16/08/2017 De vliegtuigen van Elvis Presley in Graceland, Memphis (Tennessee)

Graceland (Memphis, Tennessee)

Vandaag, 16 augustus 2017, is het 40 jaar geleden dat “The King of Rock & Roll” Elvis Presley (1935 – 1977) op 42 jarige leeftijd overleed. Al zijn er complotdenkers die beweren dat hij nog steeds in leven is… Reden genoeg om even bij deze legende stil te staan. Natuurlijk doen we dat bij AirOnline.nl vanuit het perspectief van de luchtvaart.
Van 1957 tot en met 1977 woonde Elvis Presley in Memphis (Tennessee) in zijn huis genaamd Graceland. Naast dit huis staat op dit stukje grond ook een opnamestudio, een hal voor zijn gouden platen, een squashbaan en een paardenranch.

De huiskamer van Elvis

Bij leven heeft Elvis 23 jaar gezongen en 134 liedjes uitgebracht. Na zijn dood is Elvis begraven op Graceland. Hij ligt hier naast zijn ouders Vernon en Gladys Presley en zijn doodgeboren (iets oudere) tweelingbroer Jesse. Ook zijn oma Minnie Mae Presley ligt in de zogenaamde Meditation Garden van Graceland. Graceland is een toeristische attractie / bedevaartsoord dat jaarlijks door meer dan 500.000 bezoekers wordt aangedaan.

Het graf van Elvis Presley in de Meditation Garden

Elvis Presley had indertijd een aantal privévliegtuigen in zijn bezit. Een Lockheed Jetstar en een Convair CV-880 zijn bewaard gebleven. Deze toestellen zijn te zien tegenover zijn huis Graceland aan de Elvis Presley Boulevard in Memphis.

N777EP Lockheed L-1329 JetStar II
N880EP Convair CV-880

Beide kisten zijn van binnen te bezichtigen. In de Convair kun je zelfs van voor naar achteren lopen en alle vertrekken bekijken. Bij de Jetstar blijft het beperkt tot een blik in de cockpit en de cabine.
Beide toestellen zijn niet eenvoudig in z’n geheel te fotograferen. Dat komt omdat de ruimte beperkt is en omdat er bijvoorbeeld boven de Jetstar een soort halve overkapping is gemaakt.

N777EP

N777EP Lockheed L-1329 JetStar II

Deze Lockheed L.1329 Jetstar II met constructienummer 5004 heeft Elvis aangeschaft in 1975 voor het luttele bedrag van USD 899.702,60. Het toestel heeft als bijnaam Hound Dog II meegekregen.

N777EP Lockheed L-1329 JetStar II
Cockpit van de N777EP Lockheed L-1329 JetStar II

De Lockheed Jetstar is het eerste straalvliegtuig dat speciaal als privéjet is ontworpen. Het heeft een unieke configuratie met 4 motoren achter aan de romp.

Vier motoren, aan beide zijden twee aan de romp

In totaal zijn er tussen 1957 en 1978 204 exemplaren gebouwd. Heden ten dage is een vliegende Jetstar een zeldzaamheid. Vanwege de geluidsproductie en de hoge brandstofconsumptie is het niet meer een economisch interessant vliegtuig.

Het interieur van de Lockheed Jetstar

Op de staart van de Jetstar is het logo van Elvis zijn vaste begeleidingsband, TCB. Dit staat voor Takin’ Care of Business.

TCB, Takin’ Care of Business

Aan de rechterkant van de Jetstar is vooraan een grote uitsparing gemaakt, alsof daar een deur heeft gezeten. Dat klopt niet, de deur zit namelijk aan de linkerkant. Dit is naar mijn idee aangebracht om meer licht in het toestel te kunnen brengen. Het toestel is daardoor wel een beetje “verminkt”.

De “extra deur” is er later in gemaakt voor meer licht in de cabine

N880EP

N880EP Convair CV-880

Eveneens in 1975 schafte Elvis de N880EP aan. Dit is een Convair CV-880 die eerder dienst had gedaan als passagiersvliegtuig bij Delta Airlines. Bij Delta vloog het met de registratie N8809E. De Convair is in 1960 gebouwd (c/n 22-00-38). Voor USD 250.000,- werd Elvis de eigenaar.

Cockpit van de N880EP Convair CV-880

Vervolgens werd er nog een slordige USD 600.000,- aan een nieuw interieurtje verspijkerd. Dit werd gedaan door een bedrijf in Fort Worth (Texas). Elvis was er trots op dat het interieur van zijn vliegtuig werd ontworpen door hetzelfde design-team dat ook de Airforce One had ingericht, het presidentiele vliegtuig van de VS.
De Convair werd uitgerust met een zitruimte, een vergaderzaal met een teakhouten tafel, een privé slaapkamer met badkamer en queensize bed.

Zitruimte
Vergadertafel
Queensize-bed
Privévertrek
Queensize-bed

Stoelriemen en waterkranen werden in bladgoud uitgevoerd. Verder was er een videosysteem voor 4 TV’s en werden er 52 speakers in het toestel verwerkt voor de stereo geluidsinstallatie. Er was plek aan boord voor maximaal 29 passagiers, maar meestal werd er met niet meer dan 10 personen aan boord gevlogen.
De N880EP draagt de naam van zijn dochter Lisa Marie. Een andere benaming voor dit vliegtuig is Hound Dog I. Ook dit toestel heeft in  de staart het TCB-logo staan.

De Convair draagt de naam Lisa Marie
TCB op de staart van de Convair

Van de Convair CV-880 zijn ooit maar 65 exemplaren gebouwd. Het toestel moest concurreren met de Boeing 707 en de Douglas DC-8. Die strijd heeft het verloren. Tegenwoordig zijn er bijna geen complete Convair CV-880’s bewaard gebleven. Dit is wel het meest complete en toegankelijke toestel.

N880EP Convair CV-880
N880EP Convair CV-880
N880EP Convair CV-880

Andere vliegtuigen

De N777EP was niet de enige Jetstar van Elvis. Op 27 mei 2017 is nog een oud toestel van Elvis uit 1962 geveild. Deze Jetstar-II (n440RM, c/n 5016) had 30 jaar in Roswell in New Mexico motorloos op een vliegveld gestaan en werd te koop aangeboden. Dat toestel was in eigendom van Elvis en zijn vader Vernon. De koper moest er uiteindelijk USD 566.525,- voor neerleggen.
Verder heeft Elvis nog een Dassault Falcon 20C gehad met de registratie N368EJ. Dit toestel is, zover ik kan zien, nog altijd ingeschreven als N123RA als vrachttoestel.
Dan heeft Elvis in 1975 nog heel kort een Gulfstream I in zijn bezit gehad voor zijn manager Colonel Tom Parker en een Aero Jet Commander 1121 (N217AL c/n 38). Beide toestellen werden binnen een maand alweer verkocht.

Ben je in de buurt van Memphis, dan is een bezoekje aan Graceland zeker de moeite waard. De twee beschreven vliegtuigen kunnen je daarbij niet ontgaan. Al met al een mooie locatie om de herinnering aan de legendarische Elvis levend te houden!

Een gedachte over “16/08/2017 De vliegtuigen van Elvis Presley in Graceland, Memphis (Tennessee)

Geef een reactie