23/06/2017 PH-PSI North American P-51D Mustang te zien op Lelystad Airport

PH-PSI North American P-51D Mustang

Hoogtepuntje van de dag op Lelystad Airport was de PH-PSI. De Mustang van Tom van der Meulen op Oostwold kwam langs voor vermoedelijk onderhoud. De kist taxiede na de landing naar Aero Service.

G-EOMP Piper PA-28-181 Archer II

Bij Dynamic Aviation was men bezig met de G-EOMP. Deze Piper Archer II had ik met zijn Britse registratie nog niet eerder buiten gezien. Vandaag werd er met het toestel proefgedraaid.
De G-EOMP is formeel pas in november 2016 ingeschreven, op naam van Dynamic Aviaton. Het toestel heeft voorheen als D-EOMP op Lelystad gevlogen. Daarna is het bij Dynamic Aviation onder handen genomen en voorzien van een blauw kleurenschema. Vervolgens is het ven Duits naar Brits omgeregsitreerd.

D-EOMP Piper Pa28-181 Archer II (2011), nu G-EOMP
D-EOMP Piper PA-28-181 Archer II (2014), nu G-EOMP

De PH-VNX had ik nog niet eerder zien vliegen. De Zlin Z.242L van Stephen van Dijck wordt voor trainingsdoeleinden ingezet. Het gaat dan om aerobatic-trainingen en oefeningen om een vliegtuig in bijzondere omstandigheden onder controle te krijgen/houden.

PH-VNX Zlin Z.242L

De Vans RV12 PH-BZT had het plan om naar Groningen te gaan. Men keerde even later weer terug vanwege een kleine onvolkomenheid van het toestel.

PH-BZT Vans RV-12

Vanaf Hilversum kwamen twee Tecnam P.2002’s. De PH-TCM en de PH-VHA. De laatste is vastgelegd bij het oprijden van het platform.

PH-VHA Tecnam P 2002-JF Sierra

Ook vandaag was de Partenavia van Ravenair weer actief. Het toestel maakte een lokale vlucht en werd daarna in een pyjama ingepakt voor de nacht.

G-RVNP Partenavia P-68B Victor

In de middag arriveerde nog Piper Turbo Arrow IV uit het Duitse Siegen. De kist bleef staan voor de nacht.

N540AG Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV

Dan was er aan het begin van de avond nog een invasie vanuit Seppe. Al deze kistjes waren op doortocht naar Texel. Men verbleef maar kort op Lelystad. Deze avond zijn een aantal velden tot sunset geopend. Veel vliegers maken hier gebruik van door onder andere naar Texel te vliegen en vervolgens laat in de avond VFR terug te vliegen. Op Lelystad Airport kan dat niet, het veld is door de weeks om 221:00u gesloten en in het weekend zelfs al om 19:00u. Opmerkelijke openingstijden voor het grootste General Aviation veld van Nederland. Met name in het weekend zou je ruimere openingstijden verwachten in de maanden van de zomertijd. De volgende kisten deden in de avond Lelystad nog aan:
PH-SPF PA28RT-201T
G-GEAD Aquila
G-GEAC Aquila
D-EWUP C206
G-IENN SR20
G-GEAE P.2010
Als reguliere bezoeker was de G-OSKY C172M te zien. Deze kist kwam vanuit het noorden en vertrok in de avond naar de UK.

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 23 juni 2017.

Geef een reactie