Dit weekend was een mini-fly-in georganiseerd bij het Aviodrome. Onder het motto Marine Rescue Heroes werd een link gelegd naar de 100-jarige Nederlandse marine. We zullen kort de aanwezige toestellen de revue laten passeren.
HB-RDG
Star of the show! Deze Grumman TBM-3R Avenger was op zondagmorgen al vroeg uit het Zwitserse Lausanne vertrokken. Even na het middaguur zette deze fors bemeten warbird zijn wielen op de baan van Lelystad Airport. Dit alles na een vlucht van 2 uur en 40 minuten.
De twee bemanningsleden waren in de lucht al onthaald door de Cessna 201K N84241M. Aan boord van dit toestel zat de bekende air-to-air luchtvaartfotograaf Ben Ullings. De kist werd gevlogen door Arie Bogaerds Jr.
De Avenger stond eigenlijk al voor zaterdag op de agenda. Het matige weer op de route weerhield de kist echter toen om naar Lelystad te komen. Bij aankomst werd de kist voor de T2-hangaar geparkeerd en door de speaker uitvoering besproken.
Later in de middag volgde nog een lokale vlucht. De collectiebeheerder van het Aviodrome, Raymond Oostergo was de gelukkig om in de backseat plaats te mogen nemen. Ook bij deze vlucht ging de foto-kist mee. Er werden een paar rondjes boven het veld gemaakt, zodat de warbird samen met het Aviodrome op de achtergrond kon worden vastgelegd.
Daarna werd de Avenger voorzien van de nodige litertjes AV-Gas. Een dure geschiedenis, want de tanks konden aardig wat brandstof herbergen. Ook de externe brandstoftanks onder de vleugel werden gevuld. In elk geval was er weer voldoende aan boord voor de terugvlucht naar Lausanne later in de middag.
De HB-RDG is een TMB-3R Avenger. De R is de aanduiding voor een 7 persoons type. Het werd onder andere gebruikt om personen van en naar vliegdekschepen te brengen. Verder werd de Avenger ingezet voor onderzeebootbestrijding. Het heeft een intern bommenluik waar een torbedo in ondergebracht kan worden. Dat is bij de HB-RDG ook zo. Er is zelfs een dummy torpedo aanwezig.
Van de Avenger werden in totaal 9.839 exemplaren gebouwd vanaf 1942. De HB-RDG is in 1945 in dienst gekomen.
PH-KHV
De Beech D18S PH-KHV van de Koninklijke Luchtmacht Historische vlucht was al op vrijdagmiddag aangekomen. Dit fraai onderhouden zilverkleurige toestel uit 1952 maakt deel uit van een collectie vliegende toestellen die bij de Koninklijke Luchtmacht hebben dienstgedaan.
Deze Beech zelf is dan geen echte oude KLu veteraan, het toestel heeft als navigatietrainer dienst gedaan bij de Canadese strijdkrachten.
De Beech D18S kenmerkt zicht door de dubbele staart. Deze staat precies in de luchtstroom van de beide motoren. Zo zorgt men er voor dat het toestel optimaal wendbaar is.
De KLu heeft in totaal 28 van deze toestellen gehad. Zij werden als T-7 aangeduid.
Met deze Beech wordt uiterst behouden gevlogen. Maar de Beech D18 is in staat om volledig aerobatic te vliegen. Dat bewijst de Amerikaan Matt Younkin met zijn kist N9109R. Onder andere op Oshkosh tijdens de AirVenture laat hij zien waartoe deze klassieke twin in staat is. Loopings en rolls zijn geen enkel probleem voor deze kist!
PH-LSK
De PH-LSK is een North American AT-16. Het is een opleidingstoestel dat in grote getale is gebouwd. De vraag naar dit toestel was in en kort na de Tweede Wereldoorlog zo groot dat het bij Canadese fabrieken in licentie is gebouwd. Er zijn toestellen gemaakt bij Canadian Car & Foundry en bij Noorduyn. De PH-LSK is een exemplaar uit de Noorduyn fabriek en werd in 1942 gebouwd.
De typeaanduiding en benaming is divers van dit model. Zo wordt het aangeduid als T-6 (Amerikaanse luchtmacht), SNJ-1/2/3/4/5/6/7 (Amerikaanse marine) of AT-16 (bij Noorduyn gebouwde toetellen) en heet de Amerikaanse versie Texan en de Canadees/Britse versie Harvard. In Nederland wordt de benaming Harvard het meest gebruikt. In totaal zijn er meer dan 15.000 exemplaren van dit model geproduceerd. Het was daarmee een populair opleidingstoestel. Ook kom je dit model nog in flinke aantallen tegen in het “warbird-circuit”.
Bijna alle Harvards zijn uitgerust met een Pratt & Whitney R-1340 Wasp stermotor. Deze motor en de “klapperende” propellertips van dit toestel geven het een kenmerkend geluid.
De PH-LSK was, net als de Beech, al op vrijdagmiddag aangekomen. Beide toestellen werden voor het oude stationsgebouw van het Aviodrome geparkeerd zodat ze goed bekeken konden worden. In de tweede helft van de middag vertrok de Harvard weer richting Gilze Rijen.
PH-ACG
De Fokker S-11.1 Instructor PH-ACG uit 1951 is momenteel niet luchtwaardig. Het toestel past echter wel helemaal in het thema, het is gehuld in de oude kleuren van de Koninklijke Marine.
De PH-ACG heeft onderdak in de Catalinahangaar op Lelystad Airport. Daar staat het momenteel zonder propeller. Voor deze gelegenheid mocht het S-11-je twee dagen buiten spelen. Om het vliegtuig nog wat fraaier te tonen werd de propeller van de Fokker S-12 PH-NDC afgehaald. Dit toestel stond daardoor propellerloos (en vleugellam) in de T2-Hangaar van het Aviodrome.
De Nederlandse strijdkrachten bestelden bij Fokker 39 S-11 Instructors. Negen daarvan kwamen in dienst bij de Koninklijke Marine op De Kooy bij Den Helder. In 1973 werd het toestel buiten dienst gesteld en kwam het in het civiele register terecht.
N8233
De N8233 is een De Havilland DH-82a Tiger Moth. Het kistje stamt uit 1944 en heeft gevlogen bij de Rijksluchtvaartschool op Eelde. Daarbij had het de registratie PH-UAO. In 1970 is het naar de VS vertrokken als N8233. In 1992 keerde het echter weer terug op Nederlandse bodem.
Momenteel is de Stichting Dutch Tiger Flight eigenaar van de kist. Zij vliegen ermee vanaf vliegveld Hilversum. Vanaf daar kwam het dan ook vroeg op de zondagochtend aan.
G-BWTG
De G-BWTG is een De Havilland DHC-1 Chipmunk 22. Het draagt de kleuren van zijn oude werkgever de Royal Navy. Daarbij staat alleen de oude militaire registratie WB671/910 op het toestel. Dat is toegestaan in de UK. De civiele registratie is alleen af te lezen in de cockpit op een klein plaatje.
Deze Chipmunk is gebouwd in 1950 door De Havilland in de UK. Oorspronkelijk was het ontworpen door De Havilland Canada, de Canadese tak van het van origine Britse bedrijf. In totaal zouden er 735 exemplaren door De Havilland in de UK gebouwd worden. Dat is het overgrote deel van de in totaal 1.284 gebouwde exemplaren van dit type. De rest is in Canada en in Portugal gebouwd.
De G-BTWG hoort thuis in Nederland. Het heeft Teuge als standplaats. Voor deze fly-in arriveerde het toestel aan het einde van de zaterdagmiddag.
PH-PBY
De Consolidated PBY-5 Catalina PH-PBY stond ook bij het museum geparkeerd. Erg stoer, want de dinsdag er voor raakte deze oude dame nog geblesseerd. Het neuswiel klapte niet uit na een vlucht. Daardoor moest het op de neus op de baan van Lelystad Airport landen. Gelukkig lijkt de schade mee te vallen en is het toestel hopelijk weer snel operationeel.
Deze Catalina stamt uit 1941 en is het oudste nog vliegende exemplaar.
F-GLHF
De F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister F-GLHF maakte ook deel uit van het rijtje bezoekende kisten tijdens deze fly-in. De Fouga hoort thuis in de T2-Hangaar van het Aviodrome en is dus eigenlijk niet binnen komen vliegen.
Op zaterdagmiddag maakte deze kleine straaltrainer een korte vlucht. Daarbij werd het geflankeerd door de eerder genoemde Cessna 201K N8421M. Ook tijdens deze vlucht maakte de fotograaf Ben Ullings air-to-air opnames. Deze zullen vast eerdaags opduiken in luchtvaarttijdschriften of in de social media.
Helaas geen G-RIMM
Dit weekend werd ook een zeldzame Westland Wasp verwacht. Er vliegen nog maar een paar van deze helikopters in de wereld. Vanuit de UK zou de G-RIMM arriveren. Helaas ging dit niet door. Door een defect aan de staartrotor kon het toestel niet vliegen.
Randzaken
Naast de bovengenoemde vliegtuigen was natuurlijk ook de vaste collectie van het museum te bezichtigen. Op dit moment is er een aparte collectie samengesteld met de 100-jarige Marineluchtvaartdienst als thema.
Er waren ook een aantal standjes aanwezig van o.a. de reddingsbrigade, de stichting van de Catalina en van Onze Luchtmacht. Opvallend was de zingende act met twee fotograferende dames in de hal van het museum. Bezoekers konden zich hier laten vereeuwigen door twee dames die zorgende voor een leuke compositie. Dat deed men door tal van attributen zoals vliegercaps, petten, brillen en pruiken. Naast dat de foto’s grappig waren klonken de dames ook buitengewoon prettig! Als dat geen multi-tasken is! 😉
Hopelijk heeft dit weekend de verwachte aantallen bezoekers naar het museum weten te trekken. Bezoekers brengen geld in het laatje. En daar is een organisatie als deze nu eenmaal sterk van afhankelijk om alles in stand te houden, laat staan uit te breiden. Los van de financiën zal het namelijk niet ontbreken aan het team van het Aviodrome. Dat is zeer betrokken en enthousiast. Men heeft hopelijk nog veel meer leuks in petto voor de komende jaren!
3 gedachten over “19 en 20/08/2017 Marine Rescue Heroes bij Aviodrome”
Where is it?
Lelystad Airport (EHLE) in the center of the Netherlands.
Oh Ok. Will check earlier for next time