30/09/2017 ElseFly2017 in Baarlo (Noordoostpolder)

ElseFly 2017

Op het terrein van de Standhoeve bij Baarlo (vlak bij Blokzijl en Marknesse in de Noordoostpolder) werd alweer voor de derde keer op deze locatie het luchtvaartevenement ElseFly gehouden. Organisator van het evenement is de Stichting Dutch Air Experience. Vanaf donderdag 28 september waren diverse luchtsporten welkom op dit terrein. De zaterdag en zondag was ook het publiek welkom.

paramoteurs

Tijdens ElseFly krijgen tal van luchtvaartactiviteiten de kans samen te komen en zicht te presenteren. Zo zijn er vooral paramoteurs te zien, maar wordt er ook parachute gesprongen, is er een kort landingsbaantje voor ultralights en lichte sportvliegtuigen en stijgen er ballonnen op. Ook drones en zelfs hobby-raketten zijn er waar te nemen. Die laatste worden op gezette tijden vanaf een nabijgelegen dijkje op veilige afstand ontstoken.

Parachutist uit een paramoteur gesprongen

Het evenement had wel te kampen met slecht weer. In de nacht van vrijdag op zaterdag had een forse regen/onweersbui zich uitgestort over de Noordoostpolder. Gevolg was dat het evenemententerrein van ElseFly fllink doordrengd was van het regenwater. Op veel plekken stonden er dan ook plassen op het veld. Laat ik het zo zeggen, mijn schoenen moesten hierna even drogen en dat kwam niet door mijn zweetvoeten…! 😉

N9912H Boeing Stearman B75N1 met de bus van The Storyteller

Niet getreurd, ondanks de nattigheid was er het een en ander te zien; De Storyteller was met zijn Boeing Stearman dubbeldekker op het terrein geland. Bij hun grote touringcar werden diverse leuke optredens uitgevoerd.

N9912H Boeing Stearman B75N1

Voor de zweefvliegsport stond er een zweefkist opgesteld. Voor ultralight vliegen was er een oude trike aanwezig. Dit was een oud Belgisch beestje dat het zonder motor moest stellen.

PH-1468 Schempp-Hirth Discus
OO-944 Air Création Racer 447 zonder motor
OO-944 Air Création Racer 447

Op het terrein was verder nog een stand van de KNVvL te zien, de overkoepelende organisatie van luchtsporten. Logisch, want zij vertegenwoordigen al deze luchtvaartactiviteiten op nationaal en internationaal niveau.

KNVvL tent

Tijdens ElseFly liepen er een paar valkeniers rond. Zij hadden een paar prachtige roofvogels bij zich. Deze lieten ze een beetje rustig aan de omgeving en de geluiden wennen. Doel was om in de nabije toekomst met deze beesten vanuit een ballon te laten vliegen. Iets wat bijvoorbeeld in de Verenigde Arabische Emiraten een regelmatig voorkomende activiteit is.

Valkenier

In de loop van de ochtend landde er een helikopter. Deze was bestemd voor de parachutisten. Naast de heli werden er overigens ook para’s uit tweezits-paramoteurs gedropt.

PH-RWY MBB BO.105DBS-4

De heli hiervoor beschikbaar was de PH-RWY. Dit is een MBB Bolkow Bo-105 van Rotor & Wings. De kist hoefde maar een kleine reis te maken, aangezien het op het nabijgelegen vliegveld Lelystad gebaseerd staat.

PH-RWY MBB BO.105DBS-4

Naast de helikopter waren er helaas geen andere ultralights of sportvliegtuigen actief in de ochtend. Wel waren op de vrijdag in elk geval een drietal kisten van Lelystad Airport op bezoek geweest. Dit waren de PH-ARV (ARV Super 2), de PH-DLK (De Havilland DH-82a Tiger Moth) en de PH-GEN (Piper J3-65 Cub). Al deze kistjes keerden aan het einde van de vrijdag weer huiswaarts. Later op de zaterdag is in elk geval de N1079E (Aeronca 7AC Champion) nog even wezen buurten. Dit kistje is (net als de PH-GEN) onderdeel van de collectie antieke vliegtuigen van de Stichting Early Birds op Lelystad Airpot.

PH-9D5 FreshBreez Snap 120

Voor de ballonactiviteiten was NL Ballon aanwezig. Dit ballonbedrijfje van Jean Loius Becker is alweer sinds 2012 actief. Jean Loius is besmet geraakt met het ballonvaren bij A3 Ballon uit Harfsen. Eerst als basejumper uit de ballon en later zelf als ballonpiloot.
Als zogenaamde inloopballon had NL Ballon de PH-KEI neergelegd. De enveloppe was goed verankerd en werd alleen met koude lucht voor ongeveer de helft gevuld gehouden. De “tent” die daardoor ontstond was groot genoeg om er in te kunnen lopen en je te kunnen verbazen hoe groot een ballon werkelijk is.

PH-KEI Thunder & Colt AX8-90 S1

De PH-KEI is al een oudje. De enveloppe stamt uit 1993. Het is een Thunder & Colt AX8-90 S1. Dit was een samenwerking van de Britse ballonfabrieken Thunder en Colt (je verwacht het niet…). Later is dit opgegaan in het huidige Cameron Balloons, de marktleider op het gebied van het bouwen van heteluchtballonnen.

PH-KEI Thunder & Colt AX8-90 S1

De PH-KEI was vroeger van een ballonvaarder uit Amersfoort, de keistad. En dat verklaart meteen de registratie van deze ballon. In 2009 is het uit de vaart genomen en in de opslag terecht gekomen. Een beetje luchten doet zo’n enveloppe goed want een oude ballon kan enorm muf gaan ruiken. Dat was bij de PH-KEI dan ook zeer zeker het geval! 🙂

D-MAEB

Terug naar de paramoteurs, die toch wel het meest prominent aanwezig waren. Er waren voor hen twee velden ingericht, een om te starten en een om in te landen. Dat starten ging allemaal vrij losjes, wel was er iemand die probeerde het starten in goede banen te leiden: “Ja! Blauwe helm! Ben je klaar?! Dan mag je gaan! Eerst over de weg vliegen en dan rechts om de boerderij heen…!”. Ik had de indruk dat de meesten uiteindelijk op eigen initiatief vlogen. Het tweezijdig radioverkeer was beperkt op de toegewezen frequentie.

Verkeersleiding; over de weg, om de boerderij heen…

Ook hadden een aantal vliegers moeite de boerderij te vinden en bogen er voor al af of vlogen er overheen. Sommigen zetten direct koers naar de waterpartij die naast het startveld was gelegen. Hier stond een deel van een weiland kunstmatig onder water. Een mooi object om even een wit… eh… nat voetje te halen. Leuk om te zien en het levert soms spectaculaire plaatjes op.

Paramoteur met een nat voetje
Spelen met het water
D-MISC trekt een aardig waterspoortje!

Onder de paramoteurs waren in grote lijnen twee soorten te herkennen, met een trike (karretje met wieltjes) of met een propeller op de rug.

Motor op de rug

Van beide type waren er genoeg aanwezig. De uitvoeringen met trike soms in een een- of tweepersoonsversie. Deze laatste hebben vaak een wat zwaardere motor, tot en met een 4 cilinder Rotax-motor van 100 pk aan toe.

Tweepersoons trikemodel

De identificatie van de paramoteurs is en blijft lastig. De registratie staat lang niet altijd op de parachute van het apparaat. Van een flink aantal is het dan ook gissen wat de registratie is. Kennelijk mag men in Nederland vliegen zonder dat een kenmerk duidelijk zichtbaar is.

PH-8V1, eentje met registratie
Paramoteur zonder zichtbare registratie

Er waren ook een aantal buitenlands-geregistreerde paramoteurs. Opvallend veel Belgen daarbij. Of het moet zijn dat in België het zichtbaar dragen van de registratie beter nageleefd wordt. Verder waren er Duitse en Franse paramoteurs.

OO-1FB wordt naar zijn startplek geduwd
OO-1FB uit België
D-MJSI uit Duitsland
59 DPV uit Frankrijk

Aan het einde van de zaterdagochtend trok een groot gebied met motregen en lichte regen de Noordoostpolder binnen. Dat verminderde de vliegcondities voor de rest van de dag. Ook de mogelijkheid om knappe plaatjes te maken werd daardoor minder. Vandaar dat we kort daarna de aftocht hebben geblazen.

OO-1FB boven het landingsterrein van ElseFly
Een tweepersoons trike kiest het luchtruim

ElseFly is een leuk evenement, vooral om paramoteurs van dichtbij te zien. Het is alleen echt een evenement dat het van goed weer moet hebben om publiek te trekken. Helaas viel dat dit jaar een beetje tegen…

Concenttratie voor de start…

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Baarlo (ZZZZ) met de datum 30 september 2017.

D-MVJV vliegt zelfs met rook!

3 gedachten over “30/09/2017 ElseFly2017 in Baarlo (Noordoostpolder)

Geef een reactie