12/09/2017 PH-TXN North American AT-6A Texan bijna klaar op Lelystad Airport

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

Vandaag zijn we even wezen kijken naar de vorderingen bij het in elkaar zetten van de Texan bij Wings over Holland op Lelystad Airport. Deze prachtig gespoten Texan nadert het einde van zijn opknapbeurt. Het doel is nog steeds om zaterdag a.s. (16 september 2017) naar de airshow Heldair te vliegen op Den Helder. Dat vergt naar mijn idee nog wel een eindsprint! Maar als het allemaal lukt, dan zal deze kist ongetwijfeld ster van de show worden!

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

Sinds mijn vorige bezoek (28 augustus 2017) is er weer heel wat gebeurd. De vleugels zitten er inmiddels weer aan en het staartvlak en de staartvleugels zijn gemonteerd.

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

Op dit moment wordt er gewerkt aan alle overige delen. Zo worden op dit moment nieuwe ruitjes in de cockpitdelen gezet. Deze zijn hagelnieuw en uiteraard nog krasvrij.

Het nieuwe cockpitglas wordt gemonteerd

Op een tafel, dicht bij de kist, ligt een flinke verzameling paneeltjes en onderdelen om u tegen te zeggen. Alles al keurig gespoten. Het is net een grote Meccano-bouwdoos. Uiteindelijk is het te hopen dat er geen deeltjes overblijven…! Maar dat gaat zeker goedkomen! 😉

Tafel vol met onderdelen!

De vorige keer zat de motorcowling er nog ongespoten op. Deze was nu verwijderd. Ook de propeller ligt al blinkend klaar om deze prachtige warbird straks door het zwerk te trekken.

De propeller van de PH-TXN

Als registratie zal deze kist 313 meekrijgen. Deze registratie is met goedkeuring van de 100-jarige Koninklijke Marine afgegeven. Uiteraard hoort er ook een civiele registratie bij het toestel, dat is – heel toepasselijk – PH-TXN geworden. De stickers met 313 liggen al te wachten.

De stickers met 313 erop liggen al klaar

De schuifbare cockpitkappen moeten nog gespoten worden. Een ervan stond nog kaal en zonder ruitjes te wachten op een likje verf.

Een van de schuifbare cockpitkappen

Na de restauratie hoopt men bij Wings over Holland regelmatig met deze kist te gaan vliegen. Een unieke kans voor piloten om ervaring op te doen in een dergelijke staartwielkist.

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

Helaas zijn we zelf niet op Den Helder aanwezig bij de vliegshow om het debuut te aanschouwen. Maar we hopen de PH-TXN binnenkort snel in zijn element op Lelystad aan te treffen. Kan bijna niet wachten!

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

PH-PBA

In de middag vertrok de PH-PBA DC-3 Dakota van de DDA Classic Airlines. Met slechts alleen de twee bemanningsleden voor op de bok vertrok “Princes Amalia” voor een vluchtje naar Schiphol. Via een VICTOR-arrival (via Vinkeveen) werd koers gezet naar Schiphol Oost. Bij het vertrekken meldde te verkeerstoren “tot vanavond zes uur!”.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Met een mooie wolkenlucht en felle opklaringen was het een feestje om deze Dakota weer even te fotograferen. Hieronder een serie plaatjes van de start.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

D-EVEN

Bij Air Waterland is afgelopen zondag weer nieuwe handelswaar binnengekomen. Ditmaal een Duitse Socata TB-9 Tampico Club. Dit toestel, met de registratie D-EVEN, stamt uit juli 1991. Het toestel stond eerder dit jaar online te koop bij de vorige en eerste eigenaar. Air Waterland heeft het toestel nu overgenomen en het zal vermoedelijk ook weer te koop worden aangeboden.

D-EVEN Socata TB-9 Tampico Club

Zoals in de staart te zien is stond het kistje op Flugplatz Wismar-Müggenburg (EDCW). Dit ligt ten oosten van Hamburg aan de Noordkust van Duitsland.

D-EVEN Socata TB-9 Tampico Club

Helaas staat het kistje buiten op de foto met een kap over de cockpit. Dit biedt wat bescherming voor de eerste herfststorm die voor de volgende dag voorspeld is. Bij beter weer doen we dat hopelijk nog een keertje over.

D-EVEN Socata TB-9 Tampico Club

PH-3D7

Bij Dynamic Aviation staat alweer een tijdje de PH-3D7 buiten. Dit is een Kappa KP-2UR Sova ultralight. In maart 2015 maakte dit toestel een landing zonder uitgeklapte wielen op de ultralight-grasbaan van Lelystad Airport.

PH-3D7 Kappa KP-2UR Sova

Vervolgens is het bij Dynamic Aviation onder handen genomen en nu is het weer klaar voor een Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL).

PH-3D7 Kappa KP-2UR Sova (maart 2015)

Ik weet niet of het toestel snel genoeg is om toestemming te krijgen om nog steeds vanaf Lelystad Airport te opereren. Alleen snelle ultralights zijn nog toegelaten sinds het sluiten van het grasbaantje ten behoeve van de bouw van de nieuwe terminal. Zij kunnen goed meekomen met het overige verkeer in het circuit dat vanaf de hoofdbaan vliegt.

PH-3D7 Kappa KP-2UR Sova (januari 2017)
PH-3D7 Kappa KP-2UR Sova (juli 2017)

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad met de datum 12 september 2017.

Geef een reactie