Vandaag – 2 juni 2017 – mocht de spuithal van QAPS/STTS weer even open op Lelystad Airport. De Dash 8 LN-WFH van Widerøe was namelijk gereed voor vertrek.
Deze commuter met constructienummer 238 is alweer ruim 26 jaar oud. Dit toestel is in december 1990 begonnen bij het toenmalige Belgische Sabena. Daarbij had het de Nederlandse registratie PH-SDJ. Zes jaar later, december 1996, vertrok dit toestel naar zijn huidige werkgever, Widerøe.
Widerøe is een Noorse luchtvaartmaatschappij uit 1934. Zij vliegen momenteel met 41 van deze De Havilland Canada DHC-8 Dash-8 toestellen. Men heeft vier varianten in de vloot, type -100, -200, -300 en de langste, -400. De LN-WFH is een Dash 8-311. Het is evenwel het een na oudste toestel in de vloot. Alleen de LN-WFC is met het c/n 236 iets ouder. Widerøe voert hoofdzakelijk binnenlandse vluchten uit in Noorwegen.
De LN-WFH was op 21 mei 2017 gearriveerd bij de spuithal. Toen droeg het nog de huidskleuren van Widerøe. Bij het naar buiten rollen van de kist bleek dat er van die groene kleurtjes maar bitter weinig 9of eigenlijk niets0 is overgebleven. De kist is totaal wit gespoten, zonder enige opschriften of titels. Dat zou er op kunnen duiden dat de LN-WFH de vloot gaat verlaten en dat men er andere bedoelingen mee heeft. De tijd zal het leren.
Door QAPS/STTS werd de kist op het platform gezet. Even voor 13:00u startte men de motoren voor een vlucht naar Luchthaven Sandefjord Torp (ENTO). Dit is een Noorse luchthaven, 118 km ten zuiden van Oslo. Voor deze vlucht werd als vluchtnummer WF9066 gebruikt.
Door de follow-me auto werd de LN-WFH netjes naar entry DELTA gebracht van baan 05. Vanaf daar had de kist minder dan de halve baan nodig om los te komen. De tijdelijke korte baan was geen enkele belemmering. Deze maatschappij is gewend om vanaf korte baantje te opereren in Noorwegen.
Bezoekers
Dan nog een paar bezoekers. De OO-D51 was daarvan de leukste. De piloot van deze Dyn’Aero MCR-01 UL had wel wat problemen de toren te verstaan of te begrijpen. De toren geeft als landingsinformatie de luchtdruk (QNH) door. Daarop stellen vliegers hun hoogtemeter in voor een juiste aflezing. Toen de toren aan de piloot van de OO-D51 meldde “QNH 1016” duurde het even en antwoordde hij aarzelend dat hij dat niet op zijn radio kon instellen… De communicatie bleef hierbij en het toestelleke is probleemloos op den piste geraakt vervolgens subiet op den tarmac geparkeerd.
We blijven even in de categorie ultralights. Vanaf Middenmeer verscheen de PH-4N5. Deze Sirius kwam een persoon afzetten en vertrok vervolgens weer naar de kop van Noord Holland.
Het wordt bijna eentonig, maar ook vandaag was de G-RVRX weer actief als foto-kist boven Amsterdam. Opvallend daarbij is dat men soms verschillende callsign voor deze kist gebruikt. Vandaag was dat “Ravenair-ROMEO-X-RAY”, maar ik het ook al eerder “77-ROMEO-XRAY” gehoord.
Locals
Nog maar net een local, maar wel al actief. De PH-4Q1 was vliegend in het circuit te zien. Deze Blackshape had toen nog zijn oude, zwarte registratie op de romp. Later in de middag is dat veranderd in een lichtgrijze registratie. Ik verwachtte dat dit toestel ook voorzien zou worden van roundels, net als de overige kisten van Air Combat Europe, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Een foto van de kist met zijn “nieuwe” registratie kon ik op Tweede Pinksterdag maken. Toen was de PH-4Q1 op de vliegshow van Oostwold te zien. Zoek de verschillen! 🙂
De Extra van Leaseweb mocht vandaag ook weer buiten spelen. De PH-ZWS maakte een paar lokale vluchten. Daarbij zal vermoedelijk weinig rechtuit zijn gevlogen…
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 2 juni 2017.
2 gedachten over “02/06/2017 LN-WFH Dash 8 van Widerøe vertrek van Lelystad Airport”
LN-WFH would be the correct registration. Nice picture. 🙂
Thanks for noticing! A strange typo… It is changed.