09/09/2017 Lelystad Airport tussen de buien door

Geplaatst op Geplaatst in (Motor)zweefvliegtuigen, Helikopters, Sportvliegtuigen, Twins, Warbirds
PH-JAT North American P-51D Mustang

Naast de deelnemers van DONAC 2017 waren er nog een paar kisten die het wisselvallige weer trotseerden op Lelystad Airport op zaterdagmiddag 9 september. Leukste kist op de baan was verreweg wederom de PH-JAT. De Mustang van Early Birds had een bezoek gebracht aan Twente.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Daar werd gevierd dat “Keep them rolling” 45 jaar bestond. Daar mochten natuurlijk antieke vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog niet bij ontbreken. Vrolijk zwaaiend passeerde Arie Bogeards Jr. een van de nieuwe foto-stekjes langs de nieuwe taxibaan.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Met het in gebruik nemen van het nieuwe deel van de startbaan is er nu ook een mogelijkheid om later in de middag, als de zon doorgedraaid is, aan de overzijde van het veld te fotograferen. Kisten die bij N3 of N4 de baan afkomen zijn momenteel prima te fotograferen.

PH-KAX Piper PA-28-181 Archer II gefotografeerd vanaf de westzijde
PH-BNK Beech F33C Bonanza

In de ANWB-hangaar staat op dit moment de PH-OOP. Deze Airbus Helicopters H145 is een van de twee Waddenheli’s. Normaal opereert het toestel vanaf de vliegbasis Leeuwarden. Net als eerdere dagen maakte het toestel een lokale vlucht.

PH-OOP Airbus Helicopters EC145 T2

Vandaag bleef het vliegen beperkt tot het maken van een kort circuitje, gevolgd door een landing op het nieuwe heli-aiming-point. Daarna werd weer naar de hangaar gehoverd. Op deze manier werden een paar vluchtjes gemaakt, waarbij de inzittenden vooral jonge kinderen betrof. Wanneer er geen medische reden is lijkt mij de funfactor van een rondje in een Waddenheli groot. 😉

PH-OOP Airbus Helicopters EC145 T2
PH-OOP Airbus Helicopters EC145 T2

De bemanning van de PH-ACI had minder fun vandaag lijkt me. Deze Cessna T303 wilde een uurtje lokaal gaan vliegen. Na de eerste start werd door de toren verzocht of de transponder aan mocht. Deze bleek echter defect en dus landde men weer om dit te laten repareren bij AIS. Daarna werd tot twee keer toe opnieuw gestart, telkenmale liet de transponder hen in de lucht in de steek. Men heeft hierna er de brui aan gegeven voor die dag.

PH-ACI Cessna t#03 Crusader

De Fokker S-11 PH-HOK maakte een lokaal vluchtje. Altijd goed voor een plaatje.

PH-HOK / E-29 Fokker S-11.1 Instructor

Zowaar ook nog een bezoeker van Hilversum. De PH-985 kwam langs voor een paar touch and go’s. Hilversum was erg nat door de regenval van de afgelopen dagen en was op vrijdag daardoor zelfs gesloten. Om het veld te sparen kan men beter touch an go’s oefenen op een veld met een verharde baan. Dat deed deze Scheibe dan ook.

PH-985 Scheibe SF.25D Falke

Doordat op de nieuwe baan de eerst mogelijke afrit (N3) vanuit de richting 23 redelijk aan het einde ligt, moeten veel kistjes nadat zij uitgerold zijn nog een eind doortaxiën. Hierdoor staat men relatief lang op de baan. Er moet daardoor vaker een doorstart gemaakt worden door verkeer dat dit niet helemaal goed inschat. De PH-ZVA had daar deze middag wat op gevonden, een long landing. Dat wil zeggen; landen op het laatste deel van de baan. Dat ging op zicht goed, alleen werd het een landing op het neuswiel. Op de foto staat het kistje op het punt om als eerste met het voorste wiel het asfalt te raken. Een kleine stuiter was het gevolg, maar daarna was alles weer onder controle.

PH-ZVA Aero AT-3 R100

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad met de datum 9 september 2017.

Geef een reactie