Vandaag werd voor de tweede opeenvolgende dag een Blackshape Prime afgeleverd door Zelf Vliegen op Lelystad Airport. Het toestel, de PH-4Q1, kwam in de middag aan met een fraaie low pass. Na dit zoemertje werd een keurig circuitje gedraaid en landde het toestel op zijn nieuwe thuisbasis.
De PH-4Q1 heeft als constructienummer BPU-041. Dat maakte het een hele verse Blackshape met als bouwjaar 2017.
De PH-4Q1 werd na de landing feestelijk onthaald door de aanwezigen bij Zelf Vliegen, inclusief bloemen en een flesChampagne.
Deze Blackshape is in dezelfde grijze kleur als de PH-4N3 en -4N4. Het toestel wordt aan de vloot van Air Combat Europe gevoed. Het ligt dan ook voor de hand dat ook dit toestel uitgerust zal gaan worden met de roundel van de Nederlandse luchtmacht. De eigenaar is Joris Schouten. Hij vloog het toestel bij aankomst.
De blauw-witte Blackshape die gisteren werd afgeleverd is alweer verdwenen. Gisteren werd volgens mij de nieuwe Nederlandse registratie PH-4Q3 erop aangebracht. Daarna is deze kist vertrokken naar zijn nieuwe thuisbasis, Vliegveld Hilversum.
Visitors
Bij Air Waterland verscheen de G-IPPL. Dit toestel hoort tegenwoordig thuis op het Duitse veld Schweighofen (EDRO). Dit veld ligt onder Mannheim op de grens bij Frankrijk. Best een stukje vliegen! Men kwam deze keer niet voor onderhoud aan deze kist. Nee, men kwam mee met de Evektor D-EESW.
Deze Evektor van dezelfde vliegclub had problemen met zijn remmen. De mannen van Air Waterland gaan dat fixen. De bemanning van de D-EESW werd later met de G-IPPL weer naar Duitsland teruggebracht.
De groene Robin D-EFMD was na gisteren de nacht overgebleven. Het toestel maakte vandaag een paar lokale vluchtjes. Later in de middag vertrok het toestel weer naar Duistland.
Nog een bezoeker uit Duitsland, de D-EAKE. Een Cessna Cardinal met intrekbaar landingsgestel. Dit exemplaar is indertijd in licentie gebouwd bij de Cessna-fabrieken in Reims (F).
De Partenavia P-68B Victor is kennelijk weer operationeel. De G-RVRX was weer vliegend te zien boven Amsterdam. Daar kamt men strookje voor strookje de stad af. Om te tanken komt men weer terug naar Lelystad Airport.
Locals
De mannen van de Dutch Thunder Yask planden nog een oefenvlucuht vandaag. Op 28 mei vliegen zij immers voor tijden het evenement “Volkel in de wolken”. De PH-KAH vliegt o.a. solo en in formatie. De solovlucht werd als eerste in de middag geoefend door de vlieger/eigenaar van deze krachtpatser, de Sukhoi Su-29.
Een van de Yakovlev Yak-52 voor de Thunder Yaks is de PH-YAX van Teuge. Het toestel werd overgevlogen van achter de Veluwe om later mee te kunnen doen in de formaties.
De PH-WBR kwam terug van een vlucht naar Texel. De radio van deze zeldzame Skylark moet evenwel even nagekeken worden. Men zond wel voortdurend uit, maar hoorde de toren niet…
Tot slot nog een plaatje van de PH-SKY. Deze Dyn’Aero MCR 4S is een zelfbouwkist en wordt gevlogen door dhr. J. Holsink uit Hilversum.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 27 mei 2017.
Een gedachte over “27/05/2017 Weer een nieuwe Blackshape op Lelystad Airport”
Wouw Joris Schouten dit zijn gave foto’s ?