitgevoerd. Het zou goed bij de taxibaan kunnen staan. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om vliegtuigen niet alleen van opzij, maar ook van voren of achteren te fotograferen. Erg leuk! Dat kan mooie foto’s opleveren!

Veel details
De legenda

Dit voorstel heeft verrekijkers voorzien, een informatiebord en een roltrap.

Groep 9

Het ontwerp van groep 9 was niet zeer verrassend, maar wel functioneel. Er was bijvoorbeeld gedacht aan gaten in het hek om je camera doorheen te kunnen steken.

Groep 9 met hun ontwerp

Ook is er een verhoging voorzien, zodat je over het hek heen kunt fotograferen. Makkelijk, hoef je zelf geen trapje meer mee te nemen.

De gaten in het hek zijn goed zichtbaar, net als het trapje naar het verhoogde plateau.

Groep 10

In groep 10 zaten de mannen van de techniek. Zij hadden een verhoogde spottersplaats gemaakt met tal van technische snufjes.

Groep 10, de mannen van de techniek

Op het dak staat een radar om de naderende vliegtuigen waar te nemen. In het midden is een beeldscherm geplaatst waarop de aankomsten en vertrekken worden aangekondigd. Ook hangen er speakers om de communicatie van de verkeersleiding met de vliegtuigen te horen.

De hi-tec spottersplek. Klaar voor de toekomst!

Om het dan nog helemaal af te maken is er ook nog gratis WiFi voorzien. Kan de spotter meteen op de social media melden als er een speciaal vliegtuig in aantocht is!
Dit is een spottersplaats die op de toekomst is voorbereid.

Groep 11

Van groep 11 helaas geen groepsfoto, sorry guys! Wel een plaatje van hun ontwerp. Ook hier weer een spottersplaats in de hoogte. Maar dit ontwerp heeft iets bijzonders; ligstoelen! Hoe comfortabel kan het spotten worden?!? In afwachting van weer een nieuw vliegtuig je je op deze plek heerlijk relaxed in een ligstoel liggen. Moet het natuurlijk wel droog en lekker warm zijn, detail nietwaar! 😉 Leuk bedacht!

De maquette van groep 11 met de ligstoelen

Groep 12

Een erg nette maquette werd in elkaargezet door groep 12. Alles zag er keurig uit, met veel oog voor detail. Deze spottersplek bestaat uit twee delen, beneden en boven.

Groep 12 met hun gedetailleerde bar

Het benedendeel is uitgerust met een restaurantgedeelte met een mooie bar. Bij deze bar hangt zelf de prijslijst al aan de wand.

Strak uitgevoerde maquette
Achterin hangt al de prijslijst

Als je goed kijkt wat er zoal te koop is, dan is dat naast patat, soep, brood, cola en een kaasbuger ook een iPhone 6S te koop! Kost maar € 1.000,-! 😉

Groep 13

In groep 13 rammelde de maquette nog een beetje. Dat kwam met name omdat het hier om een mobiele spottersplaats gaat. Alles kon uit elkaar (of zat niet aan elkaar) zodat het gedurende de dag op een ander plek op de luchthaven geplaatst kon worden. Op zich uniek en enig in de wereld als dit uitgevoerd gaat worden.

De mobiele spottersplek van groep 13

De mannen hadden alleen nog niet helemaal nagedacht over wie dat dan moest verplaatsen en wie de kosten daarvoor steeds moest dragen. Als concept daarom een origineel idee, maar in de praktijk lastig haalbaar.

Wel was er aan een toilet gedacht bij de mobiele spottersplaats

Groep 14

De laatste groep, groep 14, heeft het zich qua vorm niet makkelijk gemaakt. Zij kozen voor een zeshoekige uitvoering. Op de maquette lijkt het allemaal opgetrokken uit gesloten muren, maar dat moet vooral veel glas worden. Voor een beter uitzicht is er een verhoogd plateau gemaakt.

Groep 14 achter hun ontwerp
Zeshoekig ontwerp met een uitkijkpost

Conclusie

Het was er leuk om te zien wat deze leerlingen van hun opdracht gemaakt hebben. De maquettes verschilden hier en daar in uitvoering. De ene was gedetailleerder dan de ander. Bij de ene liep alles netjes recht, bij de ander ietwat meer schots en scheef.

Technasiumlokaal

Ook de presentaties verschilden. Een aantal groepen wisten hun verhaal goed te “verkopen”, meestal ondersteund met een korte Powerpoint presentatie. Maar er waren ook groepjes waar de samenwerking in de presentatie wat minder soepel liep.
Als spotter heb ik zeker onderdelen in de ontwerpen gezien en gehoord die mij aanspreken. Ook is door de leerlingen goed nagedacht over de locaties van de spottersplekken. Er was doorgaans gekozen voor een plek dichtbij de nieuwe terminal of aan de bestaande kant van het vliegveld. Dit laatste om dan een goede positie ten opzicht van de zon te creëren.
Als al deze 14 ontwerpen tot één plek zouden worden samengesmolten, dan hebben we de beste, mooiste en meest geavanceerde spottersplek ter wereld te pakken!

Hoe nu verder?

Zover ik begrepen heb is er momenteel geen actief contact met de opdrachtgevers vanuit de school omtrent een vervolg van dit project. Dat vind ik opmerkelijk en zou erg jammer zijn! Ik zou het Helen Parkhurst daarom op het hart willen drukken om snel met bijvoorbeeld Dura Vermeer, de bouwer, contact te zoeken. Ik kan me namelijk voorstellen dat de ontwerpen vanuit andere Technasia in de regio naast elkaar gezet worden en door de opdrachtgevers beoordeeld gaan worden. Als ik partijen daarbij op een manier kan ondersteunen, dan hoor ik dat graag!

Opdrachtgever

Tot slot dank aan alle leerlingen van deze eerstejaars groep van het Technasium. Dank voor jullie presentaties en voor de interesse in mijn hobby!

Geef een reactie