Op 5 juli 2017 werd in het Aviodrome de speciale expositie over het 100 jarige bestaan van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) geopend. Enige dagen voor de officiële opening hadden we al een “sneak preview” genomen. Zie het artikel van 30 juni 2017. Toen was nog niet alles in gereedheid. Reden om nu nog een keer terug te gaan om het eindresultaat te bekijken.
Gewapend met een statief en camera is de speciale marine-collectie in beeld gebracht. Twee highlights zijn de replica’s die speciaal voor deze expositie door vrijwilligers binnen de poorten van het Aviodrome zijn gebouwd.
We hebben het dan over de Van Berkel WA en de Spyker V.2. De Van Berkel is indertijd gebouwd in de fabrieken van de weegschaalfabrikant Van Berkel. Niet gek daarom dat ook een weegschaal van dit merk in de expositie staat.
De Van Berkel is een fors vliegtuig als je er zo naast staat. Dat komt met name omdat het op drijvers is geplaatst.
De Spyker V.2 is tijdens deze expositie, net als de Van Berkel, voor het eerst voor publiek te zien. Als bouwpakket is het uit de VS gekomen en hier, in de T2-hangaar van het Aviodrome, in elkaar gezet. Voor op de neus zit een originele Thulin motor uit 1919 die op de echte Spyker V.2 met de registratie C-16 van de marine heeft gezeten. Dat maakt de replica een stukje authentieker.
De Agusta-Bell UH-1 was tijdens de opbouwfase nog lastig te fotograferen. Nu ging dat ietsje beter, al stond er een felle spot op de neus van het toestel waardoor de belichting voor de foto een uitdaging werd.
De gele helikopter met de registratie 8-1 beeldt een Sikorsky S-51 uit. Bij de MLD heeft maar één enkel toestel van dit type gevlogen, de 8-1 met de naam “Jezebel”. Deze heli heeft onder andere op het Nederlandse vliegdekschil de Karel Doorman gevlogen. Na uitfasering in 1959 is het Later gesloopt.
Dit toestel in het Aviodrome is in feite een Westland WS-51 HR-3 Dragonfly. Dit is wel hetzelfde type, maar dan in de UK in licentie gebouwd. De oude militaire regi van dit toestel is WS752. Deze helikopter maakte ook voor deze expositie al deel uit van de permanente collectie van het Aviodrome.
Als laatste de 076 Sikorsky H04S-3 (UH 19F). Deze marine-helikopter is wat lastig te fotograferen zonder omliggende objecten erbij in beeld te krijgen.
Al met al goed om te zien dat alle werkzaamheden keurig netjes zijn afgerond. Er is hierdoor een mooie expositie ontstaan met speciale aandacht aan de 100-jarige Marine Luchtvaardienst van ons land.
Bezoekers
Natuurlijk zijn we niet alleen naar het museum geweest. Onder het motto “nu we er toch zijn” ook even op het platform gekeken. Daar stonden twee kisten die kort na elkaar vertrokken. Een daarvan was de N8105Z. Deze Piper Turbo Arrow IV was de dag hiervoor al gearriveerd. In de staart staan titels van de English Lakes Aero Club. Gezien het Britse accent van de vliegers en de zwemvesten die men om had was de bestemming aan de de andere kant van de Noordzee gelegen.
De Pipistrel Virus SW vertrok naar het Franse Moulins-Avermes (LFHB). De registratie F-JVHN is een Franse ultralight-registratie. Het kistje vindt het kennelijk prettig in Nederland, want op 5 juli 2017 was het ook al op Vliegveld Hilversum waar te nemen.
Bij Wings over Holland vertrok de PH-TSN. Deze Diamond Twin Star had hier een paar dagen voor onderhoud gestaan. De PH-TSN staat normaal gebaseerd op Rotterdam – The Hague.
Back in business
Twee helikoptertjes die een tijdje uit beeld geweest zijn waren vandaag weer operationeel waar te nemen. De PH-RWX van Rotor & Wings werd voorheen veelvuldig gebruikt voor lesvluchten. Dit bont beschilderde toestelletje is geruime tijd “uit de lucht geweest”. Wellicht voor onderhoud of omdat het ergens anders gebaseerd was. Sinds kort is het weer actief vanaf Lelystad Airport.
Datzelfde geldt voor de PH-HCC. Dit is de oudste van de drie Guimbal Cabri helikoptertjes van HeliCentre. De laatste tijd waren alleen de PH-HCD en PH-HCF te zien. Vandaag kwam de PH-HCC weer een keer binnenvallen. Still going strong dus!
Te koop
Bij Air Waterland is weer nieuwe handelswaar gearriveerd. De PH-TYD, een Piper PA-28-140 Cherokee F uit 1973. Een Nederlands toestel dat ik nog niet eerder voor de lens heb gehad. Gisteren (13 juli) is het overgevlogen van zijn voormalige thuisbasis Eindhoven naar Lelystad Airport.
De PH-TYD is sinds 2008 in Nederland ingeschreven. Daarvoor was het D-ECAM en N11C. Het was eigendom van F.J. Hoens uit Eindhoven.
Met slechts 2663 uren op de klok is het kistje nu te koop. Met een leeftijd van 44 jaar maakt dat gemiddeld zo’n 60 vlieguurtjes per jaar. Da’s nie veul…! Het vliegtuigje ziet er dan ook nog mooi uit. Het is inmiddels een echte klassieker geworden.
Air Waterland probeert een nieuw baasje voor dit kistje te vinden. Dat doen ze deze keer door potentiele kopers te laten bieden op het toestel. Tot 7 augustus 2017 kan men een bod uitbrengen. De hoogste bieder vliegt met de PH-TYD de deur uit!
Dakota
Aan de gestrande DC-3 Dakota SE-CFP van de Zweedse zustervereniging van de DDA wordt inmiddels hard gesleuteld. Er moet een nieuwe motor gemonteerd worden. De Dakota is daarvoor van het Aviodrome versleept naar de Catalina-hangaar. Daar is het in gezelschap van de Catalina en de DDA Dakota, beide toestellen met dezelfde motoren. Ook stond er al een Zweedse bestelbus voor de deur, dus de operatie is inmiddels begonnen. Hopelijk kan de SE-CFP weer snel het luchtruim kiezen!
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 14 juli 2017.