13/05/2017 Erg rustige Fly-in Groningen Airport Eelde (EHGG)

G-IENN Cirrus SR20

Zaterdag 13 mei 2017 werd op Groningen Airport Eelde een Fly-in gehouden. Vorig jaar werd dit evenement ook georganiseerd, toen was de opkomst prima te noemen, alsmede de geboden faciliteiten.

PH-CBN Reims/Cessna F172N Skyhawk II

Ook dit jaar leek het een soortgelijk georganiseerde Fly-in te kunnen worden. Voor €7,50 (exclusief separate kosten voor Air Traffic Controler-afhandeling…) kon een landing betaald worden en voor €7,75 pp. kon een lunch genuttigd worden in het restaurant Bites & Flights. Net als vorig jaar was aangekondigd dat een bezoek mogelijk was aan de op dit veld gevestigde Cirrus-dealer.

PH-3A5 Flight Design CT-2K

Kortom, de ingrediënten voor een geslaagde dag waren er. Alleen, net als met aandelenkoersen, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst…

D-ENEB Cirrus SR22T

Het aantal deelnemers aan de Fly-in viel ronduit tegen. Goed, het weer was misschien voor sommige vliegers te onvoorspelbaar met verwachtte buienactiviteit met mogelijk onweer. Maar al met al viel dat toch best mee. Vanaf Hilversum konden wij prima heen en weer naar Groningen Airport Eelde vliegen. De temperatuur was goed en af en toe kon de zonnebril ook nog op! 🙂

N217VA Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga
D-EAWZ Reims/Cessna F172M Skyhawk II

Eenmaal geland bleek al snel dat de aantallen bezoekers van 2016 bij lange na niet gehaald zouden worden. We konden parkeren op het KILO-platform. Daar kunnen in totaal tegelijk niet meer dan een kist of 15-20 staan. Al met al heb ik 19 bezoekende Fly-in kisten geteld. En da’s nie veul…

PH-SCT Piper PA-28-161 Warrior II

Dan was er nog een kleine teleurstelling, door ongelukkige afstemming bleek er geen open huis te zijn bij de Cirrus-dealer op het veld. Er was daar niemand aanwezig! Gelukkig vond de havendienst het desalniettemin goed dat we even een kijkje gingen nemen bij Cirrus-hangaars. Een flink deel van de aanwezige kisten kon toch gespot worden.

Overzicht van de aanwezige Cirrus toestellen

Leukste bezoeker

De trofee voor de leukste kist vandaag ging niet naar een Fly-in bezoeker, maar naar een kist die al op het platform aanwezig was, de D-ISGS. Dit is een Vulcanair AP68TP–600 A Viator. Een bijzonder zeldzame kist! Dit toestel zullen we nog een keer apart bespreken op AirOnline.nl.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A Viator

Overig verkeer

Qua overige verkeer was het ook erg stil op deze luchthaven. Van de NNAC vloog de PH-KDN. Deze Cessna 172 is hier gebaseerd.

PH-KDN Reims/Cessna F172N Skyhawk II

De enige leuke kist die buiten de Fly-in om binnenkwam was de N550F. Dit kleine bizjetje taxiede naar het platform voor de General Aviation-terminal en werd vervolgens snel daarna naar binnengereden.

N550F Eclipse Aviation Eclipse EA500

Op datzelfde platform staat de traumaheli “Lifeliner4”. De PH-MMT kwam een paar keer in actie deze dag.

PH-MMT Eurocopter EC135 P2+

RT

De term voor communicatie tussen vliegtuigen en verkeersleiding heet Radio Telefonie, afgekort RT. Daar mag ik altijd graag naar luisteren, via mijn scannertje of natuurlijk live als we aan het vliegen zijn. Het helt vaak om al vooruit te weten wat er komen gaat. Voor spotters handig, maar uiteraard ook voor piloten essentieel.
Vandaag een opmerkelijk stukje ultra-compacte communicatie tussen ons vliegtuig en Dutch Mill. Dutch Mill is de militaire verkeersleiding die grofweg over het oostelijk deel van ons land waakt. Na de start op Hilversum met de PH-SKC schakelden we hiernaar over voor Flight information Service. Dat verliep zo:
PH-SKC: Dutch Mill, Papa Hotel Sierra Kilo Charlie, juist airborne Hilversum.
Dutch Mill: Kilo Charlie.
PH-SKC: Kilo Charlie is a Cessna 172, 1.200 ft, VFR Hilversum to Groningen, estimating Groningen at 35, standing by on your frequency.
Dutch Mill: one-zero-zero-eight.
…en dat was het! 😉 . Nu hoef je natuurlijk niet als controller te vragen of de piloot goed geslapen heeft ofzo, maar een beetje meer communicatie wordt best op prijs gesteld. Goed, er zijn onderzoeken die beweren dat vrouwen per dag zo’n 20.000 woorden spreken tegen mannen die er slechts 7.000 gebruiken. Het mag duidelijk zijn dat er deze ochtend een mannelijke verkeersleider bij Dutch Mill zat die kennelijk al dicht tegen de 7.000 aan zat…

Huh! Hadden we Dutch Mill nou goed gehoord?!?

Ook op Groningen Airport Eelde heb ik het radioverkeer een beetje beluisterd. Wat daarbij opviel is dat een aantal piloten op een gecontroleerd veld als dit niet de startprocedure weten. Men roept als eerste op via de frequentie van de toren, waar men ook op binnen is gekomen. Dat is niet de bedoeling, daarvoor is een aparte delivery-frequentie. Hierop doet men de radiocheck en krijgt men toestemming om de motor te starten. Pas daarna gaat men over naar de toren voor het taxiën.
Deze procedure wordt in veel RT-opleidingen zo geoefend. Ik weet dat uit eigen ervaring. Toch hebben een aantal vliegers dit niet op het netvlies en roepen op de verkeerde frequentie op. De toren op Groningen Airport Eelde nam dit telkenmale soepel op en verwees de vlieger naar de delivery-frequentie met de woorden “tot zo!!”

Deelnemerslijst Fly-in

Reg. Type
D-EAWZ Reims/Cessna F172M Skyhawk II
D-ENEB Cirrus SR22T
G-IENN Cirrus SR20
N202AS Piper PA-28-180 Cherokee Challenger
N217VA Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga
PH-3A5 Flight Design CT-2K
PH-3A9 Flight Design CT-2K
PH-3H4 Urban Air UFM-13 Lambada
PH-4E3 Comco-Ikarus C42B
PH-4F2 Aerospool Dynamic WT9
PH-ARC Socata TB-10 Tobago
PH-CBN Reims/Cessna F172N Skyhawk II
PH-JBC Reims/Cessna F172M II
PH-JBH Reims/Cessna F172M Skyhawk
PH-JPO Reims/Cessna F172N Skyhawk II
PH-LFB Cessna 172P Skyhawk
PH-SCT Piper PA-28-161 Warrior II
PH-SKC Reims/Cessna F172N Skyhawk II
PH-WCM Reims/Cessna F.172M Skyhawk II

Al met al kunnen we constateren dat een Fly-in op deze manier niet een lang leven beschoren zal zijn. Als organisaties op het vliegveld niet samenwerken om het tot een aantrekkelijk evenementje te maken zullen ook een volgende keer wegblijven. De ingrediënten zijn er. Je zou bijvoorbeeld nog kunnen denken aan een open dag bij de vliegclub, presentatie van de traumaheliorganisatie, demo van de brandweer, bezoekje aan de toren, presentatie van bedrijven in een ruimte bij het restaurant, etc.
Ook is publiciteit essentieel. Op de social media is er naar mijn beeld weinig aandacht gegenereerd voor deze Fly-in. Jammer, een gemiste kans!
Bij het vertrek met de PH-SKC rond 15:00u stond er welgeteld nog één ultralight op het platform. Wij hebben dan ook gevoelsmatig maar het spreekwoordelijke licht uitgedaan…

PH-3H4 Urban Air UFM-13 Lambada

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Eelde met de datum 13 mei 2017.

2 gedachten over “13/05/2017 Erg rustige Fly-in Groningen Airport Eelde (EHGG)

    1. Tja Barry, een bewijs eens te meer dat de communicatie hierover wel wat beter kon. Het was o.a. op de site van de luchthaven te vinden.

      Groet,
      Berend Jan

Geef een reactie