29/08/2017 The Red Rockette verlaat glimmend Lelystad Airport

NC16S Beech D17S Staggerwing

Vandaag vertrok – na 4 dagen lang poetsen – de NC16S van Lelystad Airport. De rode Beech D17S Staggerwing was afgelopen donderdag binnengekomen. Het werd vervolgens gestald in de hangaar bij Rotor & Wings. Daar werd het door Angus Craig en zijn mannen van A-Glaze onder handen genomen.
De kist zag er bij aankomst al prachtig uit, maar, na de poetsbeurt was het toestel weer show-room-shine! Er was niets overgeslagen. De onderkant, de bovenkant, de voorkant, de achterkant, de binnenkant, kortom alle kanten kwamen aan de beurt. Zelfs de achterbank werd verwijderd om gereinigd te kunnen worden.

Zelfs binnen in de wielkasten was alles blinkend schoon

In het motorcompartiment werden alle gepolijste delen omgetoverd tot spiegeltjes. De chromen spinner was oogverblindend. Bij aankomst vond ik de ongepoetse kist al een plaatje. Maar toegegeven, het was nog niets in vergelijking met hoe het er nu uit ziet. Het rood vlamt je gewoon tegemoet!

Al het chroom in de motor is weer gepolijst
Je kunt je haar kammen in de spinner

De vlieger, Captain Biff Windsock, was rond het middaguur druk bezig om al zijn bagage weer in de kist onder te brengen. En dat was nogal wat! Tassen, rugzakken, boodschappentassen, reserve-olie, brandblusser enz. enz. Maar ja, deze kist is dan ook zo’n beetje zijn uit en thuis. Gelukkig paste alles erin, hij was het gewend vertelde hij. Ook is de motor sterk genoeg om al het gewicht in de kist mee te torsen.

Tas voor tas wordt alles in de kist getild. Een secuur klusje

Tijdens het inpakken werd zelfs nog even de trekstang van het toestel gepolijst. Alles moest er weer tiptop uitzien.

Angus Craig van A-Glaze polijst ook de trekstang nog even

De reden daarvoor is dat de vlieger met zijn kist op herhaling wil gaan wat betreft zijn prijzenjacht tijdens het prestigieuze evenement Goodwood Revival in de UK. In 2012 viel zijn toestel daar ook in de prijzen, ook toen na een poetsbeurt door A-Glaze op Lelystad.

NC16S Beech D17S Staggerwing

De avond hiervoor was het toestel al afgetankt. Dat werd gedaan na een klein testvluchtje na het poetsen met de poetsploeg aan boord. Een van de mannen had hierbij zelfs zijn luchtdoop. Niet slecht om dat in een Staggerwing te kunnen doen!
Toen alles in de kist lag en de piloot een verschoninkje had aangetrokken was hij klaar voor vertrek. Behoedzaam werd het toestel in het zonlicht geschoven. Het duwen van een Staggerwing vergt enige instructie. Je kunt bij dit toestel niet zomaar gaan duwen aan vleugelranden of zo.

NC16S Beech D17S Staggerwing

Wat blijkt, rood trekt aan… Ineens stonden er nog meer rode objecten rond het toestel. Deze werden veelvuldig gefotografeerd.

Vandaag is…. ROOD!

De foto-shoot gaf de kist mooi even te tijd om langs natuurlijke weg de motorolie alvast wat te laten opwarmen door het zonlicht.

NC16S Beech D17S Staggerwing
NC16S Beech D17S Staggerwing

Dit was het moment om Bill Charney alias Captain Biff Windsock de hand te schudden en hem een goede reis naar Goodwood te wensen met zijn Red Rockette en te danken voor de foto-opties. Hij was overigens blij met het artikeltje op AirOnline.nl afgelopen donderdag. Hij had het onder ogen gekregen en had het een vriend in de VS laten vertalen.

NC16S Beech D17S Staggerwing

Vervolgens snel een plekje langs de taxibaan gezocht om hem bij het uittaxiën nog te kunnen fotograferen. De kist startte via baan 23 en klom naar het westen uit. Biff Windsock was weer op weg, naar zijn zeggen voor een lekker diner. Ontbijt en lunch waren namelijk beperkt gebleven tot twee enkele koekjes…

NC16S Beech D17S Staggerwing

Benieuwd of de kist ook dit jaar weer in de prijzen zal vallen in Engeland. Dat zal dan een van de laatst activiteiten van het toestel zijn dit jaar. Vervolgens gaat het naar Noord-Italië om daar te overwinteren.

NC16S Beech D17S Staggerwing

Beech Baron

Van hetzelfde merk als de Staggerwing – Beechcraft – kon ik vandaag nog een model fotograferen. Het betreft hier een Amerikaans geregistreerde Beech 58 Baron uit 1978. In geen opzicht te vergelijken met de Staggerwing uit 1944, behalve dan het merk.

N58ZS Beech 58 Baron

Deze twin met constructienummer TH-944 heeft een Frans verleden als F-GBDG. Sinds 2005 heeft het toestel zijn huidige registratie N58ZS.

Het typeplaatje van de N58ZS Beech 58 Baron

Het toestel heeft dezelfde Franse eigenaar als de Beech B90 N2ZN. Dit laatste toestel is ook op Lelystad in onderhoud geweest.

N58ZS Beech 58 Baron

De N58ZS is eveneens in onderhoud bij FLOW AeroNautical van Lauwrens Louwerse en het staat in een hangaar aan de Dakotaweg op Lelystad Airport. Deze kist is alleen niet vliegend hier gekomen.

N58ZS Beech 58 Baron

De N58ZS is echt een opknppertje. Het toestel stond in onderhoud in Zwitserland en is op verzoek van de eigenaar naar Lelystad vervoerd. Bij aankomst op 17 juli van dit jaar bleek dat het toestel volledig uit elkaar lag. De vleugels waren eraf, de motoren gedemonteerd, het hele interieur lag er uit, de staart is er af enz, enz.

N58ZS Beech 58 Baron
N58ZS Beech 58 Baron

Aanvankelijk was het toestel naar Zwitserland gegaan voor nieuwe ramen. Uiteindelijk werd het een beetje meer werk…

Veel onderdelen van de N58ZS Beech 58 Baron staan nog in grote kratten

Laurens heeft er een flinke klus aan, maar als het af is, staat er weer een prachtige Beech-twin in de hangaar.
Ook de D-EUBB is nog steeds in de hangaar onder de hoede van FLOW AeroNautical aanwezig. Nog een paar punten en het toestel is weer op en top luchtwaardig.

D-EUBB Piper PA-28R-201 Arrow II

Bezoekers

Bij Rotor & Wings kwam de D-EDAP op bezoek. Dit was een oude Cessna 150L. De inzittenden gingen op pad met de PH-RWY MBB Bo-105 van Rotor & Wings. Daarvoor werd de knalrode heli naar buiten gereden en naast de Beech Staggerwing gezet.

D-EDAP Cessna 150L

De heli vertrok eerder. Met enige zorg hield Captain Biff Windsock zijn kostbare bezit vast, zodat het niet door de rotorwash omver geblazen zou worden. Het verliep allemaal prima.

PH-RWY MBB BO.105DBS-4 klaar voor vertrek
Captain Biff Windsock houdt zijn kist vast terwijl de PH-RWY vertrekt

Nieuw voor mij was de PH-WIK. Dit is een Aerospatiale AS350. Het hoort bij HeliAir met als thuisbasis Harskamp. De heli maakte een aantal circuitjes alvorens weer terug naar zijn basis te gaan.

PH-WIK Aerospatiale 350B3 Ecureuil

De PH-WIK is in 2004 gebouwd. Sinds begin juni 2017 is het in Nederland ingeschreven. Daarvoor vloog het in Zwitserland als HB-ZJV en in Brazilië als PR-HLZ. Naast lesvluchten wordt het toestel ook voor camerawerk ingezet.

PH-WIK Aerospatiale 350B3 Ecureuil
PH-WIK Aerospatiale 350B3 Ecureuil

Ook vandaag weer een aantal fotovluchten. Het bekende rijtje OO-PLX, OO-TJK en OY-ILS was aanwezig. Van de Belgen een plaatje vandaag.

OO-PXL Partenavia P.68C-TC Victor
OO-TJK Partenavia P.68 Observer

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 29 augustus 2017.

Geef een reactie