22/05/2017 Cirrus SF50 ontvangt EASA typegoedkeuring tijdens EBACE2017

Dale Klapmeier – Cirrus Disign Corp. ontvangt het Typecertificaat uit handen van Steve Higgins van EASA

Cirrus Design Corp. heeft de wind mee. Maandag 22 mei 2017 ontving men voor hun nieuwste model, de SF50 Vision Jet het Europese typecertificaat. In oktober 2016 ontving men al de Amerikaanse FAA type-goedkeuring, nu dus gevolgd door de Europese EASA-goedkeuring. Hierdoor kunnen de eenmotorige jets in de Europese registers ingeschreven worden.

N124MW Cirrus SF50 Vision Jet

Tegelijkertijd werd de eerste Europese Vision Jet afgeleverd (N124MW). Dit toestel was aanwezig tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE2017) op Genève, waar ook de EASA type-goedkeuring werd ontvangen.

N124MW Cirrus SF50 Vision Jet
N124MW Cirrus SF50 Vision Jet

Uit handen van Steve Higgins van de EASA ontving Dale Klapmeier het felbegeerde Certificaat. Dale Klapmeier is, samen met zijn broer Alan, grondlegger van het bedrijf Cirrus Design Corp. Momenteel is Dale Klapmeier CEO van de onderneming. De toegestroomde pers was aanwezig om dit heugelijke moment vast te leggen.

De pers legt het moment van uitreiken vast

Tijdens de korte plechtigheid werd door Klapmeier stilgestaan bij de grote waarde van dit document voor Cirrus. Ook meldde hij dat het aanwezige toestel, de N124MW (c/n 0009), uiteindelijk in Zwitserland zal achterblijven bij de eerste Europese klant van de Vision Jet. Voor het einde van het jaar hoopt Cirrus zo’n zes SF50’s in Europa afgeleverd te hebben.

Dale Klapmeier – Cirrus Disign Corp.

Eerder dit jaar is het toestel ook goedgekeurd door de  Civil Aviation Safety Authority (CASA). Hierdoor is de SF50 ook in Australië toegelaten.

De Vision Jet met veel beeldschermen en weinig knoppen
Het passagierscompartiment met ruimte voor 6 passagiers naast de piloot

Deze type-goedkeuring komt vlak na een andere goedkeuring van de EASA, namelijk dat met eenmotorige vliegtuigen met een turbinemotor commercieel ‘s nachts gevlogen mag worden onder IFR-omstandigheden.

N124MW Cirrus SF50 Vision Jet

Naar deze zogenaamde Single-Engine Turbine – Instrument Meteorological Conditions (SET-IMC) regeling werd in Europa reikhalzend uitgekeken. Dit maakt namelijk de weg vrij voor commercieel gebruik van veel meer types zoals de Pilatus PC-12 en de Cessna 208 Caravan. Maar ook voor bijvoorbeeld de Piper M600. Deze nieuwste variant van de Piper Meridian familie ontving eveneens vandaag zijn typegoedkeuring van de EASA.

N124MW Cirrus SF50 Vision Jet

Terug naar Cirrus. Het lijkt al met al bij Cirrus Design Corp. voor de wind te gaan. Inmiddels staan er zo’n 600 orders in de boeken voor deze SF50 Vision Jet. Een type dat we vermoedelijke op de velden in Europa nog regelmatig gaan tegenkomen.

N280CJ Cirrus SF50 Vision Jet prototype (c/n 0001), Oshkosh 2013

Op dit moment zijn er 13 SF50’s ingeschreven in het register in de VS. Het productielijstje tot nu toe ziet er als volgt uit:

Reg. Type c/n
N280CJ SJX 0001
N250CV SF50 Vision Jet 0002
N251CV SF50 Vision Jet 0003
N252CV SF50 Vision Jet 0004
N253CV SF50 Vision Jet 0005
N1WA SF50 Vision Jet 0006
N9943H SF50 Vision Jet 0007
N730FA SF50 Vision Jet 0008
N124MW SF50 Vision Jet 0009
N52CV SF50 Vision Jet 0010
N519AB SF50 Vision Jet 0011
N234HS SF50 Vision Jet 0012
N7776W SF50 Vision Jet 0013
N252CV Cirrus SF50 Vision Jet (c/n 0004), Oshkosh 2015

3 gedachten over “22/05/2017 Cirrus SF50 ontvangt EASA typegoedkeuring tijdens EBACE2017

Geef een reactie