24/08/2017 Captain Biff Windsock and the Red Rockette op Lelystad Airport

NC16S Beech D17S Staggerwing

Vanmiddag landde er een beauty van een vliegtuig op Lelystad Airport. Vanuit Maastricht-Aachen Airport arriveerde de NC16S Beech D17S Satggerwing. Deze prachtige rode dubbeldekker, kenmerkend doordat de bovenste vleugel verder naar achter is geplaatst ten opzichte van de onderste, arriveerde voor een poetsbeurt van een paar dagen.

NC16S Beech D17S Staggerwing on final Runway 23

Deze Beech is in stamt uit 1944 en heeft dienstgedaan bij de Britse luchtmacht als FT466. In 1994 is het in handen gekomen van de huidige eigenaar, de Amerikaan Bill Charney oftewel Captain Biff Windsock.

Bill Charney alias Captain Biff Windsock bij zijn Staggerwing

Als kind van 4 zag hij in 1944 voor het eerst een Staggerwing en hij was meteen verliefd. Ook wist hij dat hij wilde gaan vliegen.
Wat volgde was een indrukwekkende carrière bij de Amerikaanse Air National Guard en bij United Airlines. Hij heeft bijvoorbeeld 200 missies in een F-100 gevlogen boven Vietnam. Maar ook heeft hij gevlogen op de DC-6 en DC-7.

NC16S Beech D17S Staggerwing

Pas 54 jaar na zijn eerste ontmoeting met een Staggerwing was hij in de gelegenheid om zijn droomkist te kopen, de NC16S. De eerste jaren heeft hij er al veel mee gevlogen en er alles aan gedaan het toestel in conditie te houden. Uiteindelijk is de kist naar Nieuw-Zeeland verscheept voor een driejarige restauratie. De kist kwam daar als nieuw uit tevoorschijn. Dat vroeg om een nieuw avontuur met de kist…

NC16S Beech D17S Staggerwing

Dat heeft Captain Biff gevonden. Hij heeft een zwerftocht rond de wereld achter de rug met deze kist, startende in 2009. Zijn missie was het vinden van de beste blueberry muffin ter wereld. Deze zoektocht heeft hem al over de hele wereld gebracht met zijn kist.

NC16S Beech D17S Staggerwing

Zijn kist heeft als naam de The Red Rockette. Dit is genoemd naar de beroemde dames-dansgroep de The Radio City Rockettes uit de VS. De dochter van deze vlieger heeft hierin opgetreden.

The Radio City Rockettes (foto: Internet)

Een aantal jaar geleden had Biff Windsock zijn kist al eens op Lelystad laten poetsen en laten voorzien van een zogenaamde A-Glaze behandeing. Dat is een specilale conserverende behandeling waardoor het vliegtuig lang mooi blijft en makkelijk te reinigen is.
Daarop vloog hij in 2012 met het toestel naar het prestigieuze Britse Goodwood Revival evenement en viel daar meteen in de prijzen. Angus Craig van A-Glaze is daarom door Bill gevraagd om deze bijzonder poetsbeurt te herhalen.

NC16S Beech D17S Staggerwing

Na aankomst werd de Beech D17S de hangaar ingeduwd bij Rotor & Wings. Dat ging behoedzaam en soepel. Ik kan het weten, want ik heb er bij geholpen! 😉
De komende dagen zal de kist opgeknapt worden. En dat terwijl het toestel er zo ook al prachtig uitziet! Maandag 28 of dinsdag 29 augustus hoopt Biff Windsock dan weer te vertrekken in een show-room-shine Staggerwing.

NC16S Beech D17S Staggerwing

Deze Beech Staggerwing was overigens niet nieuw voor mij. In 2011 was het toestel ook te zien bij de Fly-in op Hahnweide (D).

NC16S Beech D17S Staggerwing op Hahnweide in 2011

Overige bezoekers

Naast de Beech waren er nog een paar leuke kisten vandaag op Lelystad Airport. Een daarvan was de Lusemburgse Pilatus PC-12 van JetFly Aviation. Dit bedrijf, dat gevestigd is in Oostenrijk, vliegt met een flinke vloot Luxemburgs-geregistreerde Pilatus PC-12’s. Zij verzorgen charter-personenvervoer door heel Europa.

LX-NEW Pilatus PC-12/47E
LX-NEW Pilatus PC-12/47E

Na het afleveren van de passagiers na de vlucht uit het Britse High Wycombe vertrok het toestel met alleen de bemanning. De bestemming was toen La Rochelle in Frankrijk. Gelukkig laten dergelijke toestellen zich niet afschrikken door de tijdelijke korte baan van 800 meter.

LX-NEW Pilatus PC-12/47E

Vandaag werden er met de Cessna D-EEFI enkele demovluchten uitgevoerd. Dit is een nieuwe Cessna 172S uitgevoerd met een turbo-dieselmotor.
Dit is het nieuwste model van de eindeloze rij varianten van de overbekende Cessna 172. Het model wordt aangeduid als Turbo Skyhawk JT-A en is gebaseerd op de Cessna 172S variant. Deze versie heeft een 155 pk (116 kW) sterke Continental CD-155 diesel motor. Deze versie zou overigens zomaar eens “first visit” van dit type kunnen zijn voor Nederland!

D-EEFI Cessna 172S Turbo Skyhawk JT-A

Op het platform stonden vandaag weer de nodige Partenavia/Vulcaiair fotokisten. Het ging hier om de Belgische OO-TJK en OO-PXL en de Deense OY-ILS.

OO-TJK Partenavia P.68 Observer + OO-PXL Partenavia P.68C Victor

Air Waterland

Bij Air Waterand laten de plakletters nog even op zicht wachten. De EC-FCF is inmiddels ontdaan van de letters EC. Het is nu wachten op de letters PH. De HA-BEN staat nog steeds als HA- (zonder BEN) in de hangaar.

(EC)-FCF Socata TB-20 Trinidad

De PH-EQV was eveneens nog aanwezig voor onderhoud. Datzelfde geldt voor de N126DG. Deze Grumman AA-5 vanaf Borkum kam langs voor een servicebeurtje.

PH-EQV Stoddard- Hamilton Glasair II RG

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 24 augustus 2017.

3 gedachten over “24/08/2017 Captain Biff Windsock and the Red Rockette op Lelystad Airport

Geef een reactie