07/07/2017 Scandinavian invasion op Lelystad Airport

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

Maar liefst drie kisten uit Scandinavië op Lelystad Airport vandaag. De klapper van dit drietal was zondermeer de Dakota SE-CFP.
Dit toestel is in 1943 gebouwd als C-47-60-DL Skytrain. Het heeft dienst gedaan bij de Amerikaanse luchtmacht in de Tweede Wereldoorlog als 43-30732 met missies in Algerije en Engeland. Na de oorlog keer de het toestel terug naar de VS en werd in 1946 omgebouwd als civiele DC-3C Dakota. Air Canada werd de eigenaar die het toestel ook weer in 1946 verkocht naar Noorwegen als LN-IAF.

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

In 1957 werd het toestel Zweeds geregistreerd als SE-CFP en werd een van de eerste toestellen van SAS Scandinavian Airlines. In 1960 werd de Dakota verkocht naar de Zweedse luchtmacht en werd het voor humanitaire hulpprogramma’s onder andere in Ethiopië gebruikt.

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

In 1982 vond de Zweedse luchtmacht het tijd om de Dakota uit te faseren en het toestel kwam in handen van de huidige eigenaren, de Flygande Veteraner. Deze club is te vergelijken met de Nederlandse Dutch Dakota Association.
In 1986, bij het 40-jarig bestaan van SAS werd deze Dakota voorzien van het oude SAS-kleurenschema. Tot op heden is SAS de operaties van dit toestel blijven sponsoren.

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

Vandaag was de Dakota op weg vanuit Zweden naar Duxford in de UK. Hier is namelijk dit weekend een grote vliegshow met warbirds. Met in totaal 23 personen aan boord landde het toestel om 14:45u. Vervolgens werd naar het Aviodrome getaxied. De passagiers konden toen een rondgang maken door het museum.
De Dakota werd even later naar de brandstofpomp versleept en werd bijgetankt om de volgende track van de route te kunnen vliegen; Lelystad – Duxford. Medewerkers van het Aviodrome staken hierbij een helpende hand uit, onder andere door het leveren van de vliegtuigtrekker om de Dakota te verplaatsen.

De SE-CFP wordt naar de pomp gesleept

Ter gelegenheid van deze vlucht waren een Brits en een Zweeds vlaggetje uit de cockpit gestoken.

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

Op uitnodiging mocht ik na het tanken de kist even van dichtbij en zelfs van binnen te bekijken. Al bij het instappen snuif je de sfeer van weleer op, prachtig!

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner
SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

Grappig om te zien, de bakken in de pantry zijn ooit van de KLM geweest want ze hebben KLM-logo’s. Deze metalen bakken doen dus nog altijd dienst!

De kratten hebben nog een KLM logo

De kist is uitgerust met links 5×2 stoelen en rechts 6×2 stoelen. In totaal kunnen er dus 22 passagiers mee, tel daarbij 2 piloten op en het maximale aantal inzittenden is 24. Met het aantal van 23 zat de kist dan ook aardig vol!

5×2 en 6×2 stoelen

De cockpit ziet er zeer conventioneel uit, veel klokken en geen beeldschermen. Een kleine GPS is op het dashboard gemonteerd, maar verder ziet alles er zeer authentiek uit.

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

Uiteindelijk lijnde na een verblijf van 2 uur de Dakota weer op en starrtte vanaf baan 23. Daarna werd koers gezet richting Noordzee om de oversteek naar Duxford aan te gaan.

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner
SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

Deze kist gemist?!? Geen nood, maandag 10 juli 2017 komt de Dakota nog een keer langs, dan op de terugweg. Ook dan wordt weer bijgetankt op Lelystad Airport. De planning is dat dit rond 12:00 uur zal zijn. Na 1,5 uur zal het toestel dan in principe doorvliegen naar het hoge noorden.

SE-CFP Douglas DC-3C SAS Scandinavian Airlines / Flygande Veteraner

Helaas is kort na deze start de Dakota weer op Lelystad geland met motorproblemen. Het toestel is dus (nog) niet naar Duxford. Het staat weer bij het Aviodrome.

Een andere kist uit Scandinavië was de OY-IPA. Dit is een zelfbouwtoestel. Op het typeplaatje was af te lezen dat het kistje in 2009 is gebouwd.

OY-IPA Vans RV-6A

Grappig om te zien was dat aan de staart een tweetal GoPro-camera’s waren gemonteerd. Zo kan de vlucht kennelijk op diverse manieren vastgelegd worden.

OY-IPA Vans RV-6A met twee GoPro’s

Na het tanken ging de bemanning even eten en vertrok daarna in zuidelijke richting. Wellicht ook een vlucht naar Duxford.

OY-IPA Vans RV-6A

Derde Noordeling was ook een Deen, de OY-TBC. Het betreft hier een Cessna 182 met een intrekbaar landingsgestel. Het toestel bleef voor een nachtstop.

OY-TBC Cessna TR182 Skylane RG

Deze Cessna heeft een Zwitsers verleden (HB-CGX). Dat is nog terug te zien aan de rode band in de staart. Hier stond voorheen een wit kruis in om zo de Zwitserse vlag te vormen, een verplichting op Zwitserse kisten.

Destination Duxford

Duxford was denk ik vandaag voor veel meer kisten een populaire bestemming. In elk geval gingen drie Yak-52’s vanaf Lelystad Airport die kant op.

PH-DTY Yakovlev Yak-52
PH-DTW Yakovlev Yak-52
PH-KWI Yakovlev Yak-52

De PH-DTW en DTY vertrokken in formatie, direct gevolgd door de PH-KWI. Men zette koers naar Midden Zeeland om daar een laatste tankstop te maken alvorens de Noordzee over te steken. Ook deze kisten komen, net als de Dakota, maandag weer terug.

PH-DTY + PH-DTW Yakovlev Yak-52
PH-KWI Yakovlev Yak-52

Omgeregistreerd

De N111DV had ik vandaag voor het eerst voor de camera. Het toestel is al langer op Lelystad gebaseerd. Hiervoor had het de registratie N49ET. Sinds kort staat er N111DV op. Het toestel maakte een korte lokale vlucht.

N111DV Piper PA-46-350P Malibu Mirage

Wat hierbij een beetje vreemd is, is dat de N111DV al op 8 juni 2016 is ingeschreven. Echter na die tijd heeft het toestel nog vrolijk als N49ET rondgevlogen…

N49ET Piper PA-46-350P Malibu Mirage (april 2017)

Vans fans

Naast de Deense Vans RV-6A waren er nog twee kistjes van deze Amerikaanse ontwerper te zien. Het zijn toestellen die op Lelystad gebaseerd zijn. Achtereenvolgens warden te zien PH-BZT RV-12 en PH-PWP RV-7A.

PH-BZT Vans RV-12
PH-PWP PH-PWP Vans RV-7A

Stay cool

Bij Rotor & Wings had men duidelijk de zomer in de bol. De Robinson R44 PH-FVD werd uitgerust in de zomer-modus. Dat houdt in dat de linker deur in de hangaar is achtergebleven. Met zo’n grote ventilator boven je hoofd moet het dan wel aangenaam koel blijven in het toestel lijkt me! 😉

PH-FVD Robinson R44 Clipper II zonder deurtje

Zwaaien

De PH-TAK was voor onderhoud bij Wings over Holland. Bij vertrek viel ik kennelijk een beetje op. Gevolg was een vrolijk zwaaiende bemanning! Doei! 🙂

PH-TAK Diamond DA 42 Twin Star
Daaaag!

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 7 juli 2017.

Een gedachte over “07/07/2017 Scandinavian invasion op Lelystad Airport

Geef een reactie