Op het Waddeneiland Texel werd dit jaar van vrijdag 25 tot en met zondag 27 augustus de jaarlijkse fly-in georganiseerd. Op dit fraai gelegen vliegveld met een prachtige gladde grasbaan komen sportvliegers graag. En als er dan een fly-in georganiseerd wordt, kan het zomaar druk worden. Reden genoeg om ook zelfs een kijkje te gaan nemen.
Op de zaterdagmiddag zijn we met de PH-SKE (Cessna 172P) vanaf Hilversum naar Texel gevlogen. Daar troffen we een groot deel van de in totaal 200 bezoekende kisten over het weekend.
Een flink aantal kisten bleef overnachten. In tentjes bij de kist werd zo een tijdelijke camping ingericht. Niet erg leuk voor de foto’s van de toestellen, maar ach, het geeft toch wel een leuke sfeer zoals bijvoorbeeld op Oshkosh tijdens de EAA AirVenture.
We lichten er even een paar toestellen uit. Als eerste een leuke Cessna 150. Een model A uit 1961, met nog een rechte staart. En het beestje kwam uit Oostenrijk, helemaal goed!
Dan een Zwitserse GlaStar. Deze zelfbouwkist bleef uiteraard ook overnachten voor het weekend. Dit model was met een staartwiel uitgerust. Er zijn ook versies met een neuswiel te koop.
Wat mij betreft ster van de show: de PH-JAT. De Mustang van Early Birds op Lelystad kwam zowaar logeren. Wouter, de man in de backseat wist niet van te voren dat hij met deze warbird naar Texel zou gaan en had dan ook alleen een gummetje bij zich in plaats van een verschoninkje ! 😉
Met een prachtige low-pass arriveerde de PH-JAT boven Texel. Gevolgd door een kleine stuiter bij de landing, maar de ervaren piloot Edwin Boshof hield het toestel keurig onder controle.
Op de zondagochtend, zo was te zien op de social media, mocht Mike de Bruin van de havendienst op Texel een rondje met de PH-JAT om het eiland vliegen. Een mooie beloning voor een goed georganiseerd evenement.
Leuke nieuwkomer was voor mij nog de PH-CVE. Deze Dyn’Aero MCR-01 Banbi stond medio juni van dit jaar nog als G-CDGG op Seppe, wat ook de thuisbasis is. Inmiddels is het toestelletje omgeregistreerd naar PH-CVE.
De D-EHHL is een Mooney M.20F Executive. Van deze versie zijn er tussen 1966 en 1977 zo’n dikke 1.100 toestellen gebouwd. Het model is kenmerkend door het extra derde raampje. Dat werd mogelijk doordat bij dit model de romp iets verlengd werd ten opzichte van eerdere versies. De D-EHHL stamt overigens uit 1967. Met het bezoek aan Texel werd het 50ste jaar van deze kist door de eigenaar gevierd.
De D-MJMW Breezer Aircraft Breezer CL was gearriveerd met een extra co-piloot. Deze op-en-top goedgeklede aviateur hield de wacht in het toestel, terwijl de overige inzittenden zicht waarschijnlijk te goed deden aan een Texels biertje. Ach ja, iemand moet het vervelende werk doen nietwaar?!? 😉
In een andere Ultralight, de D-MYSR Evektor EV-97 Eurostar stond een wijze tekst: “This machine has no brains. Use your own!” Kennelijk een boodschap waar de vlieger van dit toestel telkenmale aan herinnerd moet worden! 🙂
Helaas ging het op zaterdag in de middag licht regenen. Een bandje met neerslag trok net over het eiland. Bij vertrek richting Hilversum, later in de middag, zaten we zo’n beetje bij Den Oever namelijk alweer in de zonneschijn. De regen kon pret echter niet drukken op dit leuke vliegfestijn.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Texel met de datum 26 augustus 2017.