Dit jaar alweer voor de 34e keer wordt op Schaffen Diest de welbekende Fly-in georganiseerd. Sinds jaar en dag staat dit evenement garant voor een bijzonder gastvrij en ongedwongen evenement waarbij de klassieke luchtvaart en de klassieke auto’s/motoren elkaar ontmoeten.
Helaas was de zaterdag voorzien van een grijs wolkendek. Dat weerhield veel piloten ervan om een boekje te brengen aan Diest. Wij schatten de situatie als prima vliegbaar in en dat bleek ook zo te zijn.
Na het middaguur vertrokken we met de PH-SKC, een Cessna 172, vanaf Vliegveld Hilversum. De wolkenbasis zat rond de 1.800 voet, ruim voldoende om VFR te kunnen vliegen. Het horizontale zicht was zelfs prima.
Toch waren wij pas de tweede of derde bezoekende kist toen wij even voor 15:00u de landing inzetten. Er stonden naar schatting rond de 30 tot 40 toestellen op het veld. Bij mooi weer kan dat bijna een tienvoud hiervan zijn… We waren eventjes bang dat we wellicht met onze Cessna 172 (bouwjaar 1978) nog in de prijzen zouden vallen voor de oudste bezoekende kist, de langst gevlogen afstand of de oudste piloot (deze week 60 geworden…)! 😉
Op de vrijdag waren gelukkig al een flink aantal Britse toestellen naar Diest gekomen. Toen was het weer boven het kanaal prima, zodat men moeiteloos het veld kon bereiken. Onder die bezoekers waren een aantal leuke exemplaren.
Helaas stonden een aantal van deze bezoekers afgedekt met kappen over de kist. Begrijpelijk in verband met het wisselvallige weer, jammer voor de foto…
Tussen de bezoekers stond een Zwitserse Piper Cub. Dit toestel kwam niet uit Zwitserland, maar uit Antwerpen. Hier is het net gereed gekomen na een grote restauratie. Vermoedelijk zal het eerdaags vertrekken richting de Alpen, terug naar zijn eigenaar.
Dat Diest een Fly-in is waar niet alleen maar kleine sportkisten komen, bewezen een drietal kisten. Een Poolse Antonov An-2 bijvoorbeeld. Deze grote dubbeldekker hoort overigens thuis in België.
Ook de G-ONAA (Bronco) en G-BEOL (Skyvan) waren effe groter dan de doorsnee bezoeker. De Fly-in op Diest staat daarmee al jarenlang garant voor een leuke afwissing in de bezoekende types!
Nadat we ons traditionele broodje voortreffelijke hesp met een colaatje light hadden genuttigd (worden die broodjes nou ieder jaar langer?!?), zijn we wat oude bekende gaan opzoeken langs de start/landingsbaan. Tijd genoeg voor oude verhalen, het was erg rustig met vliegverkeer.
Over oude verhalen gesproken, de drijvende kracht achter deze Fly-in; Dhr. Guy Valvekens voegde zich ook nog even bij ons. Wat volgde waren een paar smakelijke verhalen van weleer over zijn belevenissen tijdens eerdere edities van dit evenement. Mijn inschatting is dat met deze man gerust een week lang door te brengen is, terwijl hij onophoudelijk, vermakelijk en onvermoeibaar verhaald over de luchtvaart. Dat zal nimmer vervelen, zeker niet als dat vergezeld gaat van een prettige pot Belgisch bier!
In de tweede helft van de middag werd er toch nog een beetje gevlogen. De OO-WIL deed een rondje, alsmede de G-BUCO. Dat leverde toch een paar mooie plaatjes op. We waren dan ook zeker niet voor niets gekomen!
Ook de aanwezige Agusta A109 helikopter maakte een paar vluchten. Met deze Belgische militaire heli werden een aantal relaties getrakteerd op een rondje om de kerk.
Even voor zessen verlieten ook de wielen van de PH-SKC weer het gras van Diest, op weg terug naar Hilversum. Direct na ons werd het veld gesloten, er werden geen toestellen meer verwacht. Zodoende kon de verkeersleiding en aanwezige hulpdiensten vroeg aan het bier. Een wijs besluit!
Voor de volgende dag, de zondag werd aanmerkelijk beter weer voorspeld. Veel vliegers hebben gelukkig op die dag nog een bezoekje aan Diest gebracht, zodat het evenement al met al weer een succes is geworden. Helaas waren wij die dag niet meer aanwezig.
Deze editie zal voor AirOnline.nl dan ook de boeken in gaan als de editie met het minst aantal gemaakte foto’s… Maar ze zijn beslist de moeite van het bekijken waard!
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Belgium –> Schaffen-Diest (EBDT) met de datum 12 augustus 2017.