Vandaag stond het platform lekker vol op Lelystad Airport. Goed, drie toestellen waren al de dag ervoor aangekomen, maar er stonden ook een paar nieuwe kisten.
Naast de drie Britse kisten die op 5 mei binnen waren gekomen, had ook de G-PURL zich in het rijtje gevoegd. Deze Piper Saratoga vertrok aan het begin van de avond weer huiswaarts.
De overige Britse bezoekers (G-BHAJ, G-BDSB em G-ZANY) konden nu met een beetje meer zonlicht gefotografeerd worden. Dat levert altijd een leuker plaatje op.
Naast de vier Britten stonden er ook nog twee Duitse sportkisten op het platform. De D-ELPC en de D-EFMO. De D-ELPC is een Piper Archer II.
Bij het zien van de D-EFMO ging mijn intere harde schijf draaien. Waar kende ik deze Cessna 172 van? Het toestel kwam me qua kleurtjes erg bekend voor…
Gelukkig lieten de grijze hersencellen me nog niet in de steek, het antwoord kwam naar boven; dit was vroeger de PH-TGH van de NNAC (Noord Nederlandse Aero Club). Het was op Eelde gebaseerd en in 2011 is het verkocht naar Duitsland als D-EFMO.
Aan de titels op de deuren te zien hoort het kistje tegenwoordig thuis op Verkehrslandeplatz Schwäbisch Hall (EDTY). Dit veld ligt grofweg tussen Stuttgart en /Neurenberg. Best een eindje weg dus!
Dan was ook nog de OO-TOB aanwezig. Een Socata TB-10 Tobago. Dit kistje vliegt al heel wat jaartjes in de rondte en nog altijd in zijn originele kleurtjes. Het is inmiddels al een van de oudere Tobago’s. Met constructienummer 26 is het gebouwd in 1979, het eerste productiejaar van dit type.
Om het hele platform te bespreken noemen we als laatste de PH-AVB. Dit toestel hoort thuis op Teuge en is een vaker geziene gast.
Lokale kisten
Een paar plaatjes van toestellen die gebaseerd zijn op Lelystad Airport. Allereerst een Startende Lancair 360. De PH-LNC vertrok voor een vluchtje naar Texel, altijd een populaire bestemming bij mooi weer.
De PH-DLK maakte een kort uitstapje. Altijd leuk om zo’n old lady in de lucht te zien. Deze Tiger Moth vliegt gelukkig nog regelmatig.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 6 mei 2017.
3 gedachten over “06/05/2017 Een lekker gevuld platform op Lelystad Airport”
Waarom bij de PH-DLK De Havilland DH.82A Tiger Moth de II???
groet
Hans
Hallo Hans,
De II staat voor een uitvoering met een 130 pk De Havilland Gipsy Major motor. De versie daarvoor had een 120 pk sterke De Havilland Gipsy III motor. Ik kom op Internet beide aanduidingen tegen (met en zonder “II”) en twijfel daardoor een beetje welke versie het daadwerkelijk is. Ik had het op een II gehouden. Hoor graag als iemand uitsluitsel kan geven!
Groet,
Berend Jan Floor
Dag Berend Jan
In het vliegend museum, waar ik rondleider ben en twee Tiger Moths staan o.a de G-AJHS hanteren we deze cijfers nooit.
Vandaar.
Groet
Hans
PS Aanrader: Seppe CARS & AIROPLANES!!