14/10/2017 Schnitzel op Schwarze Heide (EDLD)

D-ELMK Beech A36 Bonanza

Vandaag, zaterdag 14 oktober, was het nog heerlijk najaarsweer. De temperaturen reikten rond of zelfs boven de 20 graden Celsius. Binnenblijven is voor mij dan geen optie. En zo werd het doel gesteld om een onvervalste Duitse gefrituurde schnitzel te gaan eten op Schwarze Heide bij Dinslaken. Culinair spektakel avant la lettre! 🙂
Zogezegd, zo gedaan. Het terras bij het lokale restaurantje was zelfs nog open, dus buiten eten was mogelijk. Een tactisch tafeltje aan het hek werd gekozen en mijn trappetje werd in stelling gebracht.

Op m’n trappetje tijdens het “walking dinner”

En zo ontstond een variatie op het thema “walking dinner”. Steeds als er een vliegtuig zich op final meldde werd de maaltijd even onderbroken voor een fotootje. De calorieën vliegen er zo al af, nog voordat ze er zijn aangekomen! Dat kan ik best gebruiken! 😉
Al met al kwamen er niet veel bijzondere kisten voor de lens. Toch genoeg voor een paar highlights.

D-EJAK Piper PA-28-236 Dakota

Als eerste de D-KATF. Deze motorzwever van Frans ontwerp (Fournier) is in Duitsland in licentie gebouwd bij Sportavia. Dit model behoort inmiddels tot de klassierkers onder de motorzwevers.

D-KATF Sportavia Fournier RF-5

En nu we het toch over motorzwevers hebben, er waren ook twee Scheibe SF-25C Rotax Falkes te zien. Deze SF-25 Falkes zijn voorzien van een moderne Rotaxmotor. Ook hebben deze kisten een neuswiel. Standaard was de SF-25 uitgevoerd met een startwiel.

D-KBUE Scheibe SF-25C Rotax Falke
D-KBUY Scheibe SF-25C Rotax Falke

Op Schwarze Heide wemelt het van de ultralights. Zowel gebaseerde als bezoekende kisten waren te zien, waarbij de Comco Ikarus C42 Cyclone de boventoon voerde.

D-MPAH Comco Ikarus C42 Cyclone, een van de vier aanwezige

Maar er waren ook minder bekende types te zien. Een daar van was de D-MPHR Capella FW-2 C80. Dit type komt in Europa niet veel voor. Het toestel werd als kit gefabriceerd in Austin (Texas) door Capella Aircraft. Deze fabriek is in 2007 op de fles gegaan. Dit model is zowel met neuswiel als met – zoals hier afgebeeld – staartwiel gebouwd.

D-MPHR Capella FW-2 C80 komt als type niet veel voor in Europa

Bij de D-MHMK moet u zich niet laten misleiden. Het is niet wat het lijkt. Dit is geen Piper Cub. Het is een Zlin Savage Cub. Een ultralight uit Tsjechië en is evenwel gebaseerd op de befaamde Piper Cub.

D-MHMK Zlin Savage Cub is niet wat het lijkt

Tegen het einde van de middag werd de thermiek minder. De zwevers gingen langzaam aan het bier. Een voor een werden de gebruikte zweefkisten overgevlogen naar hun hangaar of achter een auto teruggesleept van de startlocatie.

D-KTSB Schleicher ASG 29E zweeft lang door om dichtbij de hangaar te landen

Opvallend daarbij was dat sommige zweefkisten wel degelijk een motor hebben (met een D-K…) registratie), maar dat deze desondanks met de lier of met het sleepvliegtuig op hoogte werden gebracht.

Glidertowing met achter de Robin D-EEJB de motorzwever D-KSOE

Op Schwarze Heide was zowaar ook nog een Nederlandse kist te bewonderen, de PH-DCA. Deze Piper Warrior kennen we nog van Lelystad Airport. Hier is hij verhandeld als ex EC-DCA door AirWaterland. Het kistje heeft een nieuwe eigenaar in Duitsland gekregen, op Mönchengladbach als ik me niet vergis. Daardoor is deze PH-geregistreerde kist nog maar zelden in Nederland waar te nemen. De Piper Warrior II maakte een korte stop en vertrok na het landingsgeld betaald te hebben.

PH-DCA Piper PA-28-161 Warrior II

De foto’s van deze middag zijn in een groter format te zijn in de fotogalerij hieronder.

Fotogalerij

2 gedachten over “14/10/2017 Schnitzel op Schwarze Heide (EDLD)

Geef een reactie