Alweer enige tijd geleden, op 29 april 2017 om precies te zijn, werd een bezoekje gebracht aan het Duitse veldje Marl-Loemühle. Op deze mooie zaterdagmiddag was het prima weer en daar maakte een aantal lokale vliegers dankbaar gebruik van. Gevolg hiervan was dat veel hangaars open waren. Het “uitkammen” van dit veldje ging dan ook prima!
Er was genoeg leuks te zien, in alle categorieën. We laten een paar toestellen de revue passeren. Voor de overige foto’s verwijs ik graag naar de fotopagina van deze site.
Helikopters
De D-HKLE is een Eurocopter Colibri. Het toestel maakte een locale vlucht en vertrok later in de middag.
Een van de grotere helikopters is de D-HFKG Aerospatiale AS.365-N2 Dauphin. Dit toestel is van de Johannieter orde, een van oorsprong Rooms-Katholieke ridderorde zonder grondgebied. De Johannieters staan bekend om hun liefdadigheidswerk.
Ter compensatie van de grote Johannieter-heli, ook aandacht voor een experimental-helikopter. In een hoekje van een hangaar stond namelijk de F-PPUB. Dit is een Famà Kiss 209M. Dit is een Italiaans ontwerp van een tweezits-helikopter van composietmateriaal met zelfs een intrekbaar landingsgestel. Voor de aandrijving is een kleine turbinemotor gekozen. Dit model vloog voor het eerst in 2009. Helaas zat er een doek over de cockpitkap.
Rockwell tweeling
In een hangaar stonden twee Rockwell Commanders 112A achter elkaar. Het ging om de D-EHXO en N215CR. Deze laatste heeft overduidelijk een Oostenrijks verleden (ex OE-DYF), getuige de rood-witte staart die kenmerkend is voor kisten uit dat land.
Deze kisten hebben ook tijdens de productie al dicht bij elkaar gestaan. De Duitse Rockwell heeft namelijk constructienummer 214. De N215CR is met nummer 216 twee kisten jonger.
Zo heel veel exemplaren van dit type vliegen er niet in Europa, laat staan dat je er twee bij elkaar ziet.
Parachutisten
Vanaf Marl wordt ook veel aan parachutespringen gedaan. Voor dat doel had men hier vandaag een tweetal kisten. Een Cessna Caravan en een oude Cessna 182. Met de Caravan werd flink gevlogen. De Skylane stond werkeloos aan de grond.
Overige kisten
Er was nog genoeg ander leuks te zien op Marl. Wat de denken van bijvoorbeeld de mooie D-EERA Wassmer (Cerva) CE 43 Guépard. Van dit type, dat ontworpen is door Wassmer zijn er maar 44 gebouwd bij Consortium Europeén de Réalisation et de Ventes d’Avions (CERVA). Het eerste toestel vloog in 1971 en in 1976 werd de productie gestaakt. Er zijn een aantal afgeleverd voor Franse militaire doeleinden (23 stuks). De rest is aan particulieren gelverd. De Guépard is een geheel metalen vliegtuig.
Een andere zonderling lag in de hoek. De D-GUST is een Grumman Cougar. Deze twin is redelijk zeldzaam. Helaas verre van luchtwaardig op dit moment.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Germany -> Marl-Loemühle met de datum 29 april 2017.