Rond het middaguur raakte vandaag, zaterdag 27 mei 2017, de OO-POU beschadigd bij de landing. De Piper PA-18-150 Super Cub uit 1962 met een Belgische registratie (C/N 18-7865) voerde een landing uit op baan 05 op Lelystad Airport. Daarbij raakte het van de baan af en kwam links in het gras tot stilstand.
Bij deze onfortuinlijke landing raakte het landingsgestel beschadigd. De inzittende(n) raakte niet gewond.
Waardoor het toestel bij de landing van de baan is geraakt is mij onbekend. Wellicht heeft de – ietwat verraderlijke – crosswind van zo’n 17 kopen die pal haaks op de baan stond hier invloed op gehad.
Het toestel is geborgen door een kraanwagen van de luchthaven. Dit onder het toeziend oog van de inmiddels gearriveerde luchtvaartpolitie.
Na de berging is het toestel per vrachtwagen naar de hangaar van Wings over Holland gebracht. De luchthaven is vanwege de berging zo’n 1-1,5 uur gesloten geweest voor al het verkeer. Diverse kisten moesten uitwijken of moesten hun stat uitstellen.
Het toestel is van het Nederlandse bedrijf CNE-Air. CNE-Air is in 2008 opgericht door Chris Neidt en is gevestigd op Midden Zeeland en Seppe. Bijna alle toestellen van CNE-Air zijn staartwielkisten. De vloot bestaat voornamelijk uit Piper Cubs en Piper Pawnee’s. Daarmee worden reclamesleepvluchten uitgevoerd of zweefvliegtuigen opgetrokken. De toestellen van CNE-Air zijn gemakkelijk te herkennen aan hun blauwe en rode vleugels.
Zo te zien lijkt de schade aan de OO-POU reparabel. Met een nieuw onderstel is men al een heel eind op weg lijkt me.
Hopelijk zien we dit klassieke kistje weer snel in de lucht!
4 gedachten over “27/05/2017 OO-POU Piper PA-18-150 Super Cub raakt van de baan tijdens landing op Lelystad Airport”
Bert Van de Bunte Ruben Penterman
Had het al gehoord/gezien
Judith in de kreukels fuckte mijn hele lesprogramma op vandaag. Duur vd veldsluiting ging vd netto biertijd af???
Stupid comment !