08/09/2017 Flugtage op Dorsten am Kanal

SP-YWY Yakovlev Yak-52TW

Eens per twee jaar vindt op het vliegveldje Dorstten am Kanal een zogenaamde Flugtage plaats. Dit jaar was het 8 en 9 juli zo ver. AirOnline.nl bezocht het evenementje op zaterdag 8 juli.
Dorsten am Kanal is een klein veldje voor zweefvliegtuigen en ultralights. Het heeft derhalve dan ook geen ICAO code om het veld aan te duiden. In een vliegplan wordt een dergelijke locatie aangeduid als Zulu-locatie met de letters ZZZZ.
Tijdens de Flugtage krijgen ook andere, zwaardere toestellen toestemming om te landen op de 650 meter lange grasbaan. Deze baan ligt, je verwacht net niet… parallel aan het kanaal. Dit is het Wesel Datteln Kanal en loopt langs de kronkelende Lippe die iets noordelijker ligt. Tussen het kanaal en het vliegveld ligt nog een spoorlijntje. Tijden de vliegshow kwam hier nog een antieke spoorbus over langsrijden.

Schienenbus Reviersprinter (1950-60)

Dorsten ligt ten noorden van Duisburg en Essen. Het veld is grofweg ingeklemd tussen de vliegveldjes Dinslaken-Schwarzeheide en Marl.
We arriveerden met de PH-SKC vanaf het vliegveld Twente, waar de AOPA Fly-In werd gehouden. Vanaf daar was het 25 minuten vliegen.

D-EDCH Piper PA-22-160 Tri Pacer

Even voor aankomst werd al overgeschakeld op de frequentie (123.350 Mhz) van Dorsten. Gek genoeg zaten hier ook zwevers op in de buurt van Venlo. Wel gek, wat dat is relatief dichtbij en het is onhandig als twee verschillende velden zo dicht bij elkaar dezelfde frequentie gebruiken…

D-KAQA Sportavia-Putzer Fournier RF-4D

Baan 27 was in gebruik en bij de nadering werd aangevlogen over de Coca-Cola fabriek (dat kan geen toeval zijn in het plaatsje Dorsten… 😉 ). De baan was wat moeilijk te onderscheiden en uiteindelijk landden we iets links van de baanmarkering, maar dat was op dit grasveld geen enkel probleem.

D-KANU Schleicher ASK.16 arriveerde vanuit Hilversum

Eenmaal geland konden we rustig alle kisten op de staticshow bekijken en vastleggen. Bij de pilot-info werd voor de zekerheid nog even gecheckt, maar we hoefden geen toegang of landingsgeld te betalen. Top geregeld!

Wat was er zoal te zien?

In totaal konden er vijf Stampe-Vertongen SV-4 dubbeldekkers gespot worden. Drie Duitse exemplaren horen thuis op Nordhorn en vlogen met elkaar in formatie voor.

D-EFPS + D-EROB + D-EBUT Stampe-Vertongen SV-4C
D-EBUT Stampe-Vertongen SV-4C
D-EFPS Stampe-Vertongen SV-4C
D-EROB Stampe-Vertongen SV-4C

Een vierde Stampe was van de Quax-vliegers. Een groep die in Duitsland vlele historische vliegtuigen luchtwaardig houdt. Men heeft onder andere een museum op het vliegveld van Paderborn.

D-EQXB Stampe-Vertongen SV-4C van de QAUX-vliegers

De vijfde Stampe was van dhr. Valvekens uit België. Deze Frans geregistreerde Stampe is eigendom van deze sympathieke Belg die jarenlang de Fly-In organiseert op het vliegveld Schaffen-Diest. Dit toestel is voorzien van een Lycoming motor. Hierdoor ziet de neus er anders uit dan een originele Stampe. De aanduiding van dit toestel is SV-4L.

F-PCOR Stampe-Vertongen SV-4L op weg naar Schaffen-Diest

Vanaf Aachen-merzbrück was de mooie Ryan ST3KR N33GP en de Harvard D-FUKK gekomen. Beide kisten werden voorgevlogen.

N33GP Ryan Aeronautical ST3KR
D-FUKK North American / Canadian Car and Foundry AT-6 Harvard Mk.IV

Voor het serieuzere aerobatic-werk waren er twee Extra’s aanwezig en een Sbach Xtremeair 342.

D-ESLT Extra EA-330LT

De Extra EA-330SC D-EXHH werd voorgevlogen door Heike Sauels

D-EXHH Extra EA-330SC
D-EXHH Extra EA-330SC
D-EXHH Extra EA-330SC

De Sbach Xtremeair is een aerobatic-kist van Duits fabricaat. Inmiddels zijn er zo’n 44 van gebouwd. Het toestel kan zich prima meten in het veld van de Extra’s en de Zivko Edge modellen.

D-EIXA Sbach Xtremeair 342
D-EIXA Sbach Xtremeair 342

De Yakovlev Yak-52 is hedentendage een toestel dat in Europa goed vertegenwoordigd is. Het zijn sterke en store kisten die tegen een stootje kunnen en veel vermogen hebben. Ook weer ideaal voor aerobatic-vliegen.

SP-YWY Yakovlev Yak-52TW

Op Dorsten was een Pools geregistreerd exemplaar te zien dat voorzien is van een staartwiel. De hoofdwielen klappen daarbij op een andere manier in dan bij de neuswielversie. Optisch maakt het staartwiel de kist wat slanker qua voorkomen.
Ook met een staartwiel was de N3345J. Een Cessna 150G met een zogenaamde Texas Taildragger conversie. De hoofdwielen zijn hierbij iets naar voeren geplaatst en er is een staartwieltje bevestigd. In Europa is een dergelijk toestel een zeldzaamheid.

N3345J Cessna 150G Texas Taildragger conversion

Geen vliegfeest zonder een Antonov An-2. Ook hier was zo’n grote dubbeldekker aanwezig. Het ging hier om de D-FWJO. Deze Antonov is van de parachutisten-vereniging op Stadtlohn-Vreden. Met deze kist werden gedurende de middag een aantal keren parachutisten naar de door hen gewenste hoogte gebracht om vanaf daar de terugreis middels de zwaartekracht te aanvaarden.

D-FWJO Antonov An-2TD komt binnen na het droppen van para’s

Een bijzondere combi vormde de formatie van een Oldfield Baby Great Lakes en een Heliopolis Gomhouria MK6. De Oldfield Baby Great Lakes met de regi N6754 is in 1973 gebouwd en is al sinds 1986 in Duitsland aanwezig. Eigenaar is Helmut Hillenbrand, een gepensioneerde Boeing 747 captain van de Lufthansa. Samen met de D-EEXE is hij te boeken voor een zogenaamde dog-fight in de lucht tussen de twee toestellen.

N6754 Oldfield Baby Great Lakes

De Baby Great Lakes was een afgeleide van de grotere Great Lakes 2T. Het toestelletje is begin jaren ’70 ontworpen door Barney Oldfield. Het was nimmer de bedoeling om dit model in serieproductie te nemen. Wel kwam het beschikbaar voor amateur-vliegtuigbouwers. Er zijn dan ook een aantal van deze kistjes aan de hand van bouwtekeningen gerealiseerd.

N6754 Oldfield Baby Great Lakes

De N6754 wordt gepresenteerd als kleinste dubbeldekker ter wereld, maar dat betwijfel ik, er zijn volgens mij nog wel kleinere dubbeldekkertjes te vinden…
Het gele toestel in de formatie is eigenlijk een Bucker Bu-181 Bestmann. Dit model is echter in Egypte in licentie gebouwd en heeft als typeaanduiding Heliopolis Gomhouria meegekregen. Het Egyptische model wijkt met name af ten aanzien van het type motor. Een Gomgouria is al met al zeldzamer dan een “gewone” Bucker Bu-181.

D-EEXE Heliopolis Gomhouria MK6

Bij een vliegshow wordt wel vaker het programma met echte vliegtuigen afgewisseld door dat met radiografisch bestuurbare modellen. Alleen hier in Dorsten wist men van wanten! Er werd met een Bleriot XI en een Bucker Bu-133 Jungmeister van zeer forse afmetingen. Ik schat dat beide modellen schaal 1:3 waren. Twee forse jongens dus. En daar werd lustig mee in de rondte gevlogen. Op een afstandje leek het allemaal levensecht!

Scale model Bucker Bu-133 Jungmeister
Scale model Bleriot XI

Omdat het lekker warm weer was tijdens de Flugtage kon het publiek wel wat verkoeling gebruiken. Een frisse douche werd daarom verzorgd door de PZL Kruk. Dit oude landbouwsproeivliegtuig uit de voormalige DDR is gehuisvest op Stadtlohn en dumpte tijdens het voorvliegen een slordige 1.000 liter water.

D-FOAB / DDR-TAB PZL 106AR Kruk

De PZL 106AR Kruk draagt op de romp nog met grote letters de oude Oost-Duitse registratie DDR-TAB. In feite is dit de D-FOAB. Die registratie staat met bescheiden rode letters onder de staartvleugel.

D-FOAB / DDR-TAB PZL 106AR Kruk

Een vliegtuig dat je niet snel op een vliegshow zou verwachten is een Cessna 401A. Aanwezig was de N401JP. Deze twin staat gebaseerd op het vlakbij gelegen vliegveld van Marl.

N401JP Cessna 401A

Van dit specifieke model zijn er in 1968 en 1969 maar 132 gebouwd. Dat maakt het, zeker in Europa, een weinig voorkomend model. Deze Cessna twin had overigens weinig moeite met de korte grasbaan van 650 meter.

N401JP Cessna 401A was snel los van de baan

Nog een twin, maar dan van heel andere orde was de Aero 145 D-GASA. Een prachtig vliegtuig gebouwd in 1959. De Aero Ae-145 is een Tsjechisch ontwerp waarvan er tussen 1951 en 1962 in totaal 590 gebouwd in een paar varianten. De Aero Ae-145 is voor mij altijd de uitbeelding van een “Kuifje-vliegtuig”. Zo zou de tekenaar Hergé van deze stripheld heet getekend kunnen hebben.

D-GASA Aero Ae-145

Een combi met een echt vliegtuig en een radiografisch bestuurd exemplaar was ook te zien. De SIAI Marchetti SF.260 D-EDUR vloog samen met een identiek schaalmodel van dit vliegtuig. Grappig detail hierbij is dat vader en zoon deze demo verzorgen. Pa vliegt de SF.260 en zoonlief het schaalmodel. Het levert een opmerkelijke show op!

Scale model D-EDUR SIAI Marchetti SF.260 wordt gereed gemaakt
D-EDUR SIAI Marchetti SF.260 met het identieke schaalmodel

Tegen het einde van de middag was het gedaan met de vliegshow. Met hier en daar een gaatje in het programma was er al met al best wat leuks te zien boven het vliegveld van Dorsten. De gemoedelijke sfeer, de prima fotografeermogelijkheden (met zon in de rug de hele middag) en het gevarieerde aanbod van vliegtuigen maakt dit tot een aanrader. Wat mij betreft kom ik hier over twee jaartje weer graag terug!

D-ELOW Piper PA-18-150 Super Cub

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Germany -> Dorsten am Kanal met de datum 8 juli 2017.

4 gedachten over “08/09/2017 Flugtage op Dorsten am Kanal

    1. Hallo André,

      Dank voor je leuke reactie. Ik heb jouw foto’s van zondag ook gezien. Daar zitten ook zeer leuke plaatjes bij!

      Groeten,
      Berend Jan FLoor

    1. Dank voor het compliment. Ik heb het Duitse artikel ook gezien, ziet er ook prima uit!

      Groeten,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie