20/08/2017 Een leuke aerobatickist op Lelystad Airport

D-ETXA XtremeAir XA42

Afgelopen weekend werd bij het Aviodrome het evenement Marine Rescue Heroes gehouden. Dat leverde een aantal leuke bezoekende vliegtuigen op voor Lelystad Airport. Meer daarover is HIER te lezen. Op de zondag 20 augustus waren er echter nog een paar meer vermeldenswaardigheden. Die laten we natuurlijk niet onbenoemd.

XtremeAir XA42

De leukste “gewone” bezoeker vandaag was wel de D-ETXA. Dit is een XtremeAir XA42 gebouwd in 2013 met c/n 124. Het is een in Duitsland ontworpen aerobatictoestel. De XA42 is sinds 2011 EASA gecertificeerd en heeft een 315 pk (235 kW) sterke Lycoming 6-cilindermotor met een driebladige prop.

D-ETXA XtremeAir XA42

Momenteel zijn er een kleine 50 van gebouwd. Dit toestel kan zich meten met de Extra toestellen, de Russische Sukhoi’s of de Zviko Egde 540.

D-ETXA XtremeAir XA42

De D-ETXA is een tweezitter, al zou je dat op het oog niet zeggen. Op de foto is de kist te zien met een cockpitkap voor één persoon. Deze kan ook gewisseld worden, zodat voor de piloot nog een passagier kan plaatsnemen. Bij het instappen van de piloot bij vertrek is zichtbaar dat er nog een plek is voor de zitplaats van de piloot.

Bij een geopende kap is goed te zien dat er nog een zitplaats voor de piloot aanwezig is

Op de kist staat nog een belangrijke waarschuwing: eenmaal vliegen met dit toestel zou verslavend werken… 🙂

D-ETXA XtremeAir XA42

Van 5 tot en met 13 augustus 2017 werd in het Tsjechische Chotebor voor de 10e keer de European Aerobatic Championships in de categorie Advanced gehouden. Daar deed de D-ETXA ook aan mee. Het toestel werd gevlogen door de Fransman Bastien Le Roux. Hij is in juni Frans nationaal kampioen geworden met dit vliegtuig.

D-ETXA XtremeAir XA42

Van de 47 deelnemende kandidaten vlogen er 5 met een XtremeAir XA42. Nederland werd door Ringo Massa en Martijn Kersten vertegenwoordigd. Zij vlogen met de D-EXML die op Lelystad Airport thuishoort. Bastien Le Roux is verdienstelijk 8e geworden. Martijn Kersten 26e en Ringo Massa 32e.

Bizjet

In de tweede helft van de middag doemde er zomaar een bizet op. De Cessna Citation PH-FIS kwam even buurten. Vaak vliegen dergelijke toestellen een straight-in appraoch. De PH-FIS niet, die vloog gewoon via punt BRAVO en SIERRA naar downwind om vervolgens een touch and go te maken.

PH-FIS Cessna 525 CitationJet

Daarna volgde een circuitje gevolgd door een fullstop. De piloot en enig inzittende (had-ie maar gebeld, ik wilde wel mee… 😉 ) parkeerde daarna de kleine privéjet voor de toren. Ik zeg: “douze points!”

PH-FIS Cessna 525 CitationJet

Overige bezoekers

Vanaf Rotterdam – The Hague liet Tim zich zien. PH-TIM is een Robin DR400 Regent.

PH-TIM Robin DR-400-180 Regent

Op Middenmeer hoort deze Tsjechische ultralight thuis. Het toestel heeft wel vaker Lelystad Airport aangedaan. Opmerkelijke hierbij is dat de piloot na het uitstappen zich in een rolstoel verplaatst. Deze handicap verhindert hem niet “zo vrij als een vogel” te zijn in zijn aangepaste vliegtuig.

OK-SUA 39 TL Ultralight TL-3000 Sirius

BioFlight was vandaag weer paraat met een van hun Vulcanair Observers. De OY-ILS kwam in de ochtend binnen en bleef verder werkloos op het platform staan.

OY-ILS Vulcanair P.68 Observer 2

Locals

Zowaar een nieuwe local vandaag, de PH-4Q6. Deze Tecnam P92 was in mei van dit jaar al gesignaleerd als I-8677. Inmiddels heeft het toestel dus een PH-registratie gekregen en kan het ingezet worden.

PH-4Q6 (ex I-8677) Tecnam P92 Echo Super is nieuw in het Nederlandse register

Nog wel een local, maar waarschijnlijk niet voor lang. Ik heb het dan over de PH-TYD. Deze Piper PA-28-140 Cherokee staat te koop bij Air Waterland. Deze middag werd er een kort proefvluchtje mee gevlogen met een potentiele koper. Als de koop daargaat vertrekt het kistje alweer van Lelystad.

PH-TYD Piper PA-28-140 Cherokee F

De N8241M had het twee leuke “missies” vandaag. Het mocht op pad met de Zwitserse Grumman Avenger voor een fotovlucht.

N8241M Cessna 210K Centurion

Het is altijd leuk om een Cessna 210 te zien die vertrekt en dan de wielen intrekt. Deze worden op een aparte manier naar achteren gestrekt en vervolgens opgeborgen in de romp.

N8241M Cessna 210K Centurion

Uit Lausanne in Zwitserland was al de Grumman TBM-3R Avenger aangekomen. Maar er was nog meer verkeer vanuit Lausanne vandaag. Ook de Cirrus SR22 N145PM kwam vanaf dit veld. De kist hoort thuis op Lelystad en werd na aankomst afgetankt voor een volgend avontuur.

N145PM Cirrus SR22-GTS G3 Turbo kwam ook uit Lausanne, net als de Avenger

Als laatste local de PH-TMH. Deze Piper Tomahawk staat gestald bij de KLM-Aeroclub. Het kistje vliegt niet zo vaak en er zijn tegenwoordig ook niet zoveel Tomahawks meer. Een plaatje is daarom wel weer eens op zijn plaats, naar wij dachten.

PH-TMH Piper PA-38-112 Tomahawk

Ooievaars

Dan nog even oog voor de natuur. Geregeld strijken er koppels ooievaars neer op het vliegveld. Niet een erg gelukkige combinatie met startende en landende vliegtuigen.

Ooievaars

Bijna dagelijks is de havendienst dan ook druk doende om hun restpartij oudejaarsvuurwerk erdoorheen te jassen om zo de vogels af te schrikken. Vandaag zat een koppel ooievaars keurig op een stukje gras naast de hangaars. Hier had niemand last van hun. En ze lieten zich ook nog eens gewillig van dichtbij fotograferen.

Ooievaars

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 20 augustus 2017.

Geef een reactie