Focus@: Wereldreis met G-BYLP Rand-Robinson KR-2 door Colin Hales in duigen in Japan

G-BYLP Rand-Robinson KR-2

Registratie: G-BYLP
Type: Rand-Robinson KR-2
Constructienummer: PFA 129-11431
Eigenaar: Colin Hales
Locatie: Oshkosh AirVenture 2015
Bijzonderheden: Op dinsdag 11 juli 2017 zijn de plannen van de Brit Colin Hales (46) om de wereld rond te vliegen met de G-BYLP Rand-Robinson KR-2 aan gruzelementen gevallen. Hij crashlandde met zijn zelfbouwtoestel op een golfbaan in Japan. Dit als gevolg van een motorstoring. Daarbij is zijn toestel onherstelbaar beschadigd geraakt. Zelf is hij zwaar gewond geraakt. Hij heeft zijn rug op drie plaatsen gebroken. Hij verblijft momenteel in een Japans ziekenhuis en moet geopereerd worden. Geld heeft hij daarvoor niet… Vrienden in de UK zijn daarom een fundraising gestart om de medische kosten te kunnen betalen.

Een bijdrage kan gedaan worden via: https://www.justgiving.com/crowdfunding/colin-hales

G-BYLP Rand-Robinson KR-2

Al op 22 juni 2014 was Hales gestart met zijn reis om de wereld in dit kleine vliegtuigje. Hij vertrok zonder enige vorm van sponsoring of externe hulp. De enige bijstand kreeg hij van een aantal knuffelbeesten die hij in zijn cockpitje meevoerde.

De metgezellen van Colin Hales

Zijn Rand Robinson KR-2 heeft hij zelf gebouwd tussen 1996 en 2000. Hij heeft 8 jaar gepaard om deze reis te kunnen maken.

G-BYLP Rand-Robinson KR-2

Zijn reis was via internet te volgen. Alleen op dit moment is, om begrijpelijke redenen, de site niet beschikbaar.
In 2015 bracht hij met zijn toestel een bezoek aan de EAA AirVenture in Oshkosh. Hij had toen al een flinke reis door de VS er op zitten.
Zijn volgende plan was om via Rusland en China richting Japan te vliegen. Dat traject heeft veel tijd en moeite gekost. Vooral het Russische deel heeft nogal wat hoofdbrekens gekost in gevecht tegen de elementen en de autoriteiten. Toch was het hem gelukt dit land te doorkruisen.
Tussendoor is Hales wel een aantal keer thuis geweest. Hij heeft niet permanent gevlogen.

G-BYLP Rand-Robinson KR-2

Tijdens de EAA AirVenture in Oshkosh was op een kaart op de vleugel te zien wat zijn route was. Ook was een goed beeld te krijgen hoe klein het toestelletje was.

Deel 1 van de route (UK naar de VS en via Alaska naar Rusland)
Deel 2 (via Rusland naar Japan, waar hij gecrashed is)
Deel 3 via Azië en het Midden Oosten naar Europa zal er niet meer van komen

Ondanks de enorme tegelslag van deze week is het een enorme prestatie geweest om zo ver te komen.
Hopelijk knapt Colin Hales weer snel op en is hij in staat om verslag te doen van het laatste gedeelte van zijn reis. We wensen hem veel beterschap!

Geef een reactie